Welke goedkope (moeder)fiets?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maelyn, 26 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maelyn

Maelyn Actief lid

12 apr 2017
    139
    150
    43
    NULL
    NULL
    Mijn huidige 2 fietsen zijn fietsen die ik al sinds studententijd heb en die bijna van ellende uit elkaar vallen. Totaal niet geschikt om over een tijd een kindje op te vervoeren. Tijd voor een nieuwe fiets dus.

Ik heb al wat rondgekeken, maar het is me niet helemaal duidelijk of een moederfiets nu per se noodzakelijk is om een kinderzitje (voor) op te zetten, of dat een gewone stadsfiets ook prima te doen is. Ik vind het verschil in prijs namelijk nogal groot. Ik wil maximaal 800-900€ aan een nieuwe fiets uitgeven (liefst minder). De fiets zal vooral gebruikt worden om in het weekend af en toe naar het centrum of familie te fietsen met de baby, dus een elektrische fiets of een fiets met allerlei extraatjes is niet nodig.

Welke gewone of moederfiets hebben jullie/ raden jullie aan?

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Fietsstoeltjes voor- en achterop kunnen prima op normale fietsen. Daar worden ze doorgaans aan de stuurpen of zadelpen bevestigd omdat de sturen en bagagedragers van tegenwoordig niet zoveel kilo meer kunnen dragen.
    Een speciale mamafiets is daar dus niet voor nodig.

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Je kunt ook op marktplaats kijken, ik vond een moederfiets wel erg fijn. Bij mijn oudste zoontje had ik er een, die was gestolen, bij de jongste had ik een stadsfiets en dat vond ik toch wat minder stabiel.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Moederfiets is niet perse nodig maar wel zer handig. Ik heb beide gehad. Eerst kinderen op een gewone fiets vervoert maar merkte dat die fiets dat niet zo leuk vond. Hij begin instabiel aan te voelen. Fietsenmaker gaf ook aan dat veel fietsen van een lichter materiaal gemaakt werden die minder geschikt waren voor 2 zitjes.
    Ik heb een spartaan amazone 4 life moederfiets. Deze was rond de €850 en was echt super handig. Steviger en stabieler. Breder stuur. Stuurslot waardoor stuur meer naar voren stond waardoor ik meer ruimte had tussen zadel en voorzitter. Stuur heeft een stuurslot. Dus stuur klapt niet om wanneer je kindje in het voorzitje zit of wilt zetten. Dubbele standaard waardoor het makkelijker is om, kinderen in de zitjes te zetten. En er zat een verlengde bagagedrager op Odat de fietstassen voor boodschapjes verder naar achteren hingen en niet in de knoop kwamen met het achterzitje.
    Voordeel: toen de kinderen groter werden kon ik de fiets zo ombouwen tot een normale stadsfiets. Stuur weer op normale afstand van m'n zadel en bagagedrager verlenger er vanaf. Neem nu ook zonder problemen m'n kind van 40 kg mee op de bagagedrager. Iets wat bij veel fietsen niet kan ivm max gewicht.

Ik zou kijken voor een moederfiets. En hoeft niet perse nieuw toch? Ik zie regelmatig op Facebook verkooppagina's of op marktplaats prima fietsen staan voor 300-400 euro

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    Het hoeft geen moederfiets te zijn. Maar een paar dingen zijn wel handig:
    - een stuurslot, zodat je stuur niet kan gaan bewegen als je je kind erin zet of uit haalt.
    - een dubbele standaard. Zodat je fiets stevig staat.

een lage instap kan ook fijn zijn, netzoals een breed stuur. Maar zijn niet perse nodig.
    Versnellingen zijn ook fijn omdat je dan sneller de fiets pakt voor kleine boodschapjes, of een uitje omdat het makkelijk fietst. En zeker met een kindje voorop is fietsen gewoon heel leuk!

Cortina heeft wel leuke en prima fietsen.
    https://www.mantel.com/cortina-common-7v-transportfiets&spec%5B%5D=7008

gazelle:
    https://www.fietsvoordeelshop.nl/gazelle-heavydutynl-t3-2023-groen-dames?gclid=Cj0KCQjw7uSkBhDGARIsAMCZNJsa1Z9DwoTaHzfnWm2x5UwR-HqOpE9sOOQyLlW_yjtngO_LKlnCnkkaAgCaEALw_wcB

6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Wij hebben nu ruim 5 jaar de gazelle heavy duty met zitje voor en zitje achter. Inmiddels hebben we die voor niet meer nodig. Wij vonden deze toentertijd fijner dan de moederfietsen die we probeerden. En hij is stevig genoeg voor de kinderzitjes. Plus aantrekkelijk in prijs.

7. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Dit idd!
    Kijk vooral op marktplaats. Daar komt die van ons ook vandaan tegen een leuk prijsje incl fietszitjes.

8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
  9. Maelyn

Maelyn Actief lid

12 apr 2017
    139
    150
    43
    NULL
    NULL
    Ooh super! Daar kan ik wat mee :)

Dubbele standaard en stuurslot klinkt inderdaad wel handiger met neerzetten en kind in en uit het zitje doen. En als sommige gewone fietsen dat ook hebben heeft dat mijn voorkeur boven een speciale moederfiets.

@Suzy85 heb je het transportrek eraf moeten halen of kon het voorzitje bevestigd worden met het transportrek er nog op?

10. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    De fietsenwinkel heeft het rekje iets naar voren geplaatst. Dan heb je en het rekje en een zitje voor.

11. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Kijk eens naar de bsp la dolce vita, die is €750 nieuw.

12. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Marktplaats kijken! Ik heb mijn batavus moederfiets verkocht voor €350. Compleet met zitjes.

Ik heb wel voor de moederfiets gekozen. Stabiele standaard lage instap. Meer ruimte tussen het stuur en het zadel. Dus je kunt zelf makkelijker opstappen met een zitje aan het stuur

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn stadsfiets laten aanpassen door de fietsenmaker: oa zo'n veer tussen wiel en frame zodat stuur niet om klapt, dubbele standaard en transport rek erop zodat ik wel spullen mee kan nemen
    Ik ben cortina fan

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik had een batavus diva. Mooie stevige fiets.

Je kan ze gewoon op MP kopen voor een paarhonderd euro.

15. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113

Deel Deze Pagina