Welke goede doel(en) ondersteun jij en waarom?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavyas, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

Ik steun ook een aantal kindjes via Compassion. Is echt super leuk, en heb er zelfs al 1 ontmoet :) Erg leuk!

2. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wij steunen het KWF Kankerbestrijdingsfonds (al jaren)
    Ben hier mee begonnen vanwege vele bekenden met deze ziekte.

Ook de hartstichting steunen wij elke maand.

En heel af en toe koop ik weleens wat bij Pink Ribbon, zo steun ik die ook.

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik steun Novib - omdat ze de mensen in derde wereld landen helpen zelfstandig voor zichzelf te zorgen; de WSPA omdat zij wereldwijd goede dingen voor dieren doen en iets met huizen bouwen in Mexico omdat de jongen die de inschrijvingen verzamelde bij het station zo leuk was :)

Dichterbij huis is er een website (de club van 100) waar je kan reageren op mensen die bijv hulp nodig hebben met de tuin, hun administratie oid. Dat vind ik wel een mooi doel, maar ik heb nog geen mensen in mijn omgeving gevonden die ik zou kunnen helpen. OH ja, en ik heb me ingeschreven om te helpen bij het asielzoekerscentrum.

4. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    ik steun de caol, www.caol.nl!
    ik steun dit project omdat ik hier vorig jaar ze;f ben heengeweest en het super vind wat deze vrouw allemaal doet voor de kansarme kinderen in haar wijk!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik geef alleen aan collectanten normaal 2 euro an aan het kwf wn de stichting parkinson krijgen 20 euro ieder. ik ben al aardig wat mensen kwijt geraakt aan kanker en parkinson heeft mijn opa gehad is dus overleden en mijn schoonvader lijd hieraan.

aan verdere goede doelen doe ik niet. waarom zou ik een doel steunen die ik noem maar wat armoede tegen gaat in 3 wereld landen terwij er hier in nederland zoveel mensen in armoede leven en daar niet naar omgekeken word.

laat ze eerst hier in nederland maar een kijken wat ze aant doen zijn ze helpen door alles nederland naar de knope

nee laat ze eerst maar eens zorgen dat het hier goed komt

6. danip

danip Niet meer actief

Uhm nou het verschil vind ik dat in de 3e wereld kinderen dood gaan aan honger en onnodige ziektes, meisjes opgekocht worden om als 8jarige al de prostitutie in te worden gedwongen en dat soort dingen. Dan vind ik hier in NL dat armoede is hier heel anders is, dat begint hier al als je geen tv hebt tot aan de mensen die inderdaad bijna niks hebben. Natuurlijk is dat super hoor, om mensen hier te helpen, maar om nou te zeggen dat de 3e wereld wel kan wachten omdat het hier even erg is snap ik echt niet.

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Daar gaan wij ook geld naar over maken dit jaar. Mijn man is moslim en heeft deze uitgekozen om het geld naar over te maken.

8. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Ik geef 5 euro in de drie maanden aan Artsen zonder grenzen, ben ik ooit voor gevraagd, en hiervan kunnen ze weer een paar kinderen vaccineren. Verder geven wij via de kerk ook aan zending, en hebben ook een kindje van Compassion. Daarbij geef je 30 euro per maand om voor het kind te zorgen, onder andere school en uniform, eten, schoon water en eventuele andere dingen. Je geeft echt geld aan die familie, en je krijgt ook brieven, en kan eventueel ook daarheen. Mijn schoonfamilie hebben bijvoorbeeld met kerst een extraatje gegeven en daarvan heeft de familie voor het meisje een eigen geit gekocht: dus melk, een speelkameraadje en eventueel eten ;) Vind ik erg goed, omdat je direct 1 kind steunt. Verder hebben wij niet veel geld... Maar aan de deur krijgen ze altijd wel 50 cent ofzo.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

daarom stelde ik het als voorbeeld;)

wij maken de armoede hier in nederland van heel dichtbij mee. die mensen hebben door goedvertrouwen in een boekhouder alles kwijt geraakt ze wonen nu in een 2 kamer flat is het enige wat ze nog kunnen betalen met 3 kinderen. ze moeten rond komen van 30 euro in de week en dan zit er nog 1 in de luiers.
    ze hadden niet eens een bank op om te zitten of een kookplaatje.
    wij hebben hun de inboedel gegeven inclusief slaapbank zodat hun niet op de grond hoeven te slapen.verder krijgen ze iedere week 2 pakken luiers en een tas boodschappen. anders redden ze het niet ze krijgen helemaal geen hulp alle instanties zeggen ja het is jullie eigenschuld hadden jullie die boekhouder maar na moeten trekken.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oja, kinderpostzegels doen wij ook.

Nog iets trouwens... Artsen zonder Grenzen las ik net... Maar ik hoorde op de radio laatst iets over Dokters van de Wereld... Hallo? Wat is dat nou weer? Moet daar een aparte organisatie voor komen?

11. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Ik heb het idee dat sommige doelen hier in nederland vergeten worden doordat er altijd zoveel aandacht is voor doelen in bv de 3e wereld...
    En armoede in nederland is zeker niet te vergelijken met in de 3e wereld maar je hebt zoveel doelen hier in nederland voor kindjes...noemde het al eerder maar bv dus gehandicapte kindjes die gewoon in een tehuis zijn gestopt en waar de ouders nooit meer naar omkijken! Zo ontzettend triest allemaal...
    Dieren vind ik ook altijd zo moeilijk....vraag me altijd af wat ze nu met dat geld doen dat je stort...

x

12. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij hebben ook een sponsorkindje bij Compassion en we hebben een sponsorkindje bij WorldVision.

Verder sponseren we een vriendin van mij die al jaren vrijwilligerswerk in een kindertehuis in het buitenland doet elke maand. Ook geven we een bijdrage aan de kerk en een deel daarvan gaat naar bv zendelingen etc.

En een paar keer per jaar geven we middels een acceptgiro een bedrag aan een stichting die bijbels verspreid in ontwikkelingslanden en ook voor ontwikkelingshulp daar zorgt.

Overige goede doelen geven we als we bv een keer een acceptgiro door de deur krijgen en we voelen ons goed bij dat doel. Het liefst geven we wel aan kleinere instanties, waarvan we weten dat er mensen zelf heengaan, dit is vaak via onze kerk. Dat voelt voor ons prettiger omdat we dan weten dat ons geld werkelijk bij de mensen komt die het nodig hebben.

Collectes krijgen hier ook altijd wat. Al is het alleen maar voor het feit dat er mensen de moeite nemen om voor anderen langs de deuren te gaan. Mijn moeder loopt ook collecte voor o.a. straatkinderen en wordt vaak onbeschoft afgewimpeld. En dan denk ik: iedereen kan toch wel 50 cent of 1 euro missen? We hebben het (bijna) allemaal zo goed in Nederland.

Wat ik ook altijd een heel leuk doel vind is de schoenendozenactie. Dat is een keer per jaar voor kerst. Je kunt dan een schoenendoos vullen voor een kindje in een derde wereld land. Met bv toiletspullen, schoolspullen, speelgoed, kleding etc. En die kinderen krijgen dat dan als kerstcadeau. Je kunt zelf kiezen of je een jongen of meisje doet en de leeftijdscategorie. Ik heb altijd heel veel voorpret bij het vullen van die dozen. Er zijn een aantal scholen en kerken die hieraan mee doen in Nederland.

Een collega van mij brengt deze dozen zelfs zelf naar Albanie en dan zie je de foto's van de kindjes die jouw doos open maken en dan die blije gezichtjes.....echt geweldig!

13. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Dat ben ik wel met je eens, ik zou ook graag meer geven hier in Nederland aan mensen die het echt nodig hebben. Maar dan liever direct of via via en niet via een grote instantie.

Dierenleed idem dito, ik heb het gewoon niet zo op die grote instanties, ben een grote dierenvriend maar ik vraag me ook af of dat geld direct bij die beesten komt.

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ja precies, wij zijn beiden moslim.
    En ook mijn man heeft hier het meeste vertrouwen in.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik maak vooral geld over naar NEDERLANDSE doelen, sorry maar niemand die voor ons gaat collecteren als er wat gebeurd dus als we nu gewoon voor ons eigen landje zorgen, zoiezo kan je ook vrijwilligerswerk doen das nog beter! Een beetje wat voor je eigen landje doen kan geen kwaad..

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik doe mee aan de postcodeloterij. Maar ben heel eerlijk als ik zeg dat de voornaamste motivatie daarvoor toch de hoop is er iets mee te winnen.

Verder koop ik kinderpostzegels, geef ik geld aan collectanten voor o.a. kankerstichting.

Ook doe ik graag vrijwilligerswerk. Ben recent een jaar een maatje geweest voor een jongetje wat het thuis niet makkelijk had en elke twee weken ging ik iets leuks met hem doen (dagje uit of middagje knutselen).

17. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

ohja, kleding die wij overhebben gaat in de kledingzak.

18. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

#38 ProudMum, 9 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2009
    Wij steunen;

Pink Ribbon- mijn oma heeft borstkanker gehad
    KWF Kankerbestrijding- Ik heb zelf in het voorstadium van baarmoederhalskanker gezeten
    en alle collectes hier aan de deur

Verder koop ik elk jaar kinderpostzegels

19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.914
    5.233
    113
    Home
    aan het kwf en waarom? omdat ik vind dat er teveel mensen deze verschrikkelijke ziekte hebben en met genoeg geld voor onderzoek etc. zijn er steeds meer mogelijkheden om dit te bestrijden.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik steun juist een doel in een heel arm land. Mensen in Nood en nog andere kleine doelen.

In Nederland is er misschien wel armoede maar dat staat niet in verhouding tot die van echt arme landen waar kindjes sterven van ondervoeding ( zover laten ze het in Nederland niet komen). In Nederland kun je altijd bij een kerk terecht die je helpt.

Deel Deze Pagina