jammer genoeg ben ik het helemaal eens. deze link is van de consultatiebureau van nijmegen, gaat over voeding van 0 tot 12 maanden. (ook info over groenten en fruit voor 6 maanden) http://www.ggd-nijmegen.nl/pool/1/docum ... oeding.pdf
wij zijn hier ook al begonnen met de groente en fruit. laatst heb ik het boek van albert heijn gehaald ,'opperdepop' en daar staan idd erg leuke en handige recepten in. verder kijk ik wat er in de winkel in de potjes zit en dat maak ik dan zelf klaar. kan me voorstellen dat als je veel allergieen in de familie hebt zitten dat je misschien zou kunnen wachten, maar er zijn ook kinderen die dat niet hebben. daarbij denk ik dat het ene kindje eerder aan bijvoeding toe is dan het andere. iedereen doet wat hij of zij het beste vind voor zijn kindje. joyce
Ik ben begonnen met banaan,appel en peer. Later heb ik gemerkt dat ze aan meer toe was(me gevoel gaf dat aan) heb ik haar van alles gegeven qua fruit en groenten. En geen krampjes of allergi. Succ6 doe wat je gevoel je zegt.
Ieder kindje is anders, dat moeten we ook niet vergeten. Het advies bijvoorbeeld bij kinderen met reflux is ook ook eerder beginnen met fruit/groente. Ook ik heb dat advies gekregen van het CB! Jammer dat er gelijk zo enorm heftig word gereageerd, het zou ook gewoon als een advies gegeven kunnen worden. Als je het er niet mee eens bent, reageer dan gewoon niet.
Ikke, je kunt het boek Opperdepop als het goed is ook online bestellen op de site van de AH. Volgens mij komen er dan welverzendkosten bij. Verder moet ik zeggen dat ik het eens ben met Stranger. Het heeft ook niet alles te maken met allergieen, maar voornamelijk dat de darmpjes pas gerijpt zijn na 6 maanden. Dan pas kunnen ze vast voedsel verdragen. Iedereen moet natuurlijk doen wat zij het beste vindt voor haar kindje, maar ik vind het jammer als mensen inderdaad niet op de hoogte zijn en dan een kindje hebben dat alleen maar moet spugen/krampen heeft etc.
Oh dus je mag alleen ergens op reageren als je het ermee eens bent? Tja sorry maar dan moet je het niet op een forum zetten, dan weet je dat je het risico loopt dat er mensen het niet met jouw manier van doen eens zijn. En ik heb het geformuleerd als een advies, althans mijn best gedaan. De reden is wat Manuela hier zegt:
Tuurlijk mag er wle gereageerd worden, maar als je het er niet mee eens bent, waarom dan gelijk o heftig reageren, dat snap ik niet
poeh he gezellig wordt het hier weer Ik ben begonnen toen Jasmijn 4 maanden was(fout, fout, fout, ik wil toch het beste voor mijn kind? ). En ze vind het helemaal super. Ze vindt het zo lekker dat ze voor elke hap helemaal naar voren komt en begint te gillen als de lepel weer weggaat. Ik heb haar nu banaan en peer gegeven. Van banaan kreeg ze harde keuteltjes, dus die krijgt ze voorlopig niet. Ik ben ook niet bang voor enige allergieen of wat dan ook, als ik het zo lees, zou Jasmijn echt al vanalles moeten hebben en krijgen als ik me aan de "regels" had gehouden. Ik doe wat ik denk dat goed is... Ik zou dus als ik jou was ook naar je eigen gevoel luisteren. Mowtom: Hihihi, ik krijg soms ook weer kippenvel
JUIST bij reflux moet je erg uitkijken met eerder bijvoeden (internationale adviezen), omdat reflux heel vaak samengaat met een voedselintolerantie of voedselallergie. Opperdepop is een heel leuk boek, en het gaat er vanuit dat je met 6 maanden begint met bijvoeden!
Nou ik volg het advies van mijn arts op en zodra mn zoontje er aan toe is. Daar heb ik meer vertrouwen in.
Meestal meng ik me bewust niet in dit soort discussie, maar kan het nu echt niet laten. Ik erger me eraan dat de "pro-pas-bij-6-maanden-bijvoeden" mama's altijd meteen als extreem worden aangemerkt. Ze krijgen in dit topic bijv. het verwijt dat "ze meteen zo heftig reageren". Dat vind ik niet terecht, ik vind dat ze heel erg netjes blijven. Juist de reacties van de anderen vind ik onnodig heftig. TS vraagt welk fruit ze met 4 maanden mag geven en het antwoord is dan dus inderdaad: niks. Tenminste, dat is het beste voor het gemiddelde kind, er zijn natuurlijk altijd uitzionderingen/medische indicaties om eerder bijvoeding te geven. Ik vind niet dat iedereen dan over bijv. dirksmama en stranger heen moeten vallen. Als er geen medische indicatie is om eerder dan 6 maanden te gaan bijvoeden vraag ik me af WAAROM je het zou gaan doen? Omdat je het zelf zo leuk vindt? Ik kijk er ook erg naar uit om groenten en fruit te gaan geven, maar wacht er wel nog even mee. Ik ga niet voor mijn eigen plezier risico's lopen met de gezondheid van mijn kindje. Vaak wordt het argument gebruikt dat het vroeger ook al bij 4 maanden mocht dus waarom nu niet ("mijn moeder gaf mij het ook en ik ben er ook niet slechter van geworden"......). Nou vroeger hoefde je ook geen autogordel om en dat doe je nu ook en vroeger werd roken door artsen zelfs geadviseerd als ontspanningsmiddel en nu weten we ook wel beter. Kans is groot dat onze moeders terwijl ze van ons zwanger waren ook gerookt en gedronken hebben, omdat toen niet echt bekend was dat dat slecht was, dat doen we nu toch ook niet meer omdat we nu beter weten? Waarom is het dan wat betreft bijvoeden zoooooooooo moeilijk om de nieuwste feiten daarover te accepteren en te volgen? Het is écht beter voor je kindje. Lang verhaal geworden en beetje off-topic, maar wat ik alleen maar wil zeggen: het lijkt een gewoonte geworden om de "pro-pas-bij-6-maanden-bijvoeden" mama's bij het minste of geringste kei-hard aan te vallen, ook als ze alleen maar feitelijke informatie geven en dat niet eens op een vervelende of een belerende manier brengen. Dat vind ik erg jammer en onnodig.
Juul, ben het helemaal met je eens, en vind dat je het keurig verwoord hebt. @topicstarter: als je wilt beginnen met 4 maanden, kan je het beste beginnen met groente i.p.v. fruit omdat kindjes een voorkeur hebben voor zoet, en er dus anders het risico is dat ze groenten niet goed meer zullen eten. Verder zoals eerder al gezegd is, wordt het niet aangeraden om onder de 6 maanden te beginnen, o.a. in verband met het ontwikkelen van een allergie. Daarom kan je het fruit het beste koken voordat je het geeft, dan is het minder allergeen.
op aanraden van onze ha 1 keer geprobeerd een groentehap te geven (ivm verborgen reflux), dat was een ramp. Zijn eczeem ed zijn daarna alleen nog maar erger geworden, dus heb er heel erg spijt van! Ben heel bang dat ik het nu heb verpest, maar ja, wat gebeurd is gebeurd en geen hapjes meer tot hij 6 maanden is.
ff offtopic, kom net van het cb af. ze vroegen naar het voedingsschema van onze kleine. ik geef aan 4 a 5 flessen van 180ml, waarvan een een papfles en dan nog een fruit en groente hapje. ze vonden het prima. het is denk ik ook verwarrend dat het ene cb aangeeft pas bijvoeding te gaan geven als de kindjes 6 maanden zijn en de andere 4. verder vind ik echt dat het richtlijnen zijn en je goed naar je eigen kindje moet kijken. als wij fruit eten dan wil onze boef ook fruit, hij vraagt er dan gewoon om. als hij er niet aan toe zou zijn dan zou hij dit denk ik niet doen. maar dat kan ik mis hebben maar de tijd zal het leren. verder is het niet de bedoeling om mama's aantevallen die voor bijvoeding bij 6 maanden zijn. iedereen doet wat hij of zij denkt dat het beste is voor hun kindje en als we dat eens respecteren van elkaar dan zijn we al een heel eind. en elkaar adviseren moet kunnen zolang het geen opdringen wordt. joyce
Mee eens Joyce, met elkaar respecteren komen we al een heel eind! Soms denk ik inderdaad ook dat mijn zoontje er 'al aan toe is'. Maar ik denk dat dat voor een deel ook projectie van mijn eigen wens is om hem een groente/fruithapje te geven. Als je iets heel graag wil ga je het vanzelf zien, of het er nou is of niet. Dus ik wacht nog maar even tot 6 maanden en neem geen risico's. En áls hij er wel echt aan toe is, dan is dat een behoefte die niet noodzakelijkerwijs afgestemd is op de rijpheid van zijn darmpjes; hij kan het geestelijk wel willen, maar is er lichamelijk gewoon nog niet klaar voor. En dan denk ik altijd maar: hij zal als ie een jaar of 6 is ook wel regelmatig duidelijk aangeven 'er aan toe te zijn' om elke dag patat met mayo te eten of op zijn 10e 'er aan toe te zijn' om zijn eerste biertje te drinken, maar omdat ik weet dat dat niet goed voor 'm is, krijgt hij het dan ook niet....... Dus waarom nu wel te vroeg dat groentehapje geven?
Ik voel me inderdaad ook soms aangevallen als ik soms dingen zeg wat ik mijn kind nu allemaal al geef, en dan wordt ik van de "pro-pas-bij-6-maanden-bijvoeden" ook af en toe een beetje gaar,maar ieder zijn menig zolang je maar in je hoofd houdt dat iedereen zijn mening mag geven dan is het goed. Iedereen doet toch lekker wat ze zelf willen met hun kind,en ik zeker ook!
je mag bijvoeden vanaf 4 maanden. als er allergieen in de familie voorkomen of borstvoeding geeft adviseren ze om met 6 maanden te beginnen. bij borstvoeding kan de voeding terug lopen. dit staat in de nieuwe richtlijnen van 2007 (de richtlijnen van´99 waar dm het over heeft ergens in dit forum is niet meer up to date)