Hoe zit het nu met die tweede borst per voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kuona, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap een borstvoedingscursus gevolgd en daar heb ik geleerd dat je per voeding ook je tweede borst aan moet bieden als toetje. Daarnaast heb ik ook geleerd dat je kindje de eerste borst wel goed leeg moet drinken omdat hij anders alleen voormelk binnen krijgt. Nu vroeg ik me af hoe je nu weet of hij aan de eerste borst wel genoeg gedronken heeft.

Nu is het namelijk zo dat mijn zoontje 10 tot 20 minuten aan één kant drinkt om vervolgens in slaap te vallen. Meestal wordt hij dan wel wakker tijdens het verschonen. In het begin liet ik hem dan nog een keer aan dezelfde kant drinken zodat hij toch zeker de achtermelk ook binnenkrijgt. Hij dronk dan meestal nog eventjes en viel dan weer in slaap. Is het nu beter om hem na het verschonen gewoon de tweede borst aan te bieden? Ook al heeft hij aan de andere kant maar 10 minuten gedronken? Ik vind het erg moeilijk om in te schatten of hij de borst wel goed leeg heeft gedronken. Hoe weten jullie dit?

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik denk dat je het juist inschat. Na het verschonen probeer je het nog even aan 'borst 1' en daarna ga je over op nummer 2. Hier viel mijn zoontje ook in slaap als de borst goed leeg was... dat was de melkstroom zwak en kennelijk niet voldoende om wakker van te blijven. Na het verschonen wisselde ik op een gegeven moment meteen van kant, omdat ik het patroon ging herkennen.

Soms kneep ik even in mijn tepels. Kreeg ik nog een straaltje, dan ging ik nog even door. Waren het druppels, dan wisselde ik. Maar dat een extra check, geloof niet dat je hier echt vanuit kan gaan.

3. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Mijn advies is om niet teveel naar de klok te kijken maar meer naar jouw kindje. De ene keer heb jij meer melk dan de andere (smorgens bijvoorbeeld) en de ene keer is jouw melk voedzamer dan de andere dus laat de klok voor wat het is.
    Je gaat na verloop van tijd herkennen of jouw kindje de borst loslaat om even een pauze te nemen of omdat hij/zij genoeg heeft gedronken.

Probeer zoveel mogelijk uit één borst te laten drinken en als jouw kindje niet meer wil dan idd van borst wisselen. En tussendoor even verschonen is prima!
    Vaak willen ze dan de 2e borst nog wel. En zo niet, nou ja, dan niet. Volgende keer beter. Zolang jij er maar relaxed onder blijft.

Succes!

4. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Mijn hummeltje drinkt vrij consequent 1 borst per voeding, volgens mij kan dat geen kwaad. Uiteindelijk wordt op die manier elke borst een keer krachtig aangezogen en goed leeg gedronken. Dat is het idee achter beginnen met de borst die als laatste geweest is en 2 borsten per voeding.

Een 2e borst biedt ik alleen aan als hij na het zelf loslaten van de eerste borst aangeeft meer te willen drinken.

5. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ik werd ook onzeker van al die theorieen en regels: 2 borsten aanbieden, eerst eentje leeg, dan de ander, evt tussendoor verschonen.
    Nou, na 1 borst zat ukkie propvol, dan verschonen betekende 10 vd 10 keer dat alles er met geweld uitkwam tijdens verschonen. Of als ze het tot de 2 borst haalde zoveel moeten drinken (veel melk, komt er met hoge druk uit) dat het er alsnog allemaal uitkomt.

Ik ben toen relaxter gewoon mn kindje in de gaten gaan houden.
    Nu geef ik al een half jaar 1 borst per voeding, ong 10min. Nooit problemen!

6. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Ook ik geef meestal 1 borst nu, heel soms 2 ligt eraan of ie nog honger heeft :)
    Als ie er maar 1tje neemt, kolf ik de andere wel leeg.

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik geef ook nog steeds beide borsten,..wanneer ze niet meer zo gulzig drinkt,slaapt of maar af en toe een slokje neemt,haal ik haar eraf.
    Ze wil dan niet eens een boertje laten maar leunt vanzelf al de kant op van de andere borst hih,..dat is meestal maar even en dan zit ze propvol!

8. Sijke

Sijke Bekend lid

Die tweede borst is bedoeld om je productie op pijl te houden, of als je kindje echt nog honger heeft na 1 borst.
    Hier een enorme productie en inderdaad als ik de tweede borst aanbied ook het probleem van nog een keer gesproei van voormelk dus spugen, verslikken etc. Dus ik houd het gewoon op 1 borst per keer. Melk genoeg en baby heeft ook geen honger, dus okay lijkt me.
    Probeer gewoon eens uit hoe het gaat, de 'regels' zijn standaard, dus voor jou of je baby kan best iets anders gelden!

9. Alita

Alita Niet meer actief

ik heb eerst altijd een borst gegeven, tenminste tweede als toetje, toen op het advies van cb twee borsten omdat ze te weinig bijkwam, maar nu denk ik weer een borst te geven want ze is gewoon een licht meisje... Maar ze is het nu gewend en mijn productie ben ik bang voor.

10. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Mij werd ook aangeraden om 1 borst te geven omdat ik zo veel voeding had, maar na 2 weken was mijn voeding dramatisch teruggelopen!
    Dus nu geef ik weer 2 borsten per voeding. Hij drinkt dan aan 1 borst ongeveer 10 minuten/ een kwartier en de 2e borst 5 minuutjes.
    Dus ik zou toch voorzichtig zijn met 1 borst voeden. Ik heb er 3 dagen over gedaan om weer een normale productie te krijgen.

11. Sijke

Sijke Bekend lid

hier nog steeds plenty of milk, met al wekenlang voeden op deze manier, dus toch persoonlijk.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ook hier voeding zat met maar 1 borst per keer voeden hoor!
    Je zou eens kunnen proberen wat je mannetje doet als je na het verschonen de tweede borst aanbiedt: als hij dan wel doordrinkt, is dat de truc, doet ie dat niet, dan heeft ie gewoon genoeg aan 1 borst.
    Ik heb hier deze week ook een vraag over gesteld in een ander topic en iemand zei dat als de poep mosterdgeel is en je van die kleine stukjes ziet, dat een teken is dat je kindje voldoende aan de achtermelk is toegekomen. Groene poep betekent dunne voormelk dan, (en vaak ook krampjes).

13. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    de tijd zegt idd niet veel over wat je kindje binnen krijgt.
    ons ventje drinkt als een trein en is met 5 min klaar aan 1 borst. Deze is dan ook echt leeg, merk het aan zijn manier van slikken.

eerst is het zuig-slik-zuig-slik
    daarna is het zuig-zuig-slik-zuig zuig-slik
    en het wordt steeds meer zuigen en minder slikken zeg maar....
    Dan een boertje en verschonen met zijn hoofdje iets hoger gelegen, zodat hij niet te veel spuugt en daarna altijd nog even de tweede borst als toetje, hier drinkt hij dan niet veel van en deze schiet bij mij ook niet meer toe...

Deel Deze Pagina