Baby 12 weken weigert de fles.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sarah12, 28 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah12

Sarah12 Lid

28 jun 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Min dochter krijgt sinds dat ze 2 weken oud is alleen flesvoeding Ze heeft last van reflux en darmkrampjes. Omdat ze erg veel heeft gehuild in het begin heeft ze in het ziekenhuis gelegen.
    Voor de reflux krijgt ze nexium en voor haar darmpjes krijgt ze infacol.
    Sinds een paar weken wil ze de fles niet meer. Ze begint te huilen als ik de fles in haar mond doe. Tot een paar weken geleden kreeg ik haar na even huilen wel zover dat ze nog dronk. Nu weigert ze compleet. Eens per dag krijg ik met heeeel veel geduld er 90 cc in.
    In haar slaap neemt ze de fles wel. Ze drinkt dus tot nu toe voldoende. Ik geef haar 5 tot 6 keer per dan 150 in haar slaap. Die drinkt ze bijna helemaal leeg.
    Ik heb alles geprobeerd. We zijn in het ziekenhuis geweest. De nexium is verhoogd. Ze heeft geen last van spruw en ze is goed onderzocht.
    Ergens denk ik dat ze de fles nu associeert met pijn.
    Maar hoe doorbreken we dit?
    Ik kan haar toch niet dwingen? En moet ik haar in haar slaap blijven voeden totdat ze wat rust heeft. Ik weet het echt niet meer en maak me constant zorgen.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    oh, wat sneu voor jullie meisje. Het klinkt voor mij inderdaad alsof ze een verkeerde associatie heeft met de fles. Heb je al eens een andere fles geprobeerd? Ik hoop dat je hier nog goede tips krijgt, ik heb er zelf eigenlijk nog nooit eerder van gehoord....

3. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Wat een vervelende situatie! Voedt je haar op verzoek normaal of een bepaald schema?

Ik zou proberen even te kijken wat ze doet als je haar niets volgens schema aanbied overdag. Geeft ze dan wel hongersignalen af? Bijvoorbeeld na 5 uurtjes, of dan ook nog niet?

Evt met cupfeeding proberen iets naar binnen te krijgen overdag?

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Welke fles gebruik je nu?

Infacol werkt ipc alleen als er te veel aan lucht in de maag zit, dit kan komen door verkeerd voeden, verkeerde manier van klaarmaken voeding en verkeerde fles. Hier zou ik dus ook eens naar kijken. Hoe maak je de fles, hoe geef je deze en welke fles gebruik je dus?
    Soms verergert infacol zelfs de reflux, je kan daar beter mee stoppen.

Voor een baby met reflux is 150/5 te veel op deze leeftijd. Mijn jongste dronk toen 90/3 en iets later pas 120/4.
    Hoe groter de voeding hoe meer druk op de maag en dus meer last van de reflux. Ik zou eerder genoegen nemen met 90/3 of evt 120/4 per voeding.

Een baby moet je niet dwingen te eten, dit werkt vaak averechts en kans op meer problemen.

Ken je de leefregels voor reflux en volg je deze op? (Naast de te grote flessen)

5. Sarah12

Sarah12 Lid

28 jun 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Normaal gesproken voed ik haar om de 4 uur. Ik heb meerdere flessen geprobeerd met verschillende spenen.
    Haar bedje is verhoogd, ik gebruik Johannes Broodpitmeel en hou haar na de voeding rechtop.
    Ik wist eerlijk gezegd niet dat ik haar minder moest voeden. Misschien dan 120/4 om de 3 uur proberen.
    Het probleem is nu dat ik haar alleen kan voeden als ze slaapt anders is ze helemaal van streek.
    We hadden eindelijk ( na een rot start, met veel huilen) een heel goed ritme. Ze begon eindelijk te slapen overdag en had wat rust.
    Wat gebruiken jullie dan bij darmkrampjes? Hier heeft infacol goed geholpen en ben ik best huiverig voor iets veranderen.

Ik gebruik de avent fles met de 123 speen. En voed haar op een kussen op mijn schoot. Op haar linkerzij. Tip van het ziekenhuis. Nu krijgt ze de fles in bed. Niet optimaal maar ik ben al blij dat ze drinkt.

6. Sarah12

Sarah12 Lid

28 jun 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik voed haar overdag tijdens haar dutjes. In het ziekenhuis kregen ze haar niet aan de fles na uren dus het werkt niet haar hongerig te krijgen. Ik denk dat ze bang is van de fles. Ik probeer dit nu te doorbreken door alleen in haar slaap te voeden. Zodat ze die pijn misschien even vergeet. Ik weet het ook niet meer. Alle tips zijn welkom.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De werking van infacol is het binden van lucht in de maag, als je zorgt voor minder lucht in de maag wordt infacol overbodig.
    Hier gebruikte ik juist niets, behalve de dr brownsfles (ideale fles) en voeding correct klaarmaken.

De juiste manier van flesvoeding klaarmaken is;
    1 deel (meestal gebruikt men 1/2, anderen 1/3 deel, dit is even uittesten) heet water net van de kook af.
    Dan poeder toevoegen (bij jbpm kan je dit beter eerst door de flesvoeding mengen) en rustig roeren met een vork. (Nooit schudden).
    Dan aanvullen met koud kraanwater en even roeren.

Jbpm, vooral als je nutriton gebruikt, kan krampen veroorzaken. Ook doet dikke voeding meer pijn als het omhoog komt dan dunne voeding. Bij ons was het zolang we de juiste medicatie en hoeveelheid gebruikten indikken overbodig. Ja er wordt meer gespuugd, maar dat is een ouder probleem. Bij juist ingetelde medicatie heeft een baby er geen last van.

Een voeding hoort minimaal 15 minuten te duren en voor reflux kindjes is 20 minuten zelfs weer beter.

Als slapend voeden werkt kan je dat, denk ik, ook beter even volhouden. Misschien niet ideaal, maar mogelijk wel meer rust.

Liggend voeden is echter alles behalve ideaal. Een baby hoort nl in een ondersteunde zithouding te zitten waarbij de fles zo horizontaal mogelijk, maar geen lucht in de speen, gehouden wordt.
    Zodra je gaat proberen wakker te voeden zou ik dag zeker ook eens gaan proberen.

Weet je zeker dat de medicatie voldoende is?
    Wat geef je en hoeveel en hoevaak?

Ik zal in een reactie hieronder even alle leefregels benoemen.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc. Een ander ritme kan ook).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

9. Sarah12

Sarah12 Lid

28 jun 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie en alle tips! Erg fijn.
    Als ze straks weer 'normaal' drinkt zal ik haar zeker op die manier gaan voeden.
    Ze kreeg Nexium 5 mg. Op mijn aandringen krijgt ze sinds een week 10 mg. Ze weegt 5 kilo en ik denk dat ze door te weinig Nexium meer pijn kreeg en hierdoor bang is geworden van de fles.
    Maar ik denk dat we iets te laat waren. Ze kinderarts wilde de Nexium eerst niet verhogen. Een tweede kinderarts heeft mijn verhaal aangehoord en heeft m meteen verhoogd.
    Nexium toedienen is trouwens ook een strijd. Ze vindt het erg vies en is altijd van streek. Heb het geprobeerd met een fles, lepen en spuit. Allemaal drama. Hoe doen jullie dat?
    Enorm balen... Want verder doet ze het juist super!

Super fijn dat jullie zo meedenken! Thanks!

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat Averlhach zegt is allemaal heel waar. Infacol doet vaak meer kwaad dan goed, dus daar zou ik even mee stoppen. Idem met jbpm, daar kreeg mijn dochter erge krampen van. In principe zou ze dankzij de medicatie geen pijn meer mogen hebben van de reflux, dus is jbpm niet echt nodig. Hopelijk.

Verder zou ik ook stoppen met de 123 speen. Die is echt heel groot, zelfs op stand 1. Mijn dochter kreeg dat op 6 maand niet eens onder controle, de voeding ging echt veel te snel daarmee. En dat is zeker bij reflux nefast.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Geef je de nexium in 1x?

Sommige kindjes doen het veel beter op 2x 5 mg dan 1x 10 mg. Dus als je het in 1x geeft, ga dan eens over naar 2x 5mg.
    Bij nexium is het wel van belang dat je het goed klaar maakt. 1 zakje op 15ml water, roeren en even laten staan. Nogmaaks roeren en juiste hoeveelheid geven. Ik gaf het meestal in een spuitje en na een wenperiode vonden ze het zelfs lekker. Gewoon spuitje in de wangzak legen.
    Wel zorgen voor juiste tijd ertussen. Bij 1x dus altijd 24 uur eetussen en bij 2x 12 uur ertussen.

12. Sarah12

Sarah12 Lid

28 jun 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik geef de nexium in 1 keer.
    Bedankt voor het meedenken allemaal. Mijn meisje drinkt weer alle flessen leeg zonder moeite. Gelukkig! Ik denk dat de nexium sinds een week zijn werk doet en haar rust geeft.

Deel Deze Pagina