Wat te doen met grote zus eerste paar dagen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door MamaPrinsesje, 26 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben nu zwanger van onze tweede. Onze eerste dochter is december 2 jaar geworden.
    Nu ben ik in discussie met m'n man wat me moeten doen met onze dochter de eerst paar dagen van de kraamtijd.
    Mijn man wil m'n dochter gewoon de eerste paar dagen naar de oppas sturen. Zodat we onze handen vrij hebben aan de baby. Maar ik wil dat liever niet. Ben zo bang dat m'n dochter zich dan achtergesteld voelt. Alsof we haar dumpen voor de nieuwe baby.
    Natuurlijk denk ik dat het zwaar wordt met twee kindjes; heb bij de eerste ook best een aantal dagen herstel nodig gehad.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Tips zijn welkom!

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik zou dochter lekker thuis houden wennen aan de baby.
    dochter ging hier naar de psz toen de jongste geboren werd, daar hebben we dr vrijdags weer heen gestuurd.. ben op dinsdag bevallen..

ik zou dr de eerste dagen erbij houden

3. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Juist lekker erbij houden! Zo kunnen jullie allemaal, met elkaar, genieten van het nieuwe gezin. Toen ik van mijn 3e beviel had ik 2 peuters van 2 jaar. De kraamverzorgster vond ze erg leuk en dat was gelukkig wederzijds. Zij hielp mee met de zorg voor hun. Ik heb het helemaal niet als zwaar ervaren dat ze er in de kraamweek bij waren.

Dit past bij ons. Ik ken ook een gezin waarvan de oudste wel een paar nachtjes uit logeren ging toen de baby geboren was. Die keuze past bij hen. Zij, en hun kind, houden erg van regelmaat en dat alles volgens een vast ritme gaat. Dat lukt natuurlijk niet altijd in een kraamweek. Zij voorzagen een dwarse peuter en veel drama. Daarom was het voor hun allemaal fijn dat de oudste zijn ritme en regelmaat bij oma thuis gewoon kreeg.

Hoe schat je in dat je oudste reageert op de verandering? op een vreemde in huis en een mama die veel in bed ligt? Als ze daarin flexibel is zou ik haar er zeker bij laten zijn.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste is een kleine week uit logeren geweest. Ik zou worden ingeleid ivm zwangerschapssuiker. Dus ze is op zondagmiddag opgehaald door mijn schoonzus en zwager. Dinsdagochtend vroeg ben ik bevallen en pas donderdagavond/namiddag heeft ze haar jongere zusje voor het eerst ontmoet. Dit was voor ons rustiger, ook omdat ik tot en met de zaterdag in het ZH moest blijven (in Duitsland breng je de eerste 5-7 kraamdagen door in het ZH, kennen hier geen kraamzorg).
    Verder wel direct overal bij betrokken qua verzorging etc. De oudste was toen 25 maanden.

5. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werd een week voor de bevalling opgenomen in het zkh, mijn man bleef toen thuis van z'n werk. Na een week werd ik ingeleid en kwam mijn schoonzus bij ons thuis op de oudste passen, na de bevalling bleef mijn man nog 1 nacht in het zkh bij ons, dus de oudste heeft 2 dagen oppas gehad. In de kraamweek is ze volledig thuis geweest, ik vond dat ook heel belangrijk, juist met z'n vieren zijn na die ruime week in het zkh van mij. De oudste had me ook echt gemist en duidelijk wat van de spanning meegekregen etc, dus we hebben meteen de draad weer opgepakt maar nu dus met z'n vieren. Haar naar oppas sturen, zou ik echt niet hebben gewild en ik denk dat zij dat zelf ook echt niet leuk had gevonden.

6. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoord! Jullie bevestigen mijn gevoelens! Hou haar lekker bij me. Zij moet ook aan de nieuwe situatie wennen; en denk idd niet dat het voor haar fijn is om dan naar de oppas te gaan. Zal van het weekend nogmaals met m'n man bespreken 😀

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier is ze wel gewoon naar het kdv gegaan....
    Vond ik zelf wel prettig en is maar 2 dagen in de week.
    Voor de oudste moet alles zo "normaal mogelijk" blijven en spelen op het kdv hoort daar voor ons en haarzelf dan ook bij.

8. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo heb ik het ook in gedachten. Ons kdv zit trouwens 3 deuren verderop dus eigenlijk weinig gedoe met ophalen / wegbrengen. Ik ben bang als ik mijn meisje thuis hou ze mij afbreekt, de baby en ons huis erbij als ze spelend haar energie niet kwijt kan. Plus ze heeft het echt heel fijn bij haar juffies!

9. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Zeker bij je houden... Onze oudste is na de bevalling gelijk naar het zhuis gekomen met mijn zusje en zwager na 2 uurtjes naar huis gegaan met mijn zusje en daar lekker geslapen (was avond)
    volgende morgen heeft mijn man ze gelijk opgehaald en is ze heel de dag bij ons geweest (ik lag alleen op een 2 persoonskamer)
    Ze is pas 4 dagen later een ochtend naar het kdv geweest omdat ze zelf echt wilde.

Ging allemaal super en is ook nooit jaloers geweest we hebben ze overal bij betrokken

10. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Hier ook gewoon de oudste naar het kdv gedaan, maar de jongste is op vrijdag geboren en de oudste ging dinsdags voor t eerst weer....Toen mocht hij heel trots trakteren dus hij vond t prima...en wat eerder opgehaald, dat wel.

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij lieten het normale schema doorlopen. Tweede werd op dinsdag geboren, toevallig was maandag toen de kdv-dag, dus het duurde bijna een week voordat hij naar het kdv ging.

De derde werd op zaterdag geboren, op maandag gingen de oudste twee zoals altijd naar school en kdv, dinsdag en vrijdag ook gewoon naar de psz voor de middelste.

Ik vond het zelf wel rustig om even een paar uur geen andere kinderen te hebben. En voor henzelf is het ook wel vertrouwd en leuk als alles gewoon doorgaat. Thuis is het allemaal al zo anders, met een nieuwe baby, een kraamverzorgster in huis, bezoek over de vloer.... dan is het kdv ineens een oase van rust en vertrouwdheid, denk ik, haha.
    Ze mochten ook trakteren, dus dat was extra leuk.

12. nellebelle

nellebelle Actief lid

8 sep 2014
    218
    0
    0
    natuurlijk zegt een moederhart om al haar kuikentjes bij zich te houden. maar je moet ook realistisch zijn...

hier zo gewoon mogelijk ritme voor de oudste aangehouden. mijn man was de eerste dagen wel thuis dus als zoon naar kdv moest werd hij vroeger opgehaald al na zijn namiddag slaapje. dus tijd genoeg om lekker te knuffelen en te wennen. een kind moet uiteindelijk ook zijn energie kwijt,die van ons toch.

nu gaan ze bijden naar school en zullen dat ook blijven doen als nummertje 3komt. mss dat we ze voor de eerste ontmoeting eens vroeger gaan ophalen of later naar school doen.

je kan je rust ook wel even gebruiken als je net bevallen bent. en weer moet wennen aan een nieuw babytje. ik denk dat je door rust te nemen en ook tijd in de baby alleen te inverteren de tijd die je dan hebt met baby en oudere kinderen samen waardevoller word.

13. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik zou het dagelijkse ritme niet aanpassen voor je dochter in de kraamweek en alles zo normaal mogelijk laten doorlopen. Gaat ze normaal een dag naar de oppas of kdv dan zou ik dat in de kraamweek ook door laten gaan. Is ze altijd thuis dan hou je ze nu ook thuis.

Mijn zoontje is ook thuis geweest en 2 ochtenden naar de psz. Ik vond het niet veel drukker ofzo hoor dat hij er was. De kraamzorg zorgt ook wel voor haar en je partner misschien? Zodat jij toch je rust kan nemen en de baby zal meeste vd tijd toch slapen en heb je nog niet zo heel veel 'werk' aan.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hadden gewoon ons ritme aangehouden. Lisa is op een dinsdag geboren en op vrijdag ging Eva altijd naar het kdv. Heb haar gebracht en Lisa toen meegenomen, Eva was helemaal trots, mocht natuurlijk trakteren en de leidsters vonden het natuurlijk ook leuk om Lisa te zien ;). Eva vond het allemaal prima en zo had ik ook 2 dagen per week wat meer rust :)

15. tuc

tuc Niet meer actief

Dit idd. Mijn dochter was dan wel 4, maar ben zondagmiddag bevallen en maandagochtend is ze thuis gebleven van school. Aan het einde van de ochtend zei ze dat ze s middags naar school wilde om alle kindjes over haar broertje te vertellen dus hop naar school en traktatie mee. Zij besliste dus zelf maar zo'n kleintje zou ik er lekker bijhouden om de reden die je zelf geeft

16. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

3 mei 2011
    986
    8
    18
    moeder
    Toen onze 2e werd geboren was de oudste net geen 2. En was normaal ook thuis. Dit hebben we zo gelaten man was die week ook thuis en is elke dag 1a2 uurtjes met de oudste gaan wandelen in het bos.

Toen de 3e werd geboren zat de oudste 2 dagdelen op de Psz. Middelste gewoon thuis. Zoon is op zondag geboren en maandagmiddag mocht ze op de psz trakteren.

Dus ik zou haar normale ritme aan houden.

17. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Hier is oudste wel naar het kdv gegaan toen jongste is geboren maar dat waren maar 2 dagen in de week, verder gewoon lekker thuis, samen wennen.

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Onze dochter is 3j3m als haar broertje geboren wordt. Ik laat haar zelf kiezen tegen die tijd. Als ze wil mag ze de gehele kraamweek thuis blijven (heb kraamhulp en manlief is vrij dus genoeg hulp), maar ze mag ook naar de gastouder en de psz als ze wil. De week na de kraamweek pakken we het gewone ritme weer op.

19. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Ik zou haar ritme aanhouden, dus gewoon psz, kdv doen.

20. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Hier kreeg ik woensdag een spoed keizersnee, dus onze planning ging even ondersteboven.
    Ze is middags naar het ziekenhuis gekomen, en vanwege de spanning omtrent alles is zij donderdag en vrijdag wel thuis gebleven van school.
    Ze heeft op die twee dagen ook echt tot half 10 geslapen, wilde constant in het ziekenhuis zijn etc.
    Maar ok, onze dochter is 4 en een half, en had heel erg goed door dat het niet goed gegaan was. Broertje opeens veel eerder dan gezegd eruit, mama aan draadjes en dingen in het zkh, en een rits in mijn buik.
    Teveel dingen klopten er niet.

Had het gewoon "normaal" gegaan dan had ze wel gewoon naar school gegaan, maar niet uit logeren ofzo, ze hoort er gewoon ook even hard bij.

Deel Deze Pagina