Ik heb de eerste paar weken h.a. kv bijgegeven omdat ik nog niet genoeg kolfde. Maar nu 3x per dag kolven is veel te weinig! Zo leg je geen goede basis voor later en zul je als je een eindje verder bent in de problemen komen wat productie betreft! mag ik vragen waarom je afkolft en niet live voedt?
Mijn zoon is 2 maanden te vroeg geboren en kan de tepel nog niet goed pakken. Alleen met een tepelhoedje. Hierdoor drinkt hij eigenlijk alleen maar uit de fles en met tepelhoedje. Ik heb daarnaast grote ronde borsten waardoor hij mijn tepel niet pakken kan. Vorige week heb ik een fikse borstontsteking gehad, doordat hij waarschijnlijk mijn borst niet goed genoeg leegdrinkt. Mij is nu geadviseerd om alleen af te kolven voorlopig. Ik heb een behoorlijke productie, vandaar dat 3 keer kolven prima is voorlopig. Ben toch niet van plan om héél lang BV te gaan geven.
Twee maanden te vroeg, dat is heftig zeg! Wat goed dat je bent gaan kolven en dat hij je melk krijgt! Wat vind jij niet héél lang?
euh ja.. ben het dan ook meer dan zat.. maar goed, ik weet dat het het beste is voor hem.. dat is ook de enige reden dat ik het doorzet..
Ja dat kan ik me voorstellen als het niet lekker loopt enzo. Bij tijden zou ik die kolf het liefst het raam uitsmijten maar ja, ik stel het steeds weer uit .
Ik heb net een aantal regeldagen erop zitten, en kolf nu weer 4x per dag en heb nu zo'n 600cc. Nog wat aan de magere kant (hij drinkt op het moment nog zo'n 700cc) maar ik heb nog in de diepvries gelukkig.
Dat is eerlijk gezegd wel een beetje een raar advies hoor! Als hij wel aan de borst is, is dat toch minder werk voor je. Een beter advies was geweest: -aanleggen met tepelhoedjes (dat is vermoeiender, en hij krijgt er minder mee uit je borst, maar prematuren kunnen er vaak beter door drinken) -losmaken als hij moe is -je borsten nakolven -de afgekolfde melk geven (of wel meteen na het kolven, of na de volgende voeding voor je je borsten nakolft. Kolven is niemands hobby denk ik! Ik heb het voor mijn dochter ruim 10 weken gedaan op de manier die ik hierboven beschreef, dus altijd aanleggen en nakolven. Zij was randprematuur en kon die eerste weken weinig uitvoeren met een tepel. Tepelhoedjes hielpen wel goed. Maar dat deed ik toch wel zo'n 8-10 keer per dag. 3x kolven, en maar 5 voedingen in totaal is wel heeeeeeel erg weinig hoor!
Dirksmama, ik neem aan dat je de melk die je kolft zoals jij beschrijft, niet met de fles maar met vingervoeden geeft?
ik geef geen 5 voedingen hoor.. geef 4 keer de BV en 2 keer een fles.. maar ik kolf 3 keer af. hier maak ik 4 voedingen van. ik zag het zelf niet zitten om eerst aan tepelhoedje aan te leggen en daarna nog eens af te kolven. hij was na het tepelhoedje bekaf en wou niets meer erna. maar doordat hij te weinig eruit kreeg meldde hij zich al na 1,5-2 uur. dus vind deze oplossing prima zo.
Ja, ik had een voedingsspuitje waar een sondeslangetje opzat, en dat ging diep in de mond. Maar bij echte prematuren schijn je minder last van zuigverwarring te hebben, en dan kan het soms ook met een flesje (maar dat moet een lactatiekundige beoordelen)
De 4 weken dat ik kolfde kolfde ik gewoon net zovaak als hij zich meldde, of zou moeten melden.... overdag zo om de 2u. Was voor de productie ook niet nodig want die was meer dan genoeg maar het verschil vroor ik gewoon in. 5 voedingen vind ikzelf wel heel weinig... daar zit ik nu net op met 9maand.
Het is toch normaal dat je kindje om de 2u - 2u30 komt, Leander is nu 3 maand geweest en het is nog niet zo lang dat hij wat meer tijd tussen de voedingen laat. Nu zit hij ook nog steeds op 6, soms zelfs 7 voedingen.
Mika heeft 5 weken in het ziekenhuis gelegen. Daar kreeg hij eerst 8 voedingen, daarna 7 voedingen. Toen hij boven de 3 kilo kwam kreeg hij nog maar 6 voedingen. En dit blijft voorlopig ook zo. Met 6 voedingen komt hij dus om de 3 à 4 uur.