Mijn dochtertje van 3 maanden heeft geen makkelijke start gehad. Ze huilde erg veel, stak haar tong uit, veel niezen, hoofdje naar achter gooien, hikken. Na drie weken kwamen we er achter dat ze verborgen reflux heeft. Sinds die tijd krijgt ze nexium. Het leek iets beter te gaan (ze huilde nog veel, maar het gillend huilen was een stuk minder) maar weer drie weken later huilde onze dochter weer ontzettend veel. De kinderarts heeft ons toen Nutramigen LGG Lipil voorgeschreven en binnen 24 uur was ons meisje rustig. Ze huilde geen uren meer achter elkaar en ze kon weer in haar bedje slapen in plaats van recht op tegen ons aan. Nu gaat het erg goed met haar, ze groeit goed op de Nutramigen en lijkt geen last meer te hebben. Ze niest nog wel veel en er komt nog voeding omhoog maar ze heeft hier geen last meer van. Nu zijn we onlangs op controle geweest bij de kinderarts en gaf hij aan dat hij de kans op een kma bij onze dochter klein acht. Hij gaf aan dat we met 6 maanden een hapje yoghurt aan haar kunnen geven of een flesje nutrilon mengen met de nutramigen om te zien of ze daar op reageert. Maar ik zou graag zeker weten of ze kma heeft met het oog op het aanbieden van bijvoeding wanneer ze 6 maanden is. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Kan ik beter een provocatietest in het ziekenhuis laten doen? Of nu een flesje nutrilon mengen om te zien of ze daar op reageert? Ik hoor graag jullie ervaring. Alvast bedankt!
Als haar klachten zo duidelijk zijn afgenomen sinds de nutramigen, waarom vindt je ka de kans op kma dan klein? Er is nu toch wel de diagnose gesteld want je hebt toch een machtiging voor de voeding? Twijfel jezelf aan de diagnose? Zo nee, dan vraag gewoon een verwijzing voor de dietiste voor begeleiding met bijvoeding. Tot hoe lang heb je een machtiging voor de voeding? Ik heb met mijn zoontje thuis geprovoveerd en doe dat ieder half jaar. Ik heb toen 10cc standaard voeding gegeven. De dag erna 1/3 standaard voeding en de rest dieetvoeding per fles. Bij mijn dochter hebben we in het zh geprovoceerd dmv een blinde provocatietest. Het voordeel van deze test vind ik dat je niet weet welke dag er koemelk wordt gegeven en je daardoor veel objectiever naar de symptomen kijkt.
Hoi Antje, Bedankt voor je reactie. Ik twijfel niet aan de diagnose en ik denk zeker dat mijn dochtertje een (vorm van) koemelkeiwit allergie heeft. Dit omdat ze binnen 24 uur na het overstappen van Nutrilon naar Nutramigen rustig was. De vraag die jij stelt over waarom de ka de kans op een kma klein acht heb ik ook. Ik denk er sterk over om telefonisch contact op te nemen met de ka. De machtiging loopt nog tot mijn dochter 9 maanden is, dus we hebben nog even te gaan. Ik heb ook liever een provocatietest in het ziekenhuis, om de reden die jij noemt. In ons ziekenhuis doen ze dit met 1 jaar.
Als jij er zeker van bent dat ze het heeft, je de machtiging tot 1 jaar kunt krijgen en dan pas hoeft te provoceren, zou ik daarvoor gaan. Wordt je dochter het pesten van provoceren bespaard. Ik zou dan een verwijzing vragen voor de dietiste ivm bijvoeding. Toen mijn dochter op kma voeding werd gezet dacht ik nog dat ze reflux had en gewoon enorme krampjes. Er was toen al direct afgesproken voor te provoceren na 4 weken. Als ik al van te voren veel sterker het idee had dat ze kma had (ik had gewoon naar papa moeten luisteren), dan was ik niet akkoord gegaan met provoceren voor haar 1e jaar en had ik geprobeerd de machtiging te krijgen zonder provoceren. Dit omdat ik vanuit mijn zoontje weet dat het provoceren pesten is en voor het 1e jaar zijn de kids er meestal nog niet overheen gegroeid. De meeste zijn dat pas met 1 jaar of later. Mijn zoontje is bijna 2,5 en er nog niet overheen. Ik heb nu een machtiging tot 5 april. Dan is ons dochtertje net 10 maanden. Provoceren voor 5 april ga ik niet mee akkoord, dit wil ik pas rond haar 1e verjaardag, dus hooguit 2 weekjes van te voren of na haar verjaardag.