Vanmorgen hadden wij een gesprek met de arts die ons volgt. We zitten nu aan 4de cyclus IUI, eigenlijk 3de, want 1ste keer wrsch ei net gemist en heel slecht staal door omstandigheden. Hij gaf ons te verstaan dat we na de 4de er zo goed als zeker niet meer moeten op rekenen dat het zou lukken, best overschakelen naar IVF. Ik vind dit een beetje raar, het is nu dus de 3de keer dat we gaan beginnen. Ik zie het niet zitten om nu al IVF te doen, de meeste proberen toch 6x? De laatste 2 keer had mijn man een heel goed staal en was mijn follikel groot genoeg, dus er is toch hoop dan voor IUI zou ik zo denken? Wat denken jullie?
Ik vind het ook vreemd dat de arts dat nu al concludeerd. Stel nou dat het zaad heel slecht was enz., dan begrijp ik wel dat hij IVF voorsteld. Maar je hebt amper een aantal IUI's achter de rug, en dan word IVF al voorgesteld? Voor ieder ziekenhuis is het natuurlijk anders.
Bij ons in het ziekenhuis moet je eerst als het van beide kanten goed genoeg is natuurlijk 6 keer iui doen.Die doen ze met clomid, daarna konden we nog 6 keer iui doen maar dan met puregon.De laatste 6 keer iui hebben we niet gedaan wij wouden graag ivf doen. Maar wat ik bedoel, als het staal goed is en je hebt een eisprong door de hormonen die je krijgt, dan heb je gewoon kans hoor.Er zijn zat meiden die met de 5e of 6e iui zwanger raken.Maar aan de andere kant, de arts kan je ook moeite willen besparen door de tegenslag van misschien nog meer mislukte iui,s.Ik zou gewoon eens vragen waarom hij dan ivf wil gaan doen.Misschien geef je hem daarna wel gelijk, maar onthou het is jouw lichaam!
Inderdaad wel vaag wat jullie arts zegt, daar wordt je ook nog eens alleen maar onzekerder van. Gewoon zeggen hoe je erover denkt. Ik heb nu ook net 1 IUI behandeling gehad en zou ook nog lang niet toe zijn aan IVF. Mochten wij daar ooit voor in aanmerking komen neem ik rustpauze. Lichamelijk is het allemaal we te doen, maar geestelijk is het best zwaar als je iedere maand ongesteld wordt en teleurstelling weer moet verwerken. Wij hebben een info boekje over IUI gekregen en daar staat in dat: als je aan een nieuwe poging begint de kansen weer net zo groot zijn. Heel veel succes en hopelijk raak je in de komen IUI's gewoon lekker zwanger gr vruchtje
Ja wel, ik denk dat die ons precies direkt IVF wilt laten doen, k denk dat hij zo mss ingesteld is, na 3 à 4x IUI direkt IVF, maar die arts denkt enkel technisch hé, da's voor ons een grote stap hoor, logisch ook. Hij zei: t is wel veel geloop met IVF, maar ja da valt wel mee, want je werkt hier. Ja dat is wel zo, maar dat valt dus wel altijd onder mijn uren en zo, toch allemaal gemakkelijk gezegd hoor! Aan de ethische kant van IVF dacht hij ook niet precies, ik vond het echt een raar gesprek. Ik doe nog verschillende keren IUI zonder fout.
bij ons werd na de 3e of 4e keer ook al over icsi gesproken. ik heb uiteindelijk 5 keer (negatieve) IUI gehad. (waarvan de laatste een overbrugging was naar de eerste icsi poging) ik vond het wel fijn dat er al over werd gepraat. ik wel de tijd gehad om er naar toe te leven zo. je kan altijd je 6 IUI's nog afmaken als je dat wilt?
Ik snap dat je nog niet aan de IVF wilt denken, maar aan de andere kant moeten we de arst maar vertrouwen, hij zal doen wat het beste is voor jou. Hij zal niet denken, ik vind de iui niets dan maar ivf. Hij zal er wel echt over nagedacht hebben. Wat Rach al zegt, als ze erover praten kan je jezelf ook al een beetje voorbereiden voor als het echt moet. Uiteindelijk ben je nog baas over je eigen lichaam en bepaal jij zelf in grote mate wat er gaat gebeuren.
Nou, volgens mijn gyn stijgt de kans bij IUI statistisch gezien bij de eerste 6 pogingen... nadien blijft de slaagkans stabiel en is er genoeg reden om over te schakelen naar IVF. Als jullie dus een goed staal was bij de IUI's en lichamelijk bij jou alles ook goed was voor de IUI zou het volgens de uitleg van mijn gyn wel nog nuttig zijn om de 6 pogingen te vervolledigen! Maar, jullie gyn heeft natuurlijk wel een beter beeld om zo jullie slaagkans te berekenen en er spelen natuurlijk ook nog andere dingen mee dan alleen hoeveelheid en grootte follikel (snelheid en vorm van het staal, dikte van het slijmvlies etc)! Mss moet je je gyn jullie twijfels voorleggen indien je nog niet met IVF wil beginnen moet je je echt niet laten dwingen... doe het op jullie eigen tempo! Veel succes iig en hopelijk is het snel raak!
hoi hoi katje2 wou even reageren op je verhaal. Wij gaan namelijk in groningen voor onderzoeken en ik zelf moet straks een kijk operatie ondergaan en hebben ook al over de IUI gehad en de dokter verltelde mij dat ze gemiddeld maar drie cycles het doen maar het zou per ziekenhuis wel verschillen maar in groningen doen ze meestal maar drie cycles kan soms wel meer zijn natuurlijk ligt aan de situatie denk ik en dat is ook per persoon weer verschillend. Maar wens je enorme geluk toe en hopen dat het raakt wordt.
Hoi hoi, Ik zit nu in de wachtweken van m`n 6de iui en in het ziekenhuis willen ze voorlopig nog doorgaan met iui. We hebben wel gesproken over ivf en we staan ook op de wachtlijst maar daar willen ze tot nu toe nog niet aan beginnen. Denk dat ze vertrouwen hebben in de iui. Succes
renate, mag ik vragen waarom ze na 6 keer nog steeds vertrouwen hebben in IUI? willen jullie dat zelf ook? wanneer zou jij beginnen met ivf dan? liefs
wilde even zeggen dat ze in ons ziekenhuis per 1-1-08 4x IUI doen ipv 6x en dat ze bij ons (welliswaar een ander verhaal want we hebben geen IUI-poging meer gedaan) ook al eerder begonnen over ivf, ons ging het toen ook te snel, uiteindelijk hebben ze wel gelijk gehad (kijkoperatie -> verklevingen) voor die artsen is het een soort van logische volgende stap terwijl het voor ons allemaal toch wel een grote stap is!
Wel, wij hebben besloten om nog even door te gaan met IUI, nog 1x in natuurlijke cyclus (zitten we aan 3x) en dan eens proberen met Clomid, we kunnen dan nadien nog zien wat we doen als het tegen dan nog niet geluk is. Ik denk ook wel dat het afhangt van de arts en van het ziekenhuis, en IVF geeft mss wel meer kans, maar wat je er voor moet doen is ook wel veel meer. Ik ben er mentaal nog niet klaar voor, nog maar 2 goede IUI's gehad ook, dus we zitten zowiezo nog niet ver. Ach het is toch allemaal niet gemakkelijk hoor om die belissingen te maken, er spookt vanalles door mijn hoofd...
Ik weet niet precies waarom ze nog vertrouwen hebben in iui, in mijn vorige cyclus moest er overlegt worden met m`n gyn, zij heeft een briefje in m`n dossier gedaan dat ze voorlopig nog door wil gaan me iui. Ik heb bij de laatste inseminatie gevraagd hoe lang ze nog door willen gaan met iui en of ik al op de wachtlijst van ivf stond. De vrouw die de inseminatie deed ging het nakijken en zag dat briefje zitten, maar er stond niet bij hoeveel ze er nog willen doen. Ze adviseerde wel om als deze poging niet gelukt is, een afspraak te maken met de gyn, omdat dat al weer even geleden is. We staan wel op de ivf wachtlijst. Ik moet wel zeggen dat ik wel verder wil, maar aan de andere kant vind ik dat ontzettend spannend en misschien ook wel eng. We zullen sowieso een gedwongen rustpauze in lassen als deze ronde weer niet is gelukt, dit omdat mijn man geopereerd wordt. Natuurlijk hoop ik dat deze ronde nou eindelijk een keer raak is! Hoe is het verder met jou Rach? X Renate
mm.. dat klinkt ook een beetje vaag allemaal, een briefje in je dossier? gelukkig sta je wel op de wachtlijst. ik had, en misschien kan jij dat ook, de wachttijd opvullen met IUI's. dan maak je voor jezelf toch nog een kansje. weet je wat ik wel een beetje jammer vind, dat je zelf om een gesprek moet vragen. ik had ook na mijn 3e IUI, dat ik zei: krijgen we nog een evaluatie gesprek, of hoe gaat dat hier? en toen zei ze: ohja... dit is je 3e IUI? nou als deze mislukt maken we wel een afspraak. ik had graag gezien dat zelf had voorgesteld. Tijdens dat gesprek (je weet wel, met dokter M) hoorde wij dat ze eigenlijk gelijk met icsi wilde beginnen, omdat het zaad niet goed genoeg was. het was wel even een klap, maar ik was blij dat wij nu ook duidelijkheid hadden. en kans op slagen ligt met ivf of icsi gewoon veel hoger. ik ben nu bezig met mijn 2e icsi poging. zo'n poging duurt 2 cyclussen, en vanaf donderdag ga ik het hormoon erbij spuiten zodat er veel eitjes gaan groeien. wat vind je precies eng aan ivf als je er aan denkt?
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven wat ik er eng aan vind. Het is denk ik meer de stap die je maakt, je zit dan gelijk in de laatste fase of zo, en wat als dat ook niet lukt, er worden en maar 3 vergoed. Het is meer het idee van de laatste stap, en niet zozeer de behandeling denk ik.
ja ik snap dat wel. dat is ook eigenlijk best eng. maar nu ik dus in de 'laatste fase' zit, deel ik die voor mezelf ook weer op in 3 delen. want je hebt 3 keer een poging. dus de eerste poging is nog niet écht de laatste fase. (haha allemaal zelfbescherming hoor )
volgens mij wel ja, in het kader van een onderzoek dat de meste slagingspercentages liggen tot 4 pogingen geloof ik, wij waren daar ook best verbaasd over maarja beleid, voor ons heeft het (helaas) toch niks meer uitgemaakt
maar in september/oktober start je met je eerste poging he? misschien heb je tot die tijd nog hoop voor een natuurlijke zwangerschap ?