meisje met syndroom en PGB

Discussion in 'Baby en dreumes' started by beauty2012, Dec 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Hoihoi,

Mijn nichtje heeft het Kleefstra syndroom.
    Vorig jaar heeft er volgens mij een onderwerp op deze pagina gestaan over het Kleefstra syndroom maar toen wisten we nog niet dat mijn nichtje het ook had.
    Het is een vrij onbekend syndroom hier in Nederland, omdat er maar zo'n 20 kinderen in heel Nederland het hebben. De kinderen missen een stukje van chromosoom 9. (voor zover ik weet)
    Mijn nichtje wordt volgende maand 2 jaar en ze ontwikkelt zich heel langzaam.
    Zo kan ze bijv. nog niet zelfstandig zitten, ze kan nog niet lopen en woordjes zeggen doet ze ook nog niet. (veel kinderen met dit syndroom leren nooit of nauwelijks praten)
    Ze maakt wel contact met je met haar ogen en ook lacht ze wanneer je iets grappigs doet of haar bijv. knuffelt.
    Ze krijgt fysiotherapie waardoor ze met hele kleine stapjes toch iets vooruit gaat. Zo kan ze inmiddels omrollen op haar buik, maar nog niet terug rollen. Ook kan ze nu heel soms eventjes los rechtop zitten. Ze grijpt nu ook naar speeltjes of andere voorwerpen, maar zelf een koekje vasthouden en zelf opeten kan ze nog niet, dan moet je het zelf steeds in haar mond doen.
    Al met al is het in ieder geval best zwaar voor de ouders om haar te verzorgen.

Nu vroeg haar moeder aan mij of ze PGB zouden kunnen krijgen voor haar.
    Ik zou dan PGB met haar willen doen (met haar gaan zwemmen enz.) en ben op internet gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik heb rond zitten bellen naar instanties, maar er wordt nogal moeilijk over gedaan.
    Dit omdat mijn nichtje nog maar 2 jaar is...
    Als 2 jarige zou ze sowieso veel zorg nodig hebben al zou ze geen syndroom hebben (zeiden ze bij zo'n instantie).
    Dat vind ik wel wat makkelijk gezegd omdat mijn nichtje totaal geen gewone 2 jarige is omdat ze erg beperkt is in alles en het voor haar ouders een stuk zwaarder is dan voor ouders van een 2 jarige die bijv. autisme heeft (absoluut niet verkeerd bedoeld want een kind met autisme opvoeden en verzorgen is ook zwaar voor ouders).

Ik vroeg me af of er mensen hier op het forum ook een kindje hebben van die leeftijd die toch PGB hebben gekregen voor hun zoon/dochtertje of er meer over weten...

Groetjes!

2. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik schrijf zelf 1 keer per jaar een indicatie voor jongeren met een handicap voor mijn werk. Ik zou niet weten hoe het zit als ze zo jong zijn.Wel weet ik dat met de huidigen ontwikkelingen in de wmo en de fraude die gepleegd word met de pgb het steeds moeilijker word om er 1 aan te vragen. je hebt daarom kans dat er sceptish gekeken word naar je aanvraag omdat het jou nichtje is.

Ik wens je veel succes! Misschien een idee om anders eens te informeren bij stichting mee? MEE maakt meedoen mogelijk. Ondersteuning bij leven met een beperking. - MEE

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik ben ambulant medewerker geweest bij kinderen met een pgb. Daar waren ook zulke jonge kinderen bij. Maar dat werk was via een stichting. Jij wil als privé persoon met haar dingen ondernemen van het pgb? Want ik vraag me af of dat mag. Als mijn zusje wil zwemmen elke week met mijn dochter moeten wij of zij dat ook gewoon zelf betalen. Als er een professional dat gaat doen dan zou het logisch zijn dat daar dit pgb voor gebruikt kan worden, maar ben jij een professional die dat zou doen?

Is niet vervelend bedoeld hoor, maar dat is wat ik weet van toen ik daar werkzaam was.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Dit vraag ik me dus ook af? Ben je opgeleid om dit soort activiteiten te doen?
    Vaak loopt het stuk op het feit dat een particulier dan "gebruikt" maakt van een PGB en geen professional die vanuit het PGB betaald wordt.
    Ik zou even bellen met jullie lokale St. Mee.. die kunnen je vast meer informatie verstrekken en helpen met het aanvragen van een PGB

5. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Ik heb al met MEE contact gehad, maar die wisten me ook nog niet zoveel te vertellen...

Ik heb zelf al eens eerder PGB gedaan met mijn neefje die ADHD heeft.
    Hij was toen een jaar of 9. Dus het mag wel.
    Ik ben gediplomeerd Onderwijsassistente, dus niet geheel onervaren ofzo;)
    Het ging er nu alleen om dat mijn nichtje nog maar 2 jaar is en ze daarom moeilijker PGB kan krijgen.
    En het zwemmen was maar een voorbeeldje. Zwemmen is bijv. fijn voor haar omdat ze dan lekker kan bewegen in het water, maar haar ouders doen bijv. ook dagelijks oefeningen met haar om o.a. haar spieren te trainen. Dit zou ik dan ook één of 2 keer per week kunnen doen. En is het fijn als ik hen wat kan ontlasten af en toe.

6. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik denk dat je gewoon eens langs de CIZ moet en een indicatie moet aanvragen voor haar. Of dat moeten de ouders doen, daarna kunnen inprenciepe de ouders jou dan inhuren via het pgb.

7. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Bedankt voor de reacties, ik zal het inderdaad met de ouders bespreken en dan kunnen zij verdere stappen ondernemen.
    Ik denk dat dat beter is dan dat ik nu verder ga bellen en doen.
    Volgens MEE moeten de ouders het met hun arts in het ziekenhuis van Groningen bespreken.
    Ik hoop dat het allemaal gaat lukken..

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Ik heb een zoontje met een flinke achterstand en we weten sinds kort dat er bij hem ook een foutje in zijn chromosomen zit. Hij is ook bijna 2, en iets verder dan je nichtje; hij zit zelfstandig, kruipt, en sinds 2/3 maanden kan hij zelf met zijn handjes dingen/eten in zijn mond stoppen. Staan, lopen, praten doet hij nog niet.

Wij hebben al ruim een jaar een indicatie voor hem. We wisten toen nog niet wát er was, maar hij had een sonde en zo is het balletje aan het rollen gegaan. Verpleegkundigen van Kinderzorg die hier langskwamen om zijn sonde weer in te brengen als hij die eruit had getrokken vertelden mij dat elk kindje dat meer dan 1 uur intensieve zorg per dag éxtra nodig heeft, aanspraak kan maken op hulp. Vanuit Kinderzorg (maar MEE kan hier ook mee helpen!) is er een aanvraag gedaan bij het CIZ voor een indicatie. Dit is een indicatie die niet als PGB, maar als ZIN (zorg in natura) gegeven wordt. Maw, wij kunnen X uren per week officiele zorginstanties vragen om hulp en zij handelen de papierwinkel/financiele kant af.
    Wij krijgen elke week hulp van een verpleegkundige die de zorg van onze zoon dan even over neemt. Met hem gaan zwemmen oid zou ze ook kunnen doen, maar hebben we eigenlijk nog nooit gedaan. Wel heeft zij alle tijd om zijn fysio-oefeningen met hem te doen, hem uitgebreid in bad te doen (normaal gaat hij met zijn zusjes, alledrie tegelijk, en helemaal alleen vindt hij heerlijk!), maar ook kan ik alledrie de kinderen rustig bij haar achter laten om boodschappen te doen, even de stad in te gaan, etc.

Een PGB zal denk ik moeilijker aan te vragen zijn, en daarnaast moet je dan ook wel rekening houden met alles wat daarbij komt kijken. Je krijgt het geld niet zomaar, je moet wel verantwoording afleggen; handelingsplannen schijven, een begeleidingsplan hebben, etc.

Misschien is het wel een optie dat je nichtje gaat zwemmen, maar dan bij bijv een revalidatiecentrum dat weer betaald wordt uit de ZIN. Onze zoon gaat binnenkort waarschijnlijk 2x per week naar een peutergroep op een revalidatiecentrum en als het voor zijn ontwikkeling goed is, behoort zoiets ook tot de mogelijke therapieën.

Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd dat je met de achterstand die ze heeft, de diagnose van het syndroom en de hulpvraag vanuit de ouders hulp moet kunnen krijgen.
    Je kan ze evt ook wijzen op www.zeldzame-syndromen.nl en www.lotjeenco.nl; zij kunnen ze wellicht ook wel tips en info geven!

9. adi

adi Niet meer actief

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar wil je dan uit het pgb betaald worden om te gaan zwemmen met je nichtje?
    of waar is die pgb precies voor bedoeld?

Je hoeft toch niet betaald te worden om activiteiten te doen met je eigen nichtje?

Los daarvan zou het voor deze ouders fijn zijn om een pgb toegekend te krijgen om daarmee extra professionele hulp in te kopen voor haar, misschien bepaalde aanvullende therapie, extra fysio, hulpmiddelen enz.

10. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

Aug 17, 2012
    790
    116
    43
    Ik denk inderdaad dat het pgb niet bedoeld is zodat jij met je nichtje kunt gaan zwemmen. Dit lijkt mij namelijk een beetje onzin om dit daaruit te doen (dan snapik wel dat het aanvragen ervan moeilijker wordt als mensen dit soort dingen ervan gaan doen). Lijkt mij dat het om professionele zorg en ondersteuning gaat.

11. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Helemaal mee eens!

12. yeps

yeps Bekend lid

Aug 27, 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Het gaat erom dat ze bovengebruikelijk zorg kunnen inkopen....dus zorg dat n and kind van die leeftijd niet nodig heeft. Het zwem voorbeeld kan niet uit n pgb betaald worden; elk kind van 2 heeft constante begeleiding en toezicht nodig bij het zwemmen. Als ze nou 12 was geweest en ze moest intensief begeleid worden bij t zwemmen dan zou het weer wel kunnen.

13. yeps

yeps Bekend lid

Aug 27, 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Niet mee eens. Ik kan me helemaal voorstellen dat t voor die ouders veel makkelijker is elke week een tante te laten zwemmen met hun dochter en dit te betalen, dan te durven rekenen op 'goodwill' van iemand die hier bij wijze van spreken elke week vrijwillig tijd vrij voor maakt. Je zit dan voor je gevoel in een veel afhankelijkere positie.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb geen verstand van de regels rondom PGB, maar is je familie bekend met de TOG-regeling?
    Dit loopt via de SVB-Kinderbijslag. Hiervoor moeten ze ook wel aan bepaalde regels voldoen, maar mogelijk kunnen ze hiervandaan ook nog een potje krijgen.

15. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    TOG is volgens mij ook vanaf hogere leeftijd. Wij hebben voor ons zoontje ZIN ( zorg in natura) via MEE en ASVZ. Nu krijgt hij een keer in de maand early intervention aan huis en gaat om de week naar een speelgroep.

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zou het eens bij het CIZ proberen...

Even in het algemeen er wordt heel veel misbruik van pgb gemaakt... Ik ken een gezin jongentje heeft ADHD en mijn tante past op hem (heeft er geen kind aan wat speelt gewoon met mijn nichtjes en neefjes) zodat zijn moeder kan gaan paardrijden :$
    Echt te zot voor woorden want hun zoontjes zitten overdag gewoon op school en de moeder werkt niet eens dus tijd zat.

En zo kan ik nog heel wat dingen opnoemen... Heel frustrerend voor mensen die het ECHT nodig hebben en amper zorg kunnen krijgen door de bezuinigingen.

17. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Sorry als ik wat laat reageer...

Volgens mij had ik al gezegd dat het 'zwemmen' maar een voorbeeld was.
    PGB is bedoeld om de ouders van een kindje met een beperking/syndroom o.i.d. te ontlasten. Dit betekend dat je de zorg voor een paar uur per week overneemt als PGB'er.
    Het meisje waar het om gaat kan o.a. haar spieren nog niet goed gebruiken zodat ze ook niet zelfstandig eventjes zelf kan zitten, spelen enz. Daarom gaf ik als voorbeeld het zwemmen zodat ze in het water misschien wat vrijer kan bewegen. (Alsof ik een activiteit ga doen omdat het voor mezelf leuk zou zijn ofzo...:()
    Wat ik ook al zei is dat de ouders fysiotherapie voor haar hebben aangevraagd en dit krijgt ze ook. Maar daarnaast moeten ze zelf ook met haar blijven oefenen. Daar zou ik dan ook bij kunnen helpen.
    Nogmaals: het gaat er bovenal om dat de ouders eens per week even ontlast worden en iemand anders de zorg even overneemt.

Bedankt voor de informatie en ervaringen van jullie in ieder geval.
    De vader van het desbetreffende meisje is het verder aan het uitzoeken en ik denk dat ze er zo wel uit komen:)

Share This Page