welke fv na de opvolgmelk?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door sim, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Onderzoeken die aangehaald worden in reclame (en dat zijn ook vaak betaalde artikelen in opvoedingstijschriften!) zijn vaak zwaar gesponsord door fabrikanten. Daarom ook vaak gewoon met een korrel zout te nemen.

2. sim

sim Niet meer actief

kortom, volgens jou is dus de ijzer in de opvolgmelk eigenlijk schadelijk voor je kind? dat vind ik nogal een grote uitspraak zeg, terwijl de voeding hier in nederland zo ontzettend streng gecontroleerd wordt. waarschijnlijk is het één grote samenzwering tegen de bevolking om maar zoveel mogelijk geld te verdienen aan ons ;)

misschien wordt de voeding in indonesie wel niet zo streng gecontroleerd en zijn de samenstellingen daar wellicht anders dan in nederland, je weet het niet.

vraag me wel af, en ben ook heel nieuwsgierig hoe jij dit allemaal weet en waar jij je info allemaal vandaan haalt?

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    van de "ISTK" ;)

(Internationale Sekte Tegen Kunstvoeding) :D

4. Sweetpee

Sweetpee Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.605
    1
    0
    Leeuwarden
  5. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Hahahahahahahahahaha

hier moet ik echt hard om lachen......die gedachte is namelijk ook al eens door mijn hoofd geflitst :D

@ dirksmama; bij jou alleen voeding die door een tepel is gekomen he
    vrouwentepel , koeientepel....als het maar niet uit de fabriek is.

6. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ijzer uit opvolgmelk is niet schadelijk voor het kind. Tuurlijk niet, daat zou de fabrikant niet mee wegkomen. Hoewle ik eerlijk gezegd niet weet hoe het zit met te veel aan ijzer in het lichaam...

Maar het heeft weinig zin om ijzer aan melk toe te voegen omdat melk de opname van ijzer door het lichaam tegen werkt.
    Daarom voegen ze aan die dreumes melk extra veel ijzer toe zodat er iig iets opgenomen wordt.
    De vraag die je je kunt stellen is dus of het om het ijzer verhaal wel zinvol is om deze melk te geven, of dat je kunt kijken dat je kind voldoende ijzer uit de rest van zijn/haar voeding haalt.

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Fijn dat te horen, zo krijgt ze haar calcium tenminste binnen!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En die extra ijzer zorgt voor een minder goede darmflora.

9. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik weet niet brenda...maar waarvan denk jij dat die kv-gemaakt wordt?

@dirksmama, ik heb idd even gegoogled op te veel ijzer in het lichaam, hmm daar wordt je niet vrolijk van. Op de site van Liga (ja die koeken) vond ik dit
    7. Is een teveel aan ijzer schadelijk?
    Een teveel aan ijzer kan verstopping ofwel obstipatie veroorzaken. Ook kan de ontlasting door het gebruik van ijzertabletten die bij bloedarmoede vaak worden voorgeschreven donkerder van kleur worden.

Maar bij oa het voedingscentrum hebben ze het erover dat een teveel aan ijzer darmkanker kan veroorzaken...
    Maar gelukkig maakt de kv-industrie alleen maar producten die echt goed, gezond en noodzakelijk zijn voor onze kinderen. Een hele geruststelling... :rolleyes:

10. sim

sim Niet meer actief

haha, sorry hoor, maar denken jullie echt dat die fabrikanten met moedwil teveel ijzer erin stoppen zodat die kleintjes straks allemaal darmkanker krijgen? en denk je niet dat een voedinscentrum er niet boven opzit om juist voor baby's de strengste normen qua babyvoeding op te leggen?

en dat teveel aan zout dan? wat is jullie theorie daarover? (bumbaloe en dirksmama)

11. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    En wat moedwil betreft... Ze stoppen er bewust "te veel" ijzer in omdat het anders niet de werking heeft die ze beloven. (zie mijn stukje over opname van ijzer mbt melk).

Te veel aan zouten in melk? Als je niet meer dan 300 cc geeft dan krijgt een kind niet te veel aan zouten binnen. En...te veel aan zouten spoel je uit het lichaam met ander vocht. Te veel aan ijzer niet.

Overigens zou het me niet verbazen als de kv-producenten wel weten wat een te veel aan ijzer veroorzaakt (ouders zullen nooit de link leggen met de dreumes melk als een kind na x jaar darmkanker zou krijgen).
    Als je weet hoe ze tenkosten van de levens van kinderen/babys hun product aan de man brengen in 3e wereld landen :(

Maar om een lang verhaal kort te maken. Het is voor de producenten gewoon heel fijn dat gewoon het gros van de mensen het volste vertrouwen in hun goede bedoelingen heeft zodat zij verder kunnen gaan met hun winst bejag.

12. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    1x was wel genoeg

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die darmkanker is een lange termijn effect, daar zou ik me niet al te druk over maken.

Het gaat meer om het effect op de darmflora van een kind. Het is algemeen bekend dat kinderen die geen moedermelk krijgen vele malen vaker in het ziekenhuis belanden met een darminfectie. Om die reden voegen sommige merken al probiotica toe, wat een beetje helpt, maar nog niet het hele probleem oplossen. Necrotiserende enterocolitis (een heel nare aandoening bij prematuren) komt alleen maar voor bij kinderen die geen moedermelk krijgen. Heeft ook te maken met slechte darmflora.

14. sim

sim Niet meer actief

hoelang moet een baby dan moedermelk krijgen om al deze nare dingen niet op te kunnen lopen?

15. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    @ dirksmama
    Darmkanker is iets wat je op de lange termijn kunt krijgen idd. Ik vind het persoonlijk wel iets om aandacht aan te geven omdat we meer en meer verrijkte voedingsmiddelen gaan eten. En dat begint dus al op baby/dreumes leeftijd.
    Toegevoegde vitamines en mineralen aan voedsel zijn prachtig, maar er wordt gewoon te weinig aandacht besteed aan de eventueel nadelige gevolgen hiervan op de lange termijn.

16. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    sorry, maar ik vind persoonlijk dat we nu iets te ver aan het doordraven zijn.
    we zijn begonnen met welke melk we ons kindje zouden kunnen geven en we praten nu al over het feit dat de mogelijke gevolgen darmkanker kunnen zijn.

je zal me niet horen zeggen dat dit niet erg is, werk zelf op oa oncologie , maar vind het wel ver gaan.

als je zover gaat kijken dan kan je je kinderen bijna niets meer geven.
    fruit wat gezond zou zijn is dan ook niet meer gezond want dat is vaak bespoten. een stukje kippevlees kan dodelijk zijn vanwege de mogelijkheid tot salmonella.
    maar goed...

het is wel zo dat melkproducten de opname van ijzer bemoeilijken, dus het zal heus wel zo zijn dat de melkfabrikanten extra ijzer in de melk doen omdat er anders geen effect is.
    teveel ijzer in je lijf is ook niet goed, absoluut niet, maar ik denk niet dat je heel snel een dergelijk overschot krijgt dat je er klachten van krijgt.

sim :)

groetjes joyce

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    WHO advies:
    6 maanden exculief, daarna tot minimaal 2 jaar als onderdeel van het dieet.

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Waar kan ik die onderzoeken vinden Sim?

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Juist!

En zo gaat dat met heel veel producten, mar ze houden mij gelukkig niet voor de gek, ik weet wel beter :lol

20. sim

sim Niet meer actief

simpelweg even googlen ;) en ja, dan kom je inderdaad op verschillende merken "kunst"voeding die die onderzoeken hebben uitgevoerd. dus ik kan wel raden wat er nu komt ;)

ik heb gister het voedingscentrum gebeld, en bij hen is niks bekend over dat opvolgmelk (en het ijzergehalte wat er in zit) op de langere termijn gevaarlijk zou zijn en eventueel darmkanker zou veroorzaken. zij hebben gezegd dat er inderdaad nieuwe onderzoeken zijn geweest, maar dat de darmen dus wel de gewone dagmelk aankunnen omdat het nog maar een kleine toevoeging is aan het dagmenu.
    heb je een slechte eter kun je er eventueel voor kiezen om een opvolgmelk te blijven gebruiken, omdat daar de aanvullende vitamines inzitten die je anders met supplementen bij kan geven..

ik ben er dus nog niet uit, omdat hij de ene keer wel goed zijn groenten eet en de andere keer weer niet... fruit eet hij wel heel goed, en brood op zich ook.. vlees krijgt hij nog niet echt in zijn avondeten, wel krijgt hij vleesbeleg op brood..

je wil het beste voor je kindje en daarom voel ik zoveel twijfel over wat ik zal kiezen..

wat het tijdsbestek betreft met borstvoeding geven vind ik het best wel jammer dat je dus in principe pas de vruchten plukt na zolang bv te moeten geven. ik heb ruim drie maanden bv gegeven, en zo te lezen maakt het dan dus weinig verschil, dan moet je het al veel langer geven :(

Deel Deze Pagina