Soep!

Discussie in 'De lounge' gestart door EdN, 25 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Wat is jouw favoriete soeprecept? Ik bel dol op soep: gezond, makkelijk en de kinderen vinden het heerlijk! Maar ik wil wel weer eens iets anders, wat zijn jullie succesnummers?

2. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Ik maak vaak een mosterd-prei soep (van recept AH) of een groentesoep á la mijn oma :)

3. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik vind aardappel-preisoep heel lekker.
    Gewoon wat preien en stukken snijden en glazig bakken met wat olie. Dan bouillon en aardappelen toevoegen en nog een tijdje koken. Als je het lekker vindt als de soep wat romiger is, kun je er nog een lekkere schep mascarpone in gooien of een scheut kookroom.
    Ik doe er meestal voor wat pit nog een beetje cayennepeper in.
    Uiteraard alles lekker pureren. Dan heb je een heerlijke voedzame soep.

4. Jebb

Jebb Niet meer actief

Hier altijd tomaten creme.. heerlijk!

Gesneden tomaten, uien, basilicum water en bouillonblokje in een pan. Uurtje pruttelen, mixen, zeven, kookroom erbij: smullen!!!

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    #5 Madeliefje06, 25 sep 2016
    Laatst bewerkt: 25 sep 2016
    Ik lees even mee :)

Favorieten hier zijn;
    Tomatensoep
    Paprika tomatensoep
    Aardappel-prei soep
    Turkse linzensoep
    Turkse kippensoep
    Pompoensoep
    Aspergesoep

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

7. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Chinese tomatensoep. Heerlijk zoet alleen wat minder gezond :)

8. Jebb

Jebb Niet meer actief

Ooh hoop dat hier trouwens veel ideetjes komen! Wil echt vaker soep maken.. heerlijk!!

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Morsterdsoep jammie

10. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Jaa lekker :) man is kok dus die maakt hem zoo lekker, met uitgebakken spekjes.

11. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Oh heerlijk, daar heb ik vandaag wel zin in. Ga straks lekker een soepje maken, denk een tomaten soep met verse tomaten. :)

12. Alizee

Alizee Bekend lid

3 feb 2011
    685
    0
    16
    NULL
    NULL
    In de herfst ben ik gek op pompoen soep met spekjes en creme fraiche, mijn man en kinderen vinden het ook heerlijk.
    Tientalen recepten te vinden, ik maak verchillende recepten, het is altijd heerlijk!
    Verder 'hollandse' tomatensoep, courgette a la creme, rundvlees soep en kippensoep. En nog veel meer, ik ben dol op soep, ik zou het elke dag kunnen eten.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    maiskippensoep
    wantan soep

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik mik er altijd gewoon maar wat in ;) en dat vind ik eigenlijk nog altijd het lekkerste.

Meestal wat bouillonblokjes als basis (meestal 2 rund en 1 kruiden). En zo'n kruidenbuiltje.
    Ik bak gehakt rul met wat kruiden en een eitje er doorheen. Goed het vet afgieten voordat je dat in de soep doet!
    Zakje soepgroenten, soms wat champignons als ik die in huis heb.
    1 of 2 van die kleine blikjes geconcentreerde tomatenpuree (van die hele goedkope blikjes).
    En een handjevol macaroni of in stukjes gebroken spaghetti.

Hij is het lekkerst de 2e dag. En om hem extra lekker te maken, kun je er bij het serveren nog wat geraspte kaas op doen.

Uiensoep is trouwens ook verrassend makkelijk om zelf te maken.

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

Pompoensoep en Harrira zijn mijn favoriete soepen

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ben ook echt dol op soep, ongeacht het seizoen. Helaas mijn man minder, die houdt er alleen zo nu en dan van. Maar toch maak ik regelmatig een pan soep en dan eten de kinderen en ik dat gewoon 's middags.

Hier wat favorieten:

Harira
    Tunesische soep met parelgerst (heeft ook wat weg van harira)
    Pompoensoep
    Aardappelsoep (heerlijk met wat geraspte kaas erdoor!)
    Champignonsoep
    Tomatengroentensoep
    Tomatencrèmesoep
    Linzensoep
    Kippensoep

Volgens mij was dit zo'n beetje wat ik regelmatig maak. O ja, ik had laatst nog doperwtensoep met kokosmelk gemaakt, ook niet verkeerd.
    Alle soepen maak ik zelf en eigenlijk ook altijd zonder bouillonblokje. Ik maak er soms zelfgemaakt knoflookbrood bij, dat is ook heerlijk en dan heb je gewoon een snelle en voedzame maaltijd met nog wat salade ernaast.

Tupp, hoe maak jij uiensoep?
    Ik vind dat erg lekker maar alle recepten die ik heb gevonden bevatten helaas wijn. Ben benieuwd of het ook zonder wijn en zonder bouillonblokjes kan (ja, zelf bouillon maken, maar wij eten nagenoeg geen rood vlees).

17. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
  18. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    #18 2mam2, 25 sep 2016
    Pompoensoep
    Knolselderijsoep
    Een oosterse soep met pompoen, zoete aardappel, gember, peper, kokosmelk, sinaasappel.
    Broccoli-paprikasoep
    Oh en natuurlijk champignonsoep

19. Janna

Janna Fanatiek lid

#19 Janna, 25 sep 2016
    Mijn favoriet blijft pompoensoep. Na veel proberen met verschillende combinaties heb ik besloten dat ik hem het lekkerst vind met winterwortel, knolselderij, aardappel, ui en natuurlijk pompoen. Na twintig minuten koken de staafmixer erdoor. Desgewenst met crème fraîse serveren.

Daarnaarst is courgettesoep hier altijd een succes. Ui en geperste knoflook fruiten, flink wat geraspte courgette erbij (ik doe er meestal vier) en even roerbakken. Dan kokend water en bouillonblokje erbij. (Ik gebruik trouwens altind groentebouillon, omdat dat vegetarisch is.) Tien minuutjes door laten pruttelen, kookroom erbij en klaar is kees.

En uiensoep! Stuk of vier/vijf flinke uien fruiten (minstens twintig minuten op heel laag vuur). Dan twee of drie eetlepels bloem erbij en even (ongeveer twee minuten) goed gaar laten worden (flink roeren om aanbakken en klonten te voorkomen). Dan kokend water en groentebouillonblokje erbij. Klein scheutje azijn erbij (witte wijn of appelazijn). Soms doe ik er ook zoete witte wijn bij (100-200 ml, afhankelijk van je smaak, dus even proeven tussendoor). Daarna laat ik hetnog een tijdje lekker doorpruttelen. Plakjes stokbrood bestrooien met geraspte kaas (wel pittige kaas, dus oud of zoiets als gruyère) en even in de oven. Als je het serveert twee of drie van die stokbroodjes in iedere soepkom leggen.

Edit: ik doe ook meestal wat tijm door de uiensoep.

20. Janna

Janna Fanatiek lid

In mijn post hierboven beschrijf ik hoe ik uiensoep maak. Ik doe er dus soms wijn bij, maar niet altijd en dan vinden wij hem ook altijd heerlijk. Ik doe er dan wel ietsje meer azijn bij. Dat is echt iets waarvoor ik tusse door een paar keer proef, tot het goed is.

Ik doe het dus wel met bouillonblokjes, maar ik gebruik dus altijd groentebouillon. Weet niet of dat voor jou acceptabel is. Ik gebruik die van Maggi, die vind ik het lekkerst.

Edit: wat is eigenlijk de reden dat je geen bouillonblokjes wil gebruiken?

Deel Deze Pagina