Keuze ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jessy22, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessy22

Jessy22 Nieuw lid

23 mrt 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Mijn partner en ik hebben een kinderwens en daarom ben ik 2 maanden geleden gestopt met anticonceptie. Een van mijn beste vriendinnetjes is nu 4.5 maand zwanger en zo kwamen we op een avond op het thema 'waar beval je'?
    Ik zal vanwege medische indicatie hoe dan ook (als ik zwanger mag worden) in het ziekenhuis moeten bevallen.
    Zelf kom ik uit de omgeving van Amersfoort en weet ik 1 ding heel zeker, ik wil niet bevallen in het MMC. Voor dat vriendinnetje geldt hetzelfde. (zij heeft overigens geen medische indicatie maar wil wel in het ziekenhuis bevallen en vanwege haar verloskundige wordt dit waarschijnlijk wel het MMC)
    Wat we ons afvroegen; hoeveel zeggenschap heb je hier eigenlijk in.
    Ik kan me voorstellen dat verloskunidgen afspraken hebben met ziekenhuizen waardoor je door je keus voor een praktijk automatisch aan een ziekenhuis gebonden bent.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn.

2. ninaroos

ninaroos Lid

17 apr 2012
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon tussen Assen en Groningen in. Dit betekent dat ik uit drie ziekenhuizen kan kiezen. 2 op ongeveer een kwartiertje rijden, 1 op 20 minuutjes. Voor mijn vk maakt dat helemaal niet uit. Zelf heeft ze wel een voorkeur voor een bepaald ziekenhuis, omdat ze daar nou eenmaal vaker komen, maar als ik naar een ander wil is dat geen probleem.
    Het is natuurlijk wel zo dat als alle verloskamers bezet zijn je zult moeten uitwijken naar een ander ziekenhuis. Duidelijk overleggen dus. Als patient/klant heb je tegenwoordig bij de meeste verzekeringsmaatschappijen vrije keus, dus waarom niet bij de vk.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.854
    113
    Ik woon in provincie Groningen, dus ook 2 keuzes en vrije keus. Zelf kies ik voor het Martini, door niet zulke goede ervaringen in het UMCG.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Bij mijn verloskundige kon je uit 3 ziekenhuizen kiezen. Ik had doorgegeven waar ik wilde bevallen, het ziekenhuis wat het dichtst bij is. Uiteindelijk ging mijn voorkeur tegen het einde van de zwangerschap toch uit naar een ander ziekenhuis, omdat ze daar kraamsuites hebben. Dit op het laatste moment pas aangegeven aan de verloskundige en dáár ook bevallen!! Maar vergeet niet, het kan ook vol zijn in het ziekenhuis naar jouw voorkeur, dus 100% inspraak heb je niet....geloof me, als je weeën hebt, wil je maar 1 ding..... ;) en dat is zó snel mogelijk bevallen, whatever waar!!!!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.854
    113
    O ja, dat was bij mijn eerste zo. Toen moest ik ingeleid worden en was het ziekenhuis van mijn keus vol en moest ik dus daar dat andere ziekenhuis.

6. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Ik wil in het ziekenhuis bevallen. Het wordt ons eerste kindje en zowel mijn moeder als die van hem hebben moeilijke zwangerschappen en bevallingen gehad. Plus ik voel me er veiliger.

Ik heb de keuze uit 3 ziekenhuizen en ik heb een top 3 gemaakt en aan de vk doorgegeven en bij alle 3 mocht ik even op de afdeling een kijkje nemen. Dat laatste kan ik echt aanraden.

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik woon in Assen, maar heb totaal geen goed gevoel en ook geen goede ervaringen met het ziekenhuis hier in Assen. Tijdens een van de eerste intakes bij de verloskundige (wel hier in Assen) hebben we dit besproken en gaf zij ook aan dat zij dezelfde mening deelt over het verschil tussen de ziekenhuizen in Groningen en Assen. En zij snapte het ook wanneer ik besluit in Groningen te willen bevallen het enige nadeel is dan wel dat zij er dus niet bij kan zijn en er een vreemde aan mijn bed zal staan.
    Ik heb ook voor het Martini Ziekenhuis in Groningen gekozen.

Je mag naar mijn weten zelf bepalen waar je wilt bevallen. Toen ik bij mijn vorige zwangerschap nog in Noord-Brabant woonde en met 39 weken nog een weekendje op visite ging in Groningen, zei de verloskundige ook dat ik gewoon moest gaan want bevallen kun je overal.

8. Ro84

Ro84 Nieuw lid

21 apr 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kom zelf ook uit omgeving Amersfoort, ben nu 36 weken zwanger, en ook ik beval in het ziekenhuis (medische indicatie)

Ben heel benieuwd waarom je niet in het MMC wil bevallen? Al hoor en lees ik dit trouwens wel vaker....
    Word er zelf een beetje onzeker van :)

Groetjes!

9. Lady7

Lady7 Niet meer actief

ik ben ook benieuwd waarom je niet in t meander wil bevallen, ik woon ook in die omgeving namelijk :)

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb ook gekozen in welk ziekenhuis ik onder controle sta. Hier ook de keus uit drie ziekenhuizen en uiteindelijk gekozen voor het Martiniziekenhuis in Groningen.

Je geeft aan de je een medische indicatie krijgt? In dat geval moet de huisarts je verwijsbrief schrijven en kun je aan hem/ haar vragen naar welk ziekenhuis jou voorkeur uitgaat. Zo heb ik het ook gedaan :)

11. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Je hebt aardig wat zeggenschap in waar je wilt bevallen. Al kan ik mij voorstellen dat je vk niet 30 minuten gaat reizen als het dichtsbijzijnde zh 2 minuten is en als je onder begeleiding van je eigen vk in het zh bevalt heb je verder weinig te maken met de mensen van het ziekenhuis.

Je schrijft dat je op medische indicatie zou gaan bevallen. Je kan dan zelf, in de meeste gevallen, het ziekenhuis kiezen waar je onder controle zal staan en ook gaat bevallen.

Hier ook de keuze gehad uit het UMCG en het Martini. Ook ik heb gekozen voor het Martini.

offtopic Grappig om te lezen dat er zoveel noordelingen reageren op dit topic en dat de meesten kiezen voor het MZH.

12. Trees

Trees Niet meer actief

Dat viel mij ook op en ook dat het UMCG niet erg populair is ;).

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Bij onze verloskundigenpraktijk kun je ook kiezen tussen 2 ziekenhuizen in Groningen. Bij mijn dochtertje had ik gekozen voor een poliklinische bevalling in het Martiniziekenhuis, uiteindelijk een ks gehad. De zorg en begeleidng tijdens bevalling en de dagen na de ks was helemaal prima.

Nu ga ik met 36 weken over naar de gyn en mocht ik ook weer kiezen tussen UMCG en Martini. Gewoon weer naar het Martini.
    Ik heb het idee dat de verloskundigen ook een voorkeur hebben voor het Martini, omdat ze je daar toch ook meer als vrouw beschouden dan als patient. In het UMCG ben je dan echt wel een patient en wordt er minder naar je geluisterd dan in het Martini.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.854
    113
    Ik ben 1 keer in MZH en 1 keer in het UMCG bevallen en ik kies dus idd weer voor het MZH. Vond het UMCG echt vreselijk, daar ben je echt een nummertje en de een na de andere vreemde komt de kamer binnenlopen tijdens de bevalling en iedereen denkt wat te kunnen zeggen.

15. veldmuisje

veldmuisje Bekend lid

27 jun 2011
    893
    0
    16
    Ik had ook zoiets, maar dan een beetje anders...
    Zo rond de 9 weken werd ik in 't ziekenhuis (Reinier de Graaf Gasthuis) in Delft opgenomen vanwege een te laag kaliumgehalte (overgeven e.d.). Daar werd ik echter behandeld als zijnde uitgedroogd en kreeg dus het stickertje hyper emesis gravidarum opgeplakt. Ik kreeg dus geen kalium toegediend, maar natrium! Terwijl zowel mijn man als ik aangaven dat ik niet uitgedroogd was (bleek ook uit bloedonderzoek) en dat ik ook niet onder de noemer hyper emesis gravidarum paste, hoewel ik dan veel braakte.
    Zodoende moest ik een nacht blijven en ben ik de andere dag tegen hun medisch advies in naar huis gegaan. Probleem: er werd gewoon niet naar de mens zelf geluisterd, ze deden gewoon zoals het protocol voorschreef. Terwijl soms ook eventjes van dat protocol afgeweken moet worden... We hebben later ook een klacht ingediend en daarin gelijk gekregen. Niet dat andere dit ziekenhuis niet fijn vinden (succesverhalen genoeg gehoord), maar mijn ervaring met dit ziekenhuis was dus verre van positief.

Nu moet ik bijna zeker in het ziekenhuis gaan bevallen en heb vervolgens aangegeven dan naar het Rode Kruis Ziekenhuis van Den Haag (Hagaziekenhuis) te willen. Hoewel mijn VK daar eigenlijk amper contact mee hebben (zijn soort verbonden aan Delft) was die geen probleem. Ze bellen dan van te voren wel met die afdeling en bespreken je, zodat het ziekenhuis daar weet wie en wat je bent...

't Haga is voor mij ook dichterbij, alleen toen met die 9 weken werd ik plotsklaps door de VK gebeld, nav de bloeduitslag en had ze in Delft voor mij al een afspraak gemaakt. Omdat het vrij laag was en er dus wel urgentie was dat er even nader naar gekeken werd.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik kon uit twee ziekenhuizen kiezen. In een van de twee werk ik ook.

Nu was dat in de tijd van ons zoontje nog een oud ziekenhuis en ik vond het niet echt een fijn idee om op mn werk te bevallen, dus gekozen voor het andere ziekenhuis.

Bij mn dochter moest ik met 20 weken over naar de gyn en toen wel voor mn eigen ziekenhuis gekozen, was toch ook wel erg makkelijk met controles en dus daar ook bevallen en het was echt zoveel beter als in het andere ziekenhuis (terwijl de meeste die ik spreek naar het andere ziekenhuis gaan). Maar we zijn pas verhuisd, alles lekker nieuw, eigen douche, betere begeleiding, Noor mocht lekker lang bij me liggen.

(nu is dit tuurlijk ook een momentopname, maar ik weet het wel de volgende keer ;))

17. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Ik werk in Amersfoort en kom zelf uit Zeist. Heb van meerdere collega's gehoord dat zij niet naar het meander willen en dat zij (net als ik) voor het WKZ (UMC) in Utrecht hebben gekozen. Een verloskundige kan je niet verplichten om naar een bepaald ziekenhuis te gaan, wel kan het zo zijn dat zij dan niet zelf meegaat naar het ziekenhuis en dat ze je dus overdraagt aan de verloskundigen van dat ziekenhuis. Ook geen probleem, alleen heb je dan geen bekende. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden.

In het WKZ heb je 4 keer per jaar een zwangere zaterdag, een open dag met presentaties, films en een informarkt en je kunt naar de verloskamers en daar een rondleiding krijgen. Ik vond het zelf meteen een goede indruk maken en het heeft mijn keuze voor dat ziekenhuis bevestigd. Van collega's uit (de buurt van) Amersfoort hoor ik er ook goede verhalen over, dus wellicht is dat een optie??

18. doron

doron Actief lid

11 aug 2008
    100
    0
    0
    Trainings actrice
    Goes
    Ik woon in zeeland en beval in brabant, het gevolg is wel dat ik niet met mijn eigen verloskundige kan bevallen, maar met een vaste verloskundige uit het ziekenhuis,.. Tja lekker belangrijk, hoe goed leer je je verloskundige nou eigenlijk kennen? Bij mijn vorige bevalling had ik haar 1 keer gezien.. :) je mag zelf kiezen ten alle tijden dus!

19. Doritoo

Doritoo Actief lid

25 okt 2009
    221
    0
    0
    Ik woon in Utrecht en kon bij mijn eerste zwangerschap kiezen uit 3 ziekenhuizen om te bevallen. Het Hofpoort in Woerden, Ouderijn (nu St. Antonius) in Utrecht en St. Antonius (Alnatal) in Nieuwegein. Ik zelf kom niet uit deze omgeving maar mijn man wel. Die wist ook meteen welk ziekenhuis het ging worden. St. Antonius (Alnatal) te Nieuwegein.
    En ik moet zeggen dat is een hele goede keus geweest. Ze waren daar zo lief en goed voor me.

Deel Deze Pagina