Hallo dames. Het dochtertje van mijn vriend is net 4. Ze was regelmatig in het weekend bij ons en sinds een week woont ze nu ook bij ons omdat het bij haar moeder niet zo goed ging. Nu is er al maaaaaanden de frustratie dat ze steeds expres in haar broek plast. Als je haar vraagt waarom ze dat doet zegt ze Ik heb geen zin om naar de wc te gaan. Vlak voordat ze naar bed gaat stuur ik haar nog even naar de wc, kwam ze laatst boven met een big smile Ik heb in mijn broek geplast .. Ik zeg Dat kan niet je komt net van de wc! Draait ze zich om, hele broek zeiknat. Ik beneden in de wc kijken, gewoon precies voor de toiletpot een grote plas. We hebben alles al geprobeerd maar NIKS helpt! Boos worden niet, straffen niet, belonen als ze netjes we op de wc heeft geplast niet, kanootjes er tegenover zetten niet, stickersysteem niet ...... Help help help want ik ben echt radeloos op het moment en mijn geduld qua broekplassen is op dit moment -50 Deze week ook alweer 4 x op school in haar broek geplast. Als je tegen haar zegt Kom we gaan even plassen, zegt ze Nee ik hoef niet. Je neemt haar mee naar de wc, ze gaat zitten en plast gewoon niet. En als ze dan gaat spelen ( zowel thuis als op school) voelt ze wel dat ze moet plassen maar ze wil niet stoppen om naar de wc te gaan en plast dan gewoon in haar broek... IK WEET HET NIET MEER AAAAAARGHH
Bij ons heeft t volgende geholpen: wanneer hij in de broek plaste hem ZELF de broek ed uit laten doen, ZELF zijn natte kleren op de verwarming bij de wasmand hangen, ZELF schone kleren pakken en ZELF aandoen. Nou, toen was de lol er snel af, want dat was meneer veel te veel werk..
Mijn schoonzus heeft zoontje thuis gehouden van school, hij mocht weer naar school als hij drie dagen niet in zijn broek had geplast en dat heeft gewerkt.. Ze was ongeveer net zo radeloos als jij
Heb je haar al een hele dikke luier aan gedaan en vooral alles wat ze zelf mag en wil doen ontzeggen.. ze is tenslotte een baby...
Ik heb hier vorige week nog een topic over geopend. Ging over dat mijn zoon expres in zijn broek plast en poept wanneer hij boos is. Wat ons lijkt te helpen is het negeren, er helemaal niets en niets over zeggen. Ze voelen het aan dat jij er heel erg mee zit of zelfs dat je bang bent dat het gaat gebeuren. Ook als je teveel vraagt of hij of zij moet plassen of zelf erop gaat zetten, dan weten ze ook dat je bang bent dat ze anders in broek gaan plassen. Ik zeg nu helemaal niks over plassen of poepen. Hij is zindelijk dus hij weet wat hij moet doen. Sinds een week doe ik het zo en het werkt echt. Hij heeft de afgelopen week maar twee keer in zijn broek geplast en dat ging echt per ongeluk. HIj had een paar keer een boze bui maar niet in zijn broek geplast. De tip om het plassen en poepen totaal te negeren kreeg ik van een forumlid en ben haar reuzedankbaar !!!
Zou het eens anders gaan aan pakken. Verplaats jij je eens in het kind. Waarom, nou zo te lezen heeft ze een tijdje in de spanning gezeten met haar moeder en dat heeft een weerslag op kinderen. Met andere worden wees niet zo streng voor haar. En kijk van wat ze heeft mee gemaakt misschien is ze gewoon bang onzeker door alles wat er gebeurt is. Vaak is het een zenuw trekje. En nog iets ze heeft jou nog niet geaccepteerd als bonusmama. En verwacht ook niet dat ze je gelijk ziet als bonusmama en gedraag je ook nog niet als haar mama. Bied haar de liefde aan die je nu kunt bieden daar ga je veel meer mee winnen. Arme kind net koud een week bij jullie en dan denken dat ze het expres doet. Gewoon sneu. Sorry als ik zo fel ben. Maar je moet naar de situatie kijken en daar van uit handelen.
Jij oordeelt wel heel erg snel hè? Ik ben al in haar leven sinds dat ze anderhalf was. Broekplassen doet al maaaaaaanden en niet alleen deze week. Ze kwam bijna ieder weekend hier en vakanties etc. Ze weer niet beter. Dus bestempel mij niet als een boze stiefmoeder, je weet verder helemaal niks. Ik vecht meer voor haar dan haar eigen moeder zelf. Wie is hier nou sneu?
Dat deed je dan niet echt op een vriendelijke manier. Mij afbranden heeft geen zin, ik vecht al 2,5 jaar voor haar terwijl haar moeder haar meesleepte van huis naar huis, dan weer bij de ouders van haar moeder , dan weer naar haar vriend, daar weer t huis uitgezet, terug naar haar ouders etc. E niet denken om de kleine meid. Ze staat nu zelfs op de spoedlijst van bjz omdat het zo slecht gaat met haar. Wie heeft er compleet geregeld dat ze nu bij ons woont ? Ik . We heeft bjz ingeschakeld omdat het sinds helemaal verkeerd gaat met haar? Ik. Want mama lacht erom als die meid zegt Ik sla je in elkaar en ik snij je in stukjes. En zo heeft die meid nog een waslijst met problemen. En geloof me, als ik zeg dat ze dat expres doet en op die manier negatieve aandacht vraagt, is dat echt zo.
Ik zij al sorry als ik te vel reageer. Ze heeft duidelijk last van stress. Laat het kind eerst tot rust komen bij jullie. Dan gaat het straks een stuk beter ook met plassen.
Ik snap de reactie dat ze gestrest is wel heel goed. Als zij zoveel problemen heeft dan zou ik eerst die proberen op te lossen en haar nog niet eens opzadelen met het zindelijkheidsprobleem. Dan maar een luierbroekje aan. Als je trouwens naar je eerste bericht kijkt dan is het duidelijk te merken dat jij er helemaal gek van wordt en dat voelt zij dus heel goed aan. Nou nog een probleem dus voor haar en ze heeft al zo een moeilijk leventje. Hoe vaker zij in haar broek plast hoe groter dit probleem voro haar wordt en zij wordt daar ook echt neit gelukkkig van hoor, ookal lijkt het alsof ze er plezier aan heeft om jou hiermee gek te maken
Wat vervelend dat ze weer in haar broek plast. Maar misschien inderdaad is het negatieve aandacht vragen, stress en alles bij elkaar. Ze is waarschijnlijk een erg warrig leven gewend, en misschien kon haar biologische moeder zich er niet zo druk om maken en kon het misschien iets schelen en merkt ze dat jij dat wel doet. Heb je al geprobeerd met haar te praten? Het kind zit waarschijnlijk zo veel dwars. Het voordeel is is dat ze nog niet leerplichtig is, hou der ff thuis, luier om en laat haar eerst wennen aan de hele nieuwe situatie. Ze heeft nu een veilige thuis en dat is ze helemaal niet gewend, dus helemaal nieuw voor haar.
Dat snap ik ook heel goed, ze is natuurlijk nu veel meer hier dan bij mama. Ze heeft het trouwens helemaal niet over haar moeder ? Maargoed, gezien ik al zoveel geprobeerd heb .. Denk ik misschien zitten hier ng wat tips bij. Vandaag wel de juf van haar gevraagd of ze er een beetje op wil letten , en of ze haar af en toe eens naar de wc wil brengen
Ik denk dat ze waarschijnlijk wel blij is met de nieuwe situatie, en misschien was haar moeder wel heel erg kort tegen haar of mocht ze juist alles doen, en werden er geen grenzen geleerd. Dan komt dat meisje nu in een andere wereld waar wel waarden en normen en grenzen worden aangegeven. En misschien vind ze het hartstikke leuk om jou op de kast te jagen Ik denk dat je er goed aan doet om het even te laten rusten, je weet dat ze het kan, dus het komt wel weer.
Negeren.... vooral in haar geval, denk ik. Dus wanneer ze plast geen reactie geven. Rustig de vloer gaan dweilen als dat nodig is en na een kwartiertje ofzo eens vragen of ze ook schone kleding aan wil. Maak er bij haar maar even geen punt van, het meisje moet nogal wat verwerken als ik het zo lees. Snap ook volkomen dat je er helemaal gek van wordt, maar denk echt dat het beter is er even geen aandacht aan te besteden!
laat dat moppie eerst aan de nieuwe situatie wennen. een kind van vier kan zich niet zo uiten als wij, en haar koppie zit zo vol andere dingen. dan is het logisch dat ze zegt ik doe het expres hoe moet een kind uitleggen hoe ze zich voelt? bewaar je eigen rust en ja dat is heel moeilijk hoor, want je bent ook maar een mens. heel veel sterkte met alles en het komt heus wel goed.
Dat is zeker nu even een zwak iets, ik doe zo m'n best om altijd vriendelijk tegen haar te praten maar nu haal ik haar weer van school net, weer in haar broek geplast. 2 e keer vandaag. En inderdaad, bij haar moeder mag ze alles... En hier zijn wel simpele regels zoals je bordje leegeten en gewoon aan tafel eten. Zucht.