dekbedovertrek of alles los?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door cyntje78, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi allemaal!

Ik ben een beetje aan het speuren naar leuke dekentjes en lakentjes. Maar soms zie ik juist hele leuke dekbedovertrekjes die ze dan niet in de laken uitvoering hebben...

Wat doen jullie? Wat is het gemakkelijkst en veiligst?

Een dekbedovertrek met een dekentje er in? Of een los lakentje voor onder de deken?

Alvast bedankt!

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Van mijn schoonzusje hoorde ik destijds, bij haar kleine, dat een dekbedje niet mag omdat die zwaarder zijn dan een dekentje. Terwijl ik nu in de babyspeciaalzaken de kamertjes vaak opgedekt zijn met gewoon een dekbed in een overtrek.
    Mijn moeder zei ook dat zij dit vroeger ook had en nog nooit had gehoord dat een dekbed niet meer "mag". Nu veranderen de tijden natuurlijk wel, maar ik twijfel hier ook over!

Misschien weet je vk dit wel, of kun je even naar de kraamzorg bellen wat zij adviseren. Is misschien ook wel een goeie omdat zelf ook te doen! ;)

3. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Dank je voor je antwoord!

Ik was zowiezo van plan om gewone dekentjes te kopen. Het lijkt mij nl dat een dekbedje te dik kan zijn want dan byvoorbeeld tegen het kinnetje/mondje/neusje aan kan liggen als de kleine iets zakt in bed. Een dekentje lijkt mij dan platter zodat die onder het kinnetje ligt. Maar dat is mijn "gevoel"

Maar ik dacht, als ze van een bepaald design alleen dekbedovertrekjes hebben, ik die om de gewone dekentjes kan doen.
    Maar nu bedenk ik me eigenlijk dat ik een dekbedovertrekje natuurlijk ook gewoon als lakentje kan gebruiken?

Ik ga zo naar de Ikea en Prenatal... even neuzen wat ze daar allemaal hebben :D

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Dekbedjes mogen echt niet! Dit ivm gevaar voor wiegedood. Dat geldt ook voor de dikkere dekens die niet ademen.
    Mijn zoon heeft eigenlijk altijd met slaapzakjes geslapen. Bij prenatal hebben ze die ook voor de echt koude winternachten.
    Hij slaapt nu nog steeds het liefst niet onder een dekbedje.

5. Sappie25

Sappie25 Actief lid

19 mei 2010
    386
    0
    16
    Dit is inderdaad heel moeilijk! De ene provincie (bijvoorbeeld Groningen-Drenthe) zegt namelijk dat dekbedjes wel mogen, bij de andere is het echt verboden!

Ik heb navraag gedaan bij mijn eigen kraamzorg en deze geven aan dat een dekbedje echt niet mag. Wel mag je dekbedovertrekken gebruiken met een dekentje erin.

Ik ga dus voor de laatste optie. Ik heb een duo-deken gekocht. Dit is een gewone witte katoenen deken en met klitteband een tweede eraan. Het soort 4-seizoenen systeem van ons eigen dekbed.
    Hierbij ga ik dekbedovertrekjes gebruiken. Ik vind dit personlijk mooier dan met lakentjes.

Ik heb ook navraag gedaan bij de babydump waarom vrijwel al hun bedden zijn opgemaakt met dekbedjes. Het antwoord is; dit is voor ons makkelijker en het staat mooier (voller). Laat je hierdoor dus niet foppen!

Veel succes bij je keuze!

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    je hebt speciale dekens die in een dekbedovertrek mogen. een velux deken of een duodeken. dus dat mag wel, idd je mag er GEEN dekbedje in doen , maar zo'n deken is prima :)
    zelf heb ik dat ook, omdat ik vroeger al in de knoop lag bij mijn oma, die had ook een laken met deken. wou ik voor onze kleine gewoon een dekbedovertrekje.
    enige nadeel vind ik (dat wist ik toen nog niet) dat je het bedje heel laag moet opdekken, dus dat de meeste printen wegvallen. maar goed, later heb je er wel plezier aan.

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Kreeg te horen dat ze in het begin nog helemaal niet in slaapzakjes mogen.

Hier dekentje en lakentjes gekocht.

8. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Oké, nou dan ga ik dus ook gewoon voor dekentjes. Ik zag idd bij babydump en Gardo allemaal dekbedjes ja!
    Ik las ergens anders op het forum dat iemand een 1 persoonsdekbed had gekocht en daar ledikantdekjes van had laten maken, vond ik ook wel een leuk idee, misschien heb je daar ook wat aan!

@Sappie, waar heb je die duo-deken vandaan? Lijkt me ook wel erg handig als ik dat zo hoor!

9. sebasel4a

sebasel4a Fanatiek lid

23 dec 2009
    1.000
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ook de velux deken en doe er een overtrekje over. Dit is een veilige deken die je in een overtrek mag doen hadden ze me toen verteld.

10. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Jeetje... komen toch nog al wat reacties ;) Toch niet zo'n hele domme vraag dus (dacht ik namelijk hahaha)
    Wij verwachten een kindje in Januari dus misschien is zo'n duo deken wel iets voor ons. Ga eens speuren bij de babydump.

Ik heb vandaag iig lakentjes gekocht. Nu nog rode dekens erbij vinden...

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier stond in de uitzetlijst van de kraamzorg dat je 2 dekentjes moet hebben, en absoluut geen dekbedje. Had al 2 dekentjes, dus geen probleem, en gebruik er gewoon lakentjes bij, vind ik zelf gewoon leuker :)

12. Sappie25

Sappie25 Actief lid

19 mei 2010
    386
    0
    16
    ik heb mijn duo-dekentje bij de babydump gehaald. Hij was op dat moment in de aanbieding van €59.99 voor €39.99 (twee weken geleden, misschien nu nog wel.....)

Ik heb ze ook bij Prenatal gezien, daar hadden ze duo-dekentjes vanaf €49.99

Ik heb inderdaad ook gevraagd naar het laag opmaken van het bedje en het gebruik van de de duo-deken. Twee dekens is de eerste tijd niet handig, omdat dit dus met het lage opmaken niet goed gaat. Daarom in het begin één laagje en dat dan dubbel gevouwen in je dekbedovertrekje (het blijft dus eigenlijk een duo-deken...hihihi)

13. misa

misa Niet meer actief

Wij gaan voor een duodeken van de babydump met dekbedovertrekjes.
    Lakentjes lijkt me niet handig, vooral als ze wat groter worden en draaien enzo. En om voor zo'n korte tijd lakentjes te halen vind ik niets.

Als we geen leuke overtrekjes kunnen vinden, dan wil mijn moeder wel wat maken..!

Dekbedden mag niet nee, maar volgens mij was je dat ook niet van plan, als ik goed gelezen heb. :)
    Ze mogen niet ivm verstikkinggevaar.

Succes met de keuze!

14. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Overtrekje met duo deken in de maat 100x135 mag gewoon. Ik had het allebei een duo deken met overtrekje en een dekentje met lakentje. Persoonlijk vond ik een overtrekje fijner. Vond het af en toe zo'n gehannes om dat lakentje mooi strak over de deken te houden. Maar met 4 of 5 weken begon meneertje zijn hele bed door te kruipen. Dus toen heel de zooi het bedje uit en slaapzak aan. Eigelijk heel zonde van alle dure dekentjes maar goed. Misschien straks als ie wat groter is weer.

15. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik was zowiezo al niet van plan om een dekbedje te kopen nee ;) Maar vroeg me dus af wat het handigst is... een lakentje of een dekbedovertrekje (waar de dekens in kunnen)

Trouwens over die aanbieding bij Babydump... volgens mij hebben die het gehele jaar dezelfde aanbiedingen ofzo. Geven het alleen steeds een andere "benaming" Eerst is het "aktie" en dan "opruiming" whahaha!

Wij gaan volgende week met de vrouwelijke kant van cyntjeman naar de babydump :D

16. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    hier een duo-dekentje, en dat doe ik in een dekbedovertrekje :)

vind ik gewoon mooier dan een dekentje+lakentje.

heb een 1persoonsdekbedovertrek gekocht, en ' oma ' maakt er 2 babyovertrekjes van :D

Deel Deze Pagina