Hoi, Ik ben 32 weken zwanger en heb een urineweginfectie, daarvoor heb ik nu antibiotica. nu lees ik in het kopje zwangerschap dat als je een urineweginfectie hebt (gehad) tijdens je zwangerschap dat er dan ook een kweek gemaakt moet worden om te kijken welke bacterie het heeft veroorzaakt omdat je kindje erg ziek kan worden als de infectie door de streptokokken is veroorzaakt. ook merk ik dat er bij heel veel dames geen kweek is gemaakt, hoe noodzakelijk is zo'n kweek en is het een landelijk protocol? Ik bedoel, als ik erom vraag bij mijn vk, heb ik er dan toch recht op ook als zij het niet nodig vindt? oh ja en ik slik nitrofurantoinemacrokristallijn, in de bijsluiter staat dat je dit tot 6 maanden mag slikken in de zwangerschap, ik ben bijna 8 maanden zwanger, toch zeggen huisarts en apotheek dat het kan, en natuurlijk maak ik me weer zorgen of dat ook echt zo is. groetjes mm
Hoihoi, Indien je twee keer of vaker een urineweginfectie hebt gehad in de zwangerschap is het protocol er ook een kweek van te laten afnemen. Indien je voor de zwangerschap ook bekent bent met regelmatige urineweg infecties is het ook wijsheid je urine op kweek te laten zetten. Als jij zelf graag wilt dat eht op kweek word gezet kan dit gerust dit kan via je huisarts. Je hoeft alleen maar een potje urine in te leveren en te zeggen dat het ook op kweek moet worden gezet. De medicijnen zijn niet schadelijk maar er word wel afgeraden ze vlak voor de bevalling te nemen. Imke