Hoi Meiden, wat een werk he dat kolven Ik kan het tot nu toe gelukkig aardig bijbenen. Isa drinkt op het KDV 2 flessen van 170 cc leeg en ik kolf op mijn werk bij elkaar ongeveer 280cc. Niet genoeg dus maar ik kolf dan voor of na de ochtendvoeding nog zo'n 100cc en daar red ik het dus mee. Ben wel benieuwd als ze straks meer gaat drinken of het me dan ook lukt om meer te kolven op het werk. Verder kolf ik ook geregeld op mijn vrije dagen zodat ik zo'n 10/15 voedingen in voorraad heb voor als het kolven een keer echt niet lukt of als ik een keer wat omstoot Ik geef wel altijd een reserveflesje (met verse melk) mee naar het KDV en als dat niet gebruikt (is nog nooit nodig geweest) dan gaat dat thuis in de koelkast voor de volgende dag of in de diepvries. Alleen zijn ze wel 2x de reservefles vergeten mee naar huis te geven Had wel even gezegd dat ik daar van baalde en dat kolven niet mijn hobby is
pfff heb toch nog wat bijelkaar kunnen sprokkelen.... (60cc) nu heb ik toch alweer 3 keer 180cc bijelkaar voor morgen! @spijkervrouwtje: irritant he, mensen die daar zo onzorgvuldig mee omgaan! liefs elfje
@spijkervrouwtje: jee wat irritant zeg, zo je melk kwijtraken. ik zet het op t KDV zelf in de koelkast (of mn vriend) en haal er ook weer uit wat over is (geef ook altijd verse reserve mee). Trouwens, hoeft helemaal niet zo te zijn dat je kindje meer gaat drinken en dat je dus meer moet kolven. Omdat je melk zich aanpast kan ze best met 170 tevreden blijven. Jonathan drinkt al maanden 2x 160. &elfje: ja, dat gebeurt iedereen een keer he, fles melk omver gooien, heb het al 2x gedaan Maar echt balen! Goed dat je het nog gered hebt. ja, tis een werk dat kolven! De eerste maanden heb ik ook zo zitten sprokkelen, zo vervelend als je je elke keer weer druk maakt of je wel genoeg hebt (wat je dus eigenlijk niet moet doen he!). Nu gaat t heel lekker met kolven maar ik heb ook gister een flesje uit mn voorraad moeten halen...
Geke: ja eigenlijk moet je je niet druk maken, maar als je voorraad in de vriezer toch echt op aan het raken is wordt het lastig. Mira krijgt 3 flessen van 180 cc mee naar het KDV. Ook komt ze nu geregeld 's nachts Waarschijnlijk red ik deze week nog net want ik kolf zo'n 300/400 per dag op mijn werk, maar daarna is de voorraad toch echt op! Elfje: wat erg he 100 cc verliezen! Ik had vorige week nog een potje dat lek was en waar ik in de ochtend achter kwam. 30 cc verloren gegaan tijdens ontdooien. Ook heb ik weleens een flesje omgegooid van 30 cc (voor mijn doen dus veel he ). Spijkervrouwtje: heel irritant als er voeding verloren gaat bij het KDV! Goed dat je er wat van gezegd hebt trouwens! Succes verder allemaal!
hee ster, jou meissie drinkt dus ook behoorlijk veel! mijn dame heeft het vandaag gelukkig weer gered met uitsluitend BV! (ook 3 bakken van 180cc) dat betekent dat de rest van de week goed komt! (werk gelukkig net weinig genoeg! haha) weer een week erbij! tadadaaaaa gaat eigenlijk best nog lekker! floor heeft pas 1 maal 60cc KV gerkregen....... liefs elfje
Tja het ziet er nu toch naar uit dat ik Bv ga combineren met flesvoeding! Na 3 weken elke nacht eruit ben ik aardig gebroken en ik red het niet meer op mijn werk om 3 keer 180cc (en het mocht nog meer zijn volgens KDV) te kolven (voorraad vriezer is echt op). Voor mijn eigen rust ga ik het proberen te combineren. Ben toch nog aardig ver gekomen vind ik zelf
Je KDV kletst uit z'n nek. 3 keer 180cc is voor een kind dat borst drinkt heel veel, TE veel, denk ik. Dat zou betekenen dat je ukkie op z'n minst 9 kilo zou wegen! Want bij dat gewicht hoort die hoeveelheid voeding... (9 kilo is uitgaande van 6 voedingen op een dag, met 7 voedingen zou hij 11 kilo moeten wegen bij zo'n flesinhoud) Voeden ze hem wel op verzoek? Bieden ze de fles wel borstvoedingsvriendelijk aan? (Dat is: nooit de speen in de mond stoppen, maar met de speen om de mond aaien tot hij toehapt) En ook belangrijk: hoe lever jij de melk aan? 3 grote flessen, of de voeding verdeeld over meerdere kleine flessen? Het beste is om melk in porties van ongeveer 60-80cc aan te leveren. Dan is op verzoek voeden veel gemakkelijker. Als een kind zich meldt, dan geven ze eerst 1 flesje, is het dan tevreden, mooi zo, wil het meer, dan geven ze het volgende flesje. Op die manier wordt er veel minder met moeite gekolfde melk verspild, en wordt het principe van op verzoek kunnen drinken beter benaderd. Ik vermoed dat de grootste fout bij je KDV in de speen (dat moet bij afgekolfde melk echt altijd een newborn blijven!) en het aanbieden van de fles zit. En waarschijnlijk weinig ervaring met babies die borst gewend zijn. Zou toch heel jammer zijn als je kunstvoeding gaat meegeven, terwijl het helemaal niet nodig is!
He ster. Ja, ik vind ook dat je al aardig ver bent gekomen! Als ze zoveel drinkt... dat krijgt bijna niemand voor elkaar hoor met kolven, vind het echt veel. Combi is natuurlijk prima als je het anders niet redt al is daarmee niet gezegd dat je er 's nachts niet meer uit hoeft dan... Ik vraag me ook wel af of ze op het KDV niet te snel melk geven als je kindje een beetje jengelig wordt? Zou er niet iets anders zijn? Moe.. verveeld... zoiets? Hoe gaat dat als je thuis bent? Drinkt ze dan ook veel?
Goh ik wist niet dat het zo veel was 3 keer 180 cc! Maar mijn meis is ook aardig gulzig hoor! Gisteren kreeg ik weer een fles van 180 cc mee terug en had ze vanaf 14.15 uur tot 17.30 uur geen voeding meer gekregen Thuis dronk ze direct die fles achter elkaar op en leek ze erg hongerig Ik vind het wel lastig hoor want bij het KDV bieden ze om de 4 uur de fles aan! Terwijl Mira thuis om de 3 uur drinkt..... Ze willen ook liever dat ze meer vollere flessen drinkt omdat ze dan beter en langer slaapt volgens hun.......Tja en dat slapen doet ze eigenlijk niet echt veel (ook thuis niet en nooit gedaan ). Misschien geef ik volgende week anders 2 flessen van 180 cc mee en nog een van 100 cc en 1 van 80 cc. Dan kunnen ze (als ze hier tijd voor willen maken) haar het wel aanbieden. Ik geef nog wel zoveel mogelijk BV en als ze af en toe een flesje tussendoor neemt dan vind ik het niet erg hoor! Gelukkig slaapt ze de afgelopen 2 nachten weereens door trouwens.
je kunt van de leidsters op het kdv wel verwachten dat ze zich houden aan wat jij wilt hoor! Als ze liever om de 3 uur drinkt dan moeten ze dat gewoon aanbieden. Is juist beter als ze vaker wat minder drinkt. Wel lastig ja, je weet nooit precies wat ze op het KDV doen en het is toch anders dan thuis. Maar als ze thuis ook nooit lang slaapt kunnen ze daar moeilijk van haar verwachten dat ze wel veel slaapt. Misschien is het gewoon een kindje dat weinig slaapt.
Bij je KDV hebben ze duidelijk weinig verdtand van babies die moedermelk krijgen! flessen van 180cc, dat is erg veel. En 3 van die flessen? Ik ken heel weinig vrouwen die dat bijelkaar kunnen kolven. Dat gulzige van haar? Drinkt ze niet gewoon te snel uit de fles? ZIt er wel een newbornspeen op? Ik snap trouwens niet zo goed waarom je haar een fles geeft als je thuiskomt. Aanleggen is toch veel gemakkelijker?
ja Mira heeft de kleinste speen, anders loopt het er allemaal naast is mijn ervaring. Verder gaf ik die fles omdat ik anders de BV melk moest weggooien en dat vond ik zonde van al mijn kolfmoeite! Nu krijgt Mira 1 keer per dag een fles KV van 200 cc en de rest gewoon borstvoeding of afgekolfde melk. Dit lijkt wel goed te werken tot nu toe, ze slaapt weer wat beter door gelukkig En ja het blijft wel moeilijk om het goed duidelijk te maken bij het kdv, ik doe mijn best en de leidsters ook vast! Goh dirksmama: woon jij trouwens in Indonesie? Wat leuk zeg!
O, dan snap ik het wel, het is ook veel werk natuurlijk. Heb je die voeding daarna wel weer afgekolfd? Ik woon in Indonesie maar ben tijdelijk in Nederland.
ja volgens mij wel, maar het is alweer een week terug! Leuk dat je in Indonesie woont! Ben je lang in Nederland? En is dat voor de baby? Sorry voor mijn nieuwsgierigheid. Mira heeft nu in ieder geval 1 flesvoeding per dag en alles wat ik kan geven aan BV dat krijgt ze natuurlijk
Als ik dit zo lees, dan kan je maar beter vroeg beginnen met het opbouwen van een voorraad en een extra kolfmoment per dag. Of niet? Wanneer adviseren jullie dit te doen? Ik ga vanaf 1 januari weer werken.
Ik ben eigenlijk vanaf het begin al beginnen bijkolven. Telkens een uurtje na de voeding, tot ik een beetje voorraad had. Na een maandje ben ik daarmee gestopt. Wanneer ik niet moet werken, kolf ik nu meestal 's morgens nog eens na de voeding en's avonds rond 22u. Leander krijgt z'n laatste voeding rond 20u.
Aangezien ik morgen mijn eerste avonduitje heb (terugkomavond zwangerschapsgym) ben ik net begonnen met kolven. Direct na de voeding nog 80 cc gekolfd. Helaas kan ik nog geen voorraad opbouwen wegens hardnekkige spruw (sinds geboorte). Ben nu bezig met een laatste redmiddel, een 2-weekse pillenkuur met Diflucan en hoop dat ik er daarna verlost van ben. Zou toch heerlijk zijn, voeden zonder pijn. En dan kan ik tenminste een voorraad opbouwen.
Melk die je verdenkt van spruw kun je wel gebruiken als je het voor of na invriezen kort verhit tot 70 graden. De schimmel overleeft dat niet.