Zoals jullie aan mijn banner kunnen zien is onze tweede op komst. Als ik uitgerekend ben is mijn zoontje zo'n 18 maanden oud. Wij hebben besloten om voor hem een eenpersoonsbed te gaan kopen. Nu zat ik mij alleen af te vragen hoe ik mijn zoontje het beste aan zijn nieuwe bed kan laten wennen. Dit moet natuurlijk gebeuren voordat ons beebje er is. Wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie dat precies aangepakt? Ik zou zeker wat advies op dit gebied kunnen gebruiken, want weet niet hoe ik eraan moet beginnen.
Demi heeft sinds een maand of anderhalf een eenpersoonbed. Gewoon haar erin gelegd met slapen en ging prima. Ze heeft niet hoeven wennen.
Slaapt hij smiddags nog? Zo hebben we Julia laten wennen. Eerst alleen overdag en later ook snachts. Gaat super goed!
Ons zoontje slaapt nog wel 's middags dus het is wel een idee om hem dan te laten wennen. Er schiet me nog een vraag te binnen. Als ik mijn zoontje in zijn ledikant doe gaat hij altijd staan en met zijn popjes spelen voordat hij gaat slapen. Gingen jullie kindjes eerst niet aan de wandel toen je ze in een eenpersoonsbedje legde?
hey geatje, ik zit met precies hetzelfde probleem! mijn zoon zal ook 18 maanden zijn als de 2de geboren word. wat ik mij afvraag, zijn jullie kleintjes nooit uit bedje gevallen snachts? als ik mijn zoon savonds met zijn hoofd naar het raam ligt, dan word hij sochtends wakker met zijn hoofd naar de deur of ligt hij dwars of iets dergelijks... ik ben bang dat hij uit bed zal vallen...
oh wat vroeg al ofniet? heb zelf ook een dochter van bijna 2 maar ik zie haar nog niet 123 in een groot bed slapen.. dan zal ze er geheid tig keer uitlopen of op haar kamer gaan lopen rommelen terwijl ze moet slapen.. of even bij haar babyzusje op bezoek.. haha.. lijkt me wel leuk hoor dat het al zo vroeg kan.. zelf zat ik te denken bij een leeftijd van 3 jaar om een kleuterbed aan te schaffen.. voor nu laat ik het nog even zo want ze klimt niet uit bed ofzo...
Hier eerst de spijlen van 1 kant uit het ledikantje gehaald. Misschien kan je dat ook doen? En bij de Ikea hebben ze voor 1 persoonsbedden zo'n handig rekje he om het uit bed vallen tegen te gaan......
Was ook eigenlijk mijn idee. Ik was ook verbaasd. Zie mijn dochter ook nog echt niet in een groot bed. Dacht ook dat dat pas "gebruikelijk" was bij 2,5/3 jaar
Hier hetzelfde probleem. Ik probeer eerst de middagslaapjes in zijn nieuwe bed/kamer. Vanmiddag ging dat goed hoewel hij nog wel 10 minuten heeft zitten brullen. Voor de nacht was het gisteren drama en sliep hij eindelijk om 23.30 uur!!! in zijn oude kamer/ledikant. Morgen middag zullen we weer zien of hij vanzelf in zijn nieuwe kamer wil slapen.
Demi is in totaal een keer of 4 uit bed gevallen, maar voor dat geval ligt er een dubbelgevouwen dekbed langs het bed. Ik had ook verwacht dat Demi veel uit bed zou komen, omdat ze ook regelmatig uit haar ledikant klomt. Maar uit dit bed komt ze eigenlijk nooit.
Wij hebben Mirre's kamer al in november helemaal klaar gemaakt. Inclusief peuterbedje (ik vind zelf een 1 persoonsbed nog wel heel erg groot voor zo'n ukkie, misschien is een meegroeibed een idee, je hebt best betaalbare bij ikea en volgens mij ook op MP). Ze heeft daar regelmatig gespeeld overdag (slapen overdag doet ze niet of in de wagen dus dat was geen optie) en ging vaak ook 'slapen' in dr bed (als spel). Eind december waren we een paar dagen weg en bij terugkomst hebben we haar naamletters op de deur van de nieuwe kamer geplakt (zij heeft geholpen). Het was eigenlijk direct logisch en prima dat dit haar nieuwe 'pamer' was. En de andere kamer is de babypamer, met een babybedje. Maar we hebben haar dus ook echt betrokken bij haar nieuwe kamertje.
Ik vind zelf een peuterbed zonde van het geld, omdat het maar voor eventjes is en je moet dan ook aangepast beddengoed en een matras kopen. Dat heb ik er eigenlijk niet voor over. Vroeger hadden mijn ouders ook niet zulke bedden en zonder zo'n peuterbed heb ik het ook overleefd. Dus is eigenlijk niet de bedoeling om aan een peuterbed te beginnen.
mijn man is heel handig en heeft zelf een peuterbed gemaakt, die matrasjes zijn niet zo duur hoor en dekbedden ook niet... maar als zij een jaar of 3 is dan wil ik zo'n prinsessenbed kopen.. zo'n leuk ding.. maarja dat duurd nog wel even, voor nu blijft ze lekker veilig in haar ledikant vindt het nog veel te vroeg voor een groot bed. als zij uit bed zou klimmen zou ik het denk ik wel overwegen omdat ik dan bang ben dat ze eens wat breekt daardoor.. maar ze doet het niet...
@Mora27: ik begrijp je reactie, maar wij bevinden ons in de situatie dat er een tweede op komst is. Als dit niet het geval zou zijn dan hadden we ons zoontje ook rustig nog even in zijn ledikant laten slapen, maar nu is de situatie een beetje anders. Mijn doel van dit topic is dan ook meer om erachter te komen hoe je een kindje het beste aan deze verandering kan laten wennen. Wij hebben zelf al besloten om niet voor een peuterbedje te gaan, dus die optie valt gewoon af. Het gaat er nu om hoe we alles op een zo leuke en veilig mogelijke manier in goede banen kunnen leiden, zodat ons ventje straks lekker in zijn nieuwe bedje kan slapen.
hey meid, ik snap je probleem en hoe je je voelt. is echt een big stap he je 1e hummeltje naar een grote mensen bed. toen wij op de kamer aant klussen waren is onze zoon ook veel daar komen kijken. en toen zijn kamer eenmaal slaap klaar was hebben we hem smorgens erin gelegd, en wilde echt niet gaan slapen. is er zelfs uit gevallen .. en in zijn ledikantje voor 3 uur in slaap gevallen toen kwam ik bij toeval bij de ikea, en daar hebben ze voor 8 eurie zo'n plankje wat je aan het grote bed kunt bevestigen en toen hebben we hem sávonds erin gelegd want dan is hij meestal zo KO dat hij zo in slaap valt. maar hij is wel blij met zijn plankje want zodra hij in het grote bed ligt schuift hij meteen op naar dat plankje en houdt zich er stevig aan vast en nu.... 3 maanden later slaapt hij er nog steeds prima in! ik denk dat ik het spannender vond als hij en natuurlijk heb je dagen dat hij niet wilt slapen, en soms ligt hij te brabbelen in bed. en soms doet hij zijn slaapzak uit en gaat kiekeboe op zijn kamer spelen ( LIEF) maar ja dat had je in zijn ledikantje ook, geen kiekeboe maar "rennen "van links naar rechts.. dus mijn tip zo'n plankje van de ikea en sávonds erin leggen toi toi toi
@zwelgje: bedankt voor je goeie reactie. Ik ga het bed voor mijn zoontje ook bij de Ikea halen en dan kan ik meteen wel even kijken om zo'n rekje. Ik denk dat het ook het beste is om hem er gewoon in te leggen en dan kijken wat hij gaat doen. Ik moet toegeven dat ik het zelf ook wel heel spannend vind. En zoals jij al zei...misschien nog wel spannender dan je kindje zelf. Nog een vraagje. Is je zoontje ook wel eens aan de wandel geweest op zijn kamer zodra jij hem in bed had gedaan? Welke dingen heb je van zijn kamer weggehaald om ongelukken te voorkomen?
wij willen ook een peuterbed of gewoon 1persoonsbed omdat we anders een ledikant bij moeten kopen voor enkele maanden om hem dan na die paar maanden alsnog een groot bed te geven... en wij willen hem leren: hij is grote broer en mag dus in een Groot bed ik ga ook eens kijken voor zo'n plankje bij ikea. ik weet wel dat van onze babykamer ook peuterbedjes zijn...