Vanavond heb ik vijf flessen wijn gekregen van iemand die regelmatig een flesje krijgt, maar het zelf niet drinkt. Het is onbekend hoelang de flessen daar gestaan hebben. Het kan nog maar net zijn, maar er staat ook wat tussen wat er al langer dan drie jaar kan liggen. Zouden jullie het nog drinken en nog belangrijker, een flesje open trekken met gasten?
Google vertelde mij dat dat alleen geldt voor de categorie bewaarwijnen. Die moet je zelfs niet direct drinken. Maar dat zijn deze wijnen niet.
Ik drink alles XD Maar wijn kun je niet te veel bewegen, moet stil gelegen hebben, en ook op de juists temp en idd een bewaarwijn zijn. Met gasten zou ik niet durven, maar met goede vrienden of je partner wel hoor
Dat dacht ik ook toen ik wijn bij de Hemarkt kocht, dus flessen in de aanbieding. YUK! Wat een bocht haha, ik heb alles weg kunnen gooien. Was echt niet meer lekker en ze waren toch echt dicht. Maar je kan altijd een fles open trekken en kijken of ie nog smaakt? Hou je een reservefles die je net gekocht hebt achter de hand
Ik zou obv de etiketten even googlen wat voor wijn het betreft. De ene wijn heeft de jaren nodig en een andere in mindere mate. Juist de duurdere wijnen gaan er in kwaliteit op vooruit, maar de omstandigheden waarin ze zijn bewaard hebben hier invloed op.
Als ze niet lekker meer zijn zijn ze uitstekend geschikt voor stoofvlees. Hoe meer zuur, hoe malser het vlees. Ik gebruik daar altijd wijn voor die al een tijdje hier bewaard wordt.
ik zou het aan gasten laten zien en zeggen wat ze willen; ik heb deze al een tijdje liggen, wil je 'm proberen? En is het echt bócht... dan trek je de volgende open.
Gewoon eentje open trekken als je zin hebt; is het echt te zuur, dan bewaren voor stoofvlees! Ik heb heel wat oude flessen open getrokken, van duurdere wijnen tot budget-slobbers, en die waren allemaal nog prima!
Gewoon proberen! Hier hadden we een flinke hoeveelheid wijn verzameld door de jaren heen. Op een gegeven moment zijn we elk weekend een flesje open gaan trekken. Eerst gekeken via de Vivino-app of het een dure wijn was of niet (de allerduurste liggen er nu nog). En daarna gewoon proberen. De meeste rode wijnen waren prima te doen. De witte heb ik bijna allemaal weggegooid.
Als het niet goed is, niet gebruiken hoor! Niet voor stoofvlees en ook niet voor stoofperen! Waarom zou je wijn die je niet meer kunt drinken wel gebruiken in zo'n lekker gerecht? Rubbish in, rubbish out zeg ik altijd maar! Maar terug on topic: gewoon opentrekken. Je merkt snel genoeg of de wijn nog goed is. Als hij niet lekker meer is, ruik je dat negen van de tien keer en anders ziet hij er zeker troebel uit.
en anders even de app Vivino downloaden en kijken wat die over de wijn zegt. Etiket scannen en wie weet plopt er iets over op!
Ik zou alleen wijn daarvoor gebruiken die goed is en over is: die je dus bijvoorbeeld een paar dagen eerder wel gedronken hebt...
Download de app vivino en scan alle etiketten daar zijn alle wijnen genoteerd. Rode wijn kun je in principe lang bewaren.
Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg gasten die hier nog niet eerder zijn geweest. Ben de hele dag al aan het poetsen, dan ga ik vanavond niet zeggen dat de wijn mogelijk niet meer goed is. Ik heb nieuwe wijn gehaald vandaag en deze flessen maak ik zelf wel soldaat.