Mn dochtertje is nu ruim 4 maanden en ik ben pas begonnen met groente en fruit te geven. Alleen bedacht ik me later dat ik misschien eerst had kunnen beginnen met rijstebloem door de laatste fles bijvoorbeeld. Dit heb ik nu nog niet gedaan, omdat ze anders zoveel veranderingen in één keer heeft. Ze krijgt namelijk nu 's morgens fruit en 's avonds groente. Is dit eigenlijk niet teveel? Deden jullie dat ook gelijk allebei, of eerst bijvoorbeeld alleen fruit, en na 'n paar weken ook groente ofzo? Ik heb vandaag alles vers gemaakt en in de vriezer gedaan. Maar ik vroeg me af, moet je ook al aardappels door het groentehapje heen doen? Ik heb nu alleen worteltjes gepureert en boontjes. Vanavond heeft ze boontjes gegeten, maar ik had het idee dat ze er erg last van had. En wat geven jullie allemaal aan fruit? Ik heb nu alleen nog maar appel en banaan gedaan. Als jullie tips/advies hebben hoor ik het graag.. Bedankt alvast!
Ik zou pas met 6 maanden met groente en fruit beginnen, omdat de darmen het beter aan kunnen en dan 1 smaak een paar dagen achter elkaar geven.
Bijvoeden hoeft pas vanaf 6 maanden dus het hoeft nog helemaal niet (het mag wel). Als je denkt dat je kindje er last van heeft, zou ik echt nog even stoppen. Dan kan je bijvoorbeeld over een paar weken weer beginnen en kijk dan eens op borstvoeding.com voor een introductieschema. Dit schema is behoorlijk behoudend maar het geeft wel houvast.
Mag ik vragen waarom je nu al begint met bijvoeden? Da's een open vraag hoor; heeft je kindje bijv. erge honger en zit al ze aan de max hoeveelheid bijvoeding of was dit het advies van cb of ka? Ben ik gewoon benieuwd naar. Alle bijvoeding is natuurlijk even wennen voor de darmpjes. Sperzieboontjes zijn heel mild, dus als ze daar al last van heeft, kan je beter even stoppen en over twee weken opnieuw beginnen. Als je kindje heel gretig is en er blij van wordt, kan je wel doorgaan ermee. Een beetje krampen is niet gek, maar erge krampen of verstopping, da's niet fijn natuurlijk. Dan kan je je afvragen of de darmpjes er al aan toe zijn. Dat voedselintroductieschema waar naar verwezen wordt, is allergievriendelijk en daardoor hoef je niet meerdere soorten groenten of fruit enkele dagen achter elkaar te geven. Je mag gewoon de milde, allergievriendelijke soorten groenten en fruit achter elkaar geven. Maar rustig aan beginnen; een paar hapjes of zelfs alleen likjes is goed genoeg! Een onrijpe banaan (geel zonder bruine puntjes) kan voor verstopping zorgen. Appel is vrij zuur. Mango en peer en meloen ka je ook goed geven en straks perziken. Zorg wel dat het fruit echt rijp is. Die perziken die je in de super koopt, zijn vaak nog keihard. Aardbei en bessen nog niet geven. Als eerste groente is broccoli heel geschikt en aardappel ook, gewoon puur, niet gemengd. Kijk maar even naar dat schema (gewoon intikken op google).
Bedankt voor jullie reactie's. Ik ben begonnen met bijvoeden omdat ik dacht dat ze daar wel aan toe was, ze werd ook 's morgens weer vroeger wakker enzo. En ze is bijna 5 maanden. Lees overal dat je tussen 4-6 maanden mag beginnen, dus ik dacht ik probeer het. Maar blijkbaar valt het allemaal nog niet zo lekker. Misschien dat ik dan toch nog even moet wachten ermee.. Of alleen het fruit, want dat zit dr volgens mij niet echt dwars. Ze raakt er inderdaad ook verstopt van, net weer gepoept maar het zat dr gisteravond al dwars. Ik doe het nog maar even met de fles alleen, kijken of dat wat beter gaat..
Wij zijn vorige week met rijstebloem begonnen en gaan eind deze week met fruit beginnen. Eerst een paar dagen bijv banaan, daarna een paar dagen peer o.i.d. om zo wat verschillende smaken te proeven en daarna gewoon iets gemengds. Het lastige als je met zowel fruit als groente begint, is dat je niet weet waardoor eventuele klachten komen.. Vandaar hier eerst wennen aan rijstebloem, dat gaat prima! Eind van de week gaan we n fruithapje geven en als dat goed gaat, over n paar weken ook n groentehapje. Niet al teveel, we gaan het lekker rustig aan opbouwen, elke dag n paar hapjes erbij (is de bedoeling).
Wij doen hier hetzelfde als Jorietje. Eerst met 4,5 maand rijstebloem gegeven en dat ging goed. Nu (sinds 3 dagen) begonnen met een groentehapje. Eerst 3 dagen wortel en nu 3 dagen bloemkool proberen. Zo gaan we een paar groentesoorten introduceren en dan over een paar weekjes fruithap erbij. Ook weer per fruitsoort een paar dagen. Pas als het goed gaat, gaan we fruitsoorten mengen en ook zowel groente als fruit op 1 dag geven.
je mag met 4 maanden ook gewoon beginnen hoor. Rijstebloem zou ik niet doen als het niet nodig is. Als ze het niet nodig heeft voor s nachts ofzo. Ik ben met fruit begonnen. Elke nieuwe soort fruit 4 of 5 dagen achter elkaar gegeven. Toen ze ongeveer 4 fruitsoorten goed at ben ik met groenten begonnen, toen was ze 5 maanden ongeveer. Dat heb ik op dezelfde manier opgebouwd. na 4 groentes ben ik aardappel toe gaan voegen. Als ik een nieuwe groentesoort introduceerde dan op die dag een bekende fruitsoort, zodat ik wist waar ze evt. op reageerde.
Dat kan komen door de banaan. Ik geef hier altijd zo ie zo banaan als ze dunner poept, dan is het zo dikker. Maar ze vinden banaan vaak wel heel erg lekker... Zelf zijn we ook al vroeg begonnen met bijvoeding (omdat ze de flesjes bijna niet dronk en ons eten uit de mond keek). We zijn begonnen met fruit en toen dat goed ging, na een week of 3 / 4 heeft ze er groente bij gekregen 's avonds. En we hebben steeds een paar dagen hetzelfde fruit gegeven. Wat ook lekker is, meloen raspen (in de blender wordt t schuim). Succes!!