dilemma school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door dorisn, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Aan het einde van vorig schooljaat kregen we te horen dat de klas van Alyssa gesplitst werd omdat er een combinatieklas gemaakt moest worden. Alle ouders konden aangeven in welke klas ze wilden dat hun kind kwam. Wij wisten niet goed wat het beste was voor alyssa, maar aangezien ze wel een vast groepje vriendinnen had in de klas hebben we aangegeven dat we graag wilde dat ze bij haar vriendinnen bleef. Helaas is dat niet gebeurt want de juffen dachten dat zenog meer andere vriendinnen had in de klas en waren van mening dat de enkele groep 4klas voor haar beter zou zijn dan de combinatie groep 4/5. Na heel wat gesprekken besloten het zo te laten in de hoop dat ze nieuwe vriendinnen erbij zou maken.
    Het nieuwe schooljaar begon en ik had na een week een kind dat huilend uit school kwam en niet naar school wilde. (Terwijl het de 3 voorgaande jaren huilen was als het vakantie was) Ze miste haar vriendinnen die in de andere klas zitten en vond de andere kinderen wel aardig maar ze had er niet echt een klik mee. Wij weer in gesprek met de juf, maar naar de andere klas kon echt niet. Na de kerstvakantie kwam er ook nog een nieuwe jongen in de klas die heel veel aandacht nodig had en zo werd het probleem alleen maar groter. Gelukkig was de andere juf inmiddels terug van zwangerschapsverlof en zij begrijpt het probleem gelukkig en is hard aan de slag gegaan om meer rust in de klas te krijgen en uit te zoeken met wie alyssa wel en niet goed kan. Inmiddels is de nieuwe jongen naar het speciaal onderwijs gegaan en heeft alyssa zich erbij neergelegd dat ze het ermee moet doen.
    Nu loopt het schooljaar ten einde en wil alyssa nog steeds naar de andere klas omdat ze zich veilig voelt bij haar vriendinnen daar. Dus wij maar weer in gesprek met de juf (tussendoor ook regelmatig contact gehad).
    De juf begrijpt het probleem van alyssa, maar ze raad af om haar naar de andere klas te doen omdat alyssa anders de instructie gaat volgen van groep 6 (volgend jaar wordt het groep 5/6) en dan gaat haar eigen werk (groep5) daar onder lijden. Ook is ze erg perfectionistisch en onzeker en vind ze veranderingen lastig.
    Qua leerniveau zou ze de combinatieklas wel aankunnen, maar ze is zo leergierig dat ze groep 6 veel interessanter vind en dan gaat ze belangrijke stappen overslaan.
    Nu komt dus het dilemma. Wij vinden het sociale erg belangrijk en wilden haar dus in eerste instantie naar de combinatieklas laten gaan volgend jaar. Nu heeft de juf dus hele duidelijke argumenten om het juist niet te doen en weten wij nu weer niet wat nu het beste is voor alyssa.
    Als ze in deze klas zou blijven komt ze in een klas met maximaal 25 kinderen en als ze naar de andere klas zou gaan worden dat er 30+.
    Heeft iemand advies voor ons? (Zelfs de juf vind het een lastig dilemma)

2. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Is het misschien een optie om een vriendinnetje volgend jaar in de enkele groep 5 te zetten ipv de combinatieklas 5/6? Dan zijn de klassen meteen ook beter verdeeld qua aantal leerlingen.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als iedereen twijfelt, zou ik naar het kind zelf luisteren. Wel erg sneu dat ze als enige in die andere groep is gezet.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zeg: Leuke uitdaging voor de juf.
    Wat?! :$ Bizar! Een combinatieklas met meer kinderen dan in de reguliere klas!
    Ik zou die vriendinnen lekker naar Alyssa's klas laten halen. Sowieso lijkt me dat beter voor het onderwijs.

5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Nu wordt de puzzel nog vervelender. De formatie ie bekend en ze hebben 2 locaties en je raad nooit wat er nu gedaan wordt.
    Groep 5 blijft op de hoofdlocatie (waar ze nu ook zit) en groep 5/6 gaat naar de andere locatie. Waar ze haar vriendinnen nu nog regelmatig in de gang en met de pauze ziet zal ze ze dan alleen maar met gezamelijke activiteiten zien. (En buiten school met spelen)
    De juf die alyssa volgend jaar krijgt zegt dat we haar niet moeten overplaatsen en de ib-er ook omdat ze onzeker is.
    Mijn man neigt heel erg naar wel overplaatsen vanwege het sociaal emotionele en dat ze in de andere klas de veiligheid van haar vriendinnen heeft. School vind dat ze moet leren om met dat soort dingen om te gaan, maar we hebben het een jaar aangekeken en ze heeft zich erbij neergelegd maar ze vind het nog steeds niet leuk. Ze kan niet zichzelf zijn in de klas en doet daarom maar vrolijk in de klas. We weten nu wel hoe het komt dat we thuis zoveel strijd met haar hebben op het moment.
    Ik probeer nu de voor en nadelen op te schrijven maar ik kom er niet uit. Ik reageer nu meer vanuit mijn emotie terwijl ik dit nu even heel zakelijk zou moeten bekijken.

Haar vriendinnen naar groep5 zetten doen ze niet tenzij de ouders er op staan, maar die vriendinnen hebben in hun klas ook weer vriendinnen.
    Helaas zijn de klassen altijd al groot geweest dus aan de ene kant een voordeel dat de groep 5 nu kleiner wordt maar een grote klas is ze al gewend.
    Het voordeel van meer aandacht in groep 5 vind ik ook niet heel sterk omdat ze in groep 3 juist afgeremd is in het aandacht vragen. (En ze krijgt dezelfde juf als in groep 3)

We hebben nu eigenlijk spijt dat we vorig jaar niet op onze strepen zijn gaan staan. Alleen toen waren we een beetje overdonderd en was yoshua net geboren en werden wij gerustgesteld door de mededeling dat de beide groepen elkaar nog veel zouden zien. Helaas veranderd dit nu dus.

pfff kom er echt niet uit. Ben zo bang dat we spijt gaan krijgen, maar dit voelt ook niet goed.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Wat ik niet helemaal begrijp, waarom denken ze dat ze als ze in groep 5/6 in groep 5 komt, ze de instructies van groep 6 gaat volgen? Zoveel scholen hebben combinatieklassen, dat is toch aan de leraar en de vormgeving van de lessen dat ze gewoon de instructies en lessen op hun groepsniveau volgen? Als ze het cognitief aankan is het denk ik juist fijner om met andere kinderen te zitten die al wat verder zijn.
    Ik zou zeggen dat je het eerst een kans wilt geven in groep 5/6 en bijv. voor de Kerst beslist of het zo goed gaat of dat groep 5 toch beter voor haar is en ze wordt terug geplaatst.

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat sneu!!!
    Ik snap het dilemma. Je hart wil haar bij dr vriendinnen en je verstand zegt niet doen...
    Ik snap niet dat ze dat hele groepje (i.o.m de ouders) niet in de 'gewone' klas hebben gelaten.
    Dan was er niks aan de hand.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet weet wat ik zou doen..

Even een edit, ben het ook wel eens met Jo79. Hier kennen ze niet anders dan combiklassen en soms mogen kinderen die het aan kunnen ook lesstof volgen/maken van een klas hoger. Alleen wel op eigen tempo.

8. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Ik zou er op staan dat ze nu zeker naar de klas met haar vriendinnen gaat, want als de leuke pauzes ook nog wegvallen wordt school wel heel vervelend voor haar.

Het argument dat ze dan maar moet leren daarmee om te gaan in haar huidige klas vind ik kul. Laat haar liever leren omgaan met het niet te perfectionistisch zijn en help haar daarbij als leerkracht.

Sterkte met jullie keuze en hopelijk wordt er door school nu wel goed naar jullie wensen geluisterd.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Helemaal mee eens! Overplaatsen!

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind de sociaal/emotionele belangen voor het kind het zwaarst tellen, dus ik zou er op staan dat ze naar groep 5/6 gaat.

11. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    Ik zou gaan voor het welbevinden van jouw dochter. Dus overplaatsen en terug naar haar vriendinnen. Als het sociaal emotioneel niet goed gaat met haar dan leert ze veel moeilijker… Het is dus qua leren kiezen uit te twee kwaden:
    -ze gaat naar een combi groep waar het lastiger is om alle aandacht bij de les te houden en voldoende focus te hebben
    -ze blijft in haar groep en voelt zich minder fijn waardoor ze ook minder goed leert

Ik zou het wel weten: overplaatsen en weer een blij kind hebben! En eventueel thuis wat meer met haar oefenen. Dat helpt altijd!

(ik ben leerkracht in het basisonderwijs en geef les in groep 6)

succes!

12. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Overplaatsen! Het is zwaar voor haar nu al. Laat staan als ze haar vriendinnen dadelijk helemaal niet meer ziet.

En eventueel afspreken dat ze thuis wat extra oefeningen doet. Misschien krijgt ze door haar vriendinnen juist weer zelfvertrouwen.

Ik vind het onzin wat de juffen zeggen. Kijk als ze de hele dag aan het keten zijn vind ik het een ander verhaal. Maar als dat niet het geval is zou ik geen seconde verder twijfelen.

13. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Helemaal eens. En ik ben ook juf van groep 7 :)

14. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Eens en ik ben ook juf van 5/6 :)

15. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    En ik ben geen juf :D.

Ik zou haar bij haar vriendinnen laten plaatsen.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Geen juf, maar ik zou het zo laten. De reden hiervoor is dat de school haar vast niet zonder reden in die andere klas heeft geplaatst. Een combinatie klas is niet voor alle kinderen de meest geschikte oplossing. Over het algemeen kijken ze dan toch naar zelfstandige kinderen die zelf goed aan het werk kunnen. Bovendien, waarom. Zou je vrijwillig kiezen voor een combinatie klas met 30 kinderen?

17. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    ha ts

hoe gaat het nu? Ik ben best benieuwd wat je van onze visie en adviezen vindt.

18. tatie

tatie Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.026
    110
    63
    Ik ben ook wel heel benieuwd of en hoe de school en jullie hier uit zijn gekomen?

19. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier een soortgelijk dilemma gehad toen onze oudste van groep 2 naar groep 3 overging. Van 3 groepen 2 zouden er 2 groepen 3 gemaakt worden ivm te weinig kindjes. Mijn dochter zou in een groep 3 komen en al haar vriendinnetjes in de andere groep 3. Toen ik dit aankaarten bij de juf was ze het eigenlijk meteen met me eens dat onze dochter naar de andere groep 3 zou moeten gaan, wat ook gebeurde gelukkig maar. Ze heeft het ontzettend naar haar zin, in groep 4 nu dezelfde klas. Alleen blijft haar beste vriendinnetje zitten en worden van de groep 4 en groep 5 nu 1 groep 5 gemaakt en een groep 5/6 en nog een groep 6 gemaakt vanwege alweer te weinig kindjes. Ben benieuwd in welke klas ze nu gaat komen.....
    En overal hoor ik problemen van te grote klassen terwijl ze hier juist steeds kleiner worden. .... terwijl het zelfs nog 1 van de grootste scholen in de stad/dorp is.:(

20. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    het is heel zwaar om geen vriendjes en vriendinnetjes te hebben op school, de kans dat ts haar dochter daardoor een leer achterstand ontwikkeld is zeer groot. Daarbij denk ik dat haar vriendinnen haar opvangen als ze het moeilijk heeft en meetrekken in de opdrachten. Ik vind dat belangrijke redenen om ts haar dochter over te plaatsen naar de andere klas.
    daarbij geeft ts ook aan dat de andere klas niet veel kleiner is.

hoe zou jij het persoonlijk vinden als je elke dag huilend naar school gaat. De dagen uit het raam kijkt totdat ze om zijn om eindelijk naar huis te mogen. Om vervolgens de volgende dag weer opnieuw te beginnen?

Bij ons werden klassen niet logisch verdeeld maar gewoon door de midden gesplit. Zonder enige aandacht aan te schenken

Deel Deze Pagina