Ik weet dat men er doorgaans alles aan doet om een gat in breiwerk te voorkomen. Maar wat nu als je al een breiwerk hebt en er moet een gat in? Kun je een stukje uit het breiwerk halen om er een ring in te zetten? Zonder dat het hele werk uit elkaar rafelt? Ik bedoel een ring zoals deze: Hoe zou je dat aanpakken?
Kan je de wol niet een beetje aan de kant duwen en de ringetjes er dan tussendoor doen? Of denk ik te simpel?
Ik heb ringen van 2,5 cm, zo'n groot gat krijg ik er niet echt ingewurmd... Daarom vroeg ik me af... zou je er een gaatje in kunnen knippen en dan de losse einden op een of andere manier vastmaken zodat het niet helemaal uit elkaar valt?
Ik heb geen ervaring met breien en kleding maken, maar ik zou er geen gat in durven maken. Ben bang dat het dan inderdaad uit elkaar valt. Heb je geen fourniturenwinkel in de buurt waar ze je kunnen adviseren?
Ik ben meer een haakster dan een breister. Maar even theoretisch. Als je een draad door de steken aan de buitenkant van het gat haalt. Dan de steken erbinnen losknippen en dan die ring erin? Misschien even uitproberen met een proeflapje Wat ben je aan het maken?
Aaah dat klinkt wel als iets dat zou kunnen werken, ja! Wat ik aan het maken ben.... Ik draag een BI-gehoorimplantaat. Er zit een metalen schroef in mijn schedel en daar moet ik dat apparaat op klikken. Even wat plaatjes voor het beeld. Dit is de schroef: Dit is het apparaat óp de schroef: In de winter draag ik graag een muts. En dan kan ik dus niet mijn gehoorapparaat gebruiken. Want zodra je er iets overheen doet, gaat hij enorm piepen, net zoals met een microfoon wanneer je daar je hand op legt. Dus ik dacht: als ik nou een mooie platte ring in die muts maak, kan ik die schroef er doorheen steken en dan het apparaat aan de buitenkant vd muts dragen.
Die schroef ziet er m.i. klein genoeg uit dat je een niet al te grote ring redelijk goed tussen de mazen van een breiwerk kan wurmen zodat het goed past. Gaten in breiwerk knippen kan écht niet...
Maar de muts is dus al helemaal af begrijp ik? Als je normaal een gat breit dan kant je in de ene toer een aantal steken af, en die meerder je dan weer in de volgende toer. En is het gebreid met dikke wol en grove steken? Of met dunne wol en fijne steken?
Geen ervaring met breien, maar gaat je gehoorapparaat niet piepen van die metalen ring? Beetje idee van een telefoon naast een laptop, die storen elkaar ook.
Ja, de muts is af, hij komt gewoon uit de winkel. Ik heb verschillende, maar een paar zijn indd wat grover. Zal straks een foto maken.
Dat laatste probleem heb ik werkelijk nog nooit gehad. Mijn telefoon en laptop liggen altijd naast elkaar. Ik zal het eens proberen door er gewoon een ringetje omheen te houden, maar ik verwacht van niet. Het werkt niet met wifi of bluetooth ofzo, het is een versterker.
De schroef wel, maar het gehoorapparaat zelf moet ook een beetje vrij liggen. Ik kan de schroef nu al door de stof heen frotten, maar dan ligt het apparaat strak op de stof, daar gaat hij van piepen. Er moet wat meer ruimte omheen, vandaar ook een ring van 2,5 CM gok ik. Misschien wel iets meer.
Waar woon je? Je kan niet zomaar een gat knippen maar een goede versteviging en een (machinaal) knoopsgat kan wel in het fijnere breiwerk.
Dat wou ik zeggen, met een naaichine en korte steken een meerdere cirkels stikken (dus meerdere rondjes in elkaar, als kringen in het water zeg maar) en dan de binnenkant eruit knippen. Dan zou je evt met een festonsteek de rand afwerken (zorg dan dat je de machinesteken meeneemt),of met een biaisband
Overigens, als he zo’n metalen ring door een schoenmaker laat plaatsen (sommigen doen dat), zou het misschien wel sterk genoeg zijn dat het alles bij elkaar houdt, maar of je dat durft...
dat is wel erg ver uit mijn regio, ik had je anders best willen helpen. Ik zou zelf even bij zo’n kleding herstel zaakje naar binnenlopen. Daar hebben ze de juiste machines en kunnen ze het materiaal beoordelen.