zindelijkheidsvraagje tips gezocht....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ilse84, 13 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Even wat tips gezocht over zindelijkheid.

MIjn dochter houdt al een tijdje haar poep op, het maakt daarbij niet uit of ze een luier of een onderbroek draagt. Begin van dit jaar was ze zo goed als plaszindelijk. Daarna kreeg ze een terugval en hebben we op haar verzoek weer een luier aangedaan. Nu het lekker weer is laten we haar zonder luier lopen en dat gaat eigenlijk best goed.

Alleen het poepen dus niet.. Zo houdt het op, waardoor er steeds kleine beetjes ontlasting tussen haar billen blijven plakken. Dit 7x per dag (dus steeds verschonen etc) Ze krijgt knalrode billen die dan openliggen. een normale hoeveelheid poepen is er eigenlijk niet meer bij en weet niet zo goed wat ik moet doen. Heb al een keer lactulose gebruikt (dat vond ze heel onprettig, want ze kon het natuurlijk niet meer ophouden) Ik lees al boekjes over zindelijkheid en beloof gouden bergen als er een grote poep op de wc komt. Iemand tips of ervaringen?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Mee laten gaan als je zelf moet poepen.

En als je ziet dat ze moet poepen op de wc zetten en afleiden. Boekje lezen, filmpje kijken, liedjes zingen.

En misschien kan je wat meer laxerend fruit eten, zoals kiwi’s en pruimen, zodat het wel allemaal goed soepel blijft en het goed makkelijk gaat. Maar niet zo erg als bij lactulose.

Wat zegt ze er zelf van? Waarom wil ze niet poepen?

Ilse84 vindt dit leuk.
  3. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ze is ruim drie nu, en als ik dit vraag dan zegt ze niets terug. Als ik vraag of ze het spannend vindt het poepen of gewoon niet leuk dan zegt ze dat ze het spannend vindt. Als ik zie dat ze moet poepen en haar op de wc zet houdt ze het ook gewoon in...

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Hoe vaak poept ze nog?
    Als ze telkens kleine beetjes verliest kan het best zijn dat ze obstipatie heeft en dat die beetjes er langs 'lopen' en ze daar geen controle over heeft doordat haar spieren niet meer 'normaal' werk door het ophouden.
    Ik zou haar dus eerst weer aan het poepen krijgen, evt. met behulp van forlax (laxatiemiddel). En daarna met kleine bezig met zindelijk worden.

5. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja misschien toch nog een keer proberen. De vorige keer dat ik. Een laxatie middel probeerde raakte ze daar helemaal van in paniek. :(

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier lazen we het boekje ‘Joep moet poepen’, dat is gratis te vinden op internet. Het is eigenlijk een heel eenvoudig boekje, maar het continu voorlezen maakte dat het bij mijn dochter werkte - ze kon zogezegd haar stoplicht op groen zetten. Na de eerste keer succes, was ze zo trots dat het steeds iets makkelijker ging! We hebben kort wat laxerende voedingsmiddelen gegeven, pruimen, kiwi etc.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik zou denk ik even overleggen met de huisarts voor ik vanalles in mijn kind zou stoppen zoals laxeermiddelen....

8. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Mijn dochter heeft ook een tijd i.o.m. de huisarts laxeermiddel (lactulose) gebruikt omdat ze het poepen echt dagenlang ophield en dat tot veel pijn leidde. Hier kon ik het drankje echter door haar drinken geven, dus ze had het totaal niet door dat ze laxeermiddel binnen kreeg.
    Je zou ook nog roosvicee laxoo kunnen proberen, smaakt gewoon als limonade, maar door de pruimen die erin zitten werkt het wel laxeerend.
    En idd bij twijfel gewoon even contact opnemen met je huisarts voor advies/tips, echter denk ik dat hij ook zal zeggen dat het belangrijk is om haar nu eerst met laxeermiddel aan het poepen te krijgen.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    wij gebruiken macrogol een schepje door haar drinken. Is smaakloos. ik hoef dus alleen te zorgen dat ze het niet ziet.

10. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor de tips!

Het boekje joep moet poepen ken ik. Echt geniaal. Mijn dochter vraagt er vaak naar!

Laxtulose ben ik op advies van de verpleegkundige van de ggz gaan gebruiken....

Ik ga denk ik eerst eens roosvicee laxo proberen..

Deel Deze Pagina