Welke hondenvoeding?

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 11 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hallo!

Ik ben even benieuwd naar wat voor voeding jullie aan jullie hond geven.
    Ik denk dat we over willen stappen op ander voer maar de ene zegt dit en de andere dat.
    Wij hebben een labrador van bijna anderhalf jaar en gebruiken nu kenner brokken.
    Hij heeft alleen veel last van groeipijn en heb gelezen dat voeding daar ook een rol in kan spelen. Hij is ook wat gevoelig met zijn darmen.
    Wie heeft er tips voor mij waar ik het beste naar kan kijken want er is zoveel te krijgen dat ik het even niet meer weet!

2. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Wij geven onze hond Royal canin digestive. Hij heeft gevoelige darmen, van ander voer raakt hij van slag

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier alleen rauw vlees.

AI76 en Kolibrie vinden dit leuk.
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Welk voer geef je hem nu?
    Ik zou kijken naar voer met een hoog vleesgehalte en zonder of zo min mogelijk granen en toegevoegde troep als kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Een hond heeft weinig tot niets aan granen en zal deze ook uitpoepen. Dure poep dus.
    Over het algemeen vallen supermarktvoeren en een groot deel uit de dierenwinkel dan al af.
    Je zou eens op Zooplus kunnen kijken. Die heeft veel soorten met een hoog vleesgehalte. Zijn wel vaak duurder dan ander voer maar in verhouding toch weer goedkoper omdat je er minder van hoeft te voeren.
    Die van mij krijgen al jaren dogloversgold. (www.dogloversgold.eu) ik geef De standaard versie/ de original. Redelijk hoog vlees gehalte en geen granen. Bestel ik online.
    Geen darmproblemen meer, blijven goed op gewicht, goed in vacht en weinig poep die ook nauwelijks ruikt.

5. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook een hond met extreem gevoelige darmen. Wat hielp is eigen merk pets place de lam/rijst en de zalm/rijst gewoon premium voer dus goed. Wel heel rustig laten wennen. in het begin vers vlees gegeven maar dat werd ook op een gegeven moment niks goed meer (darmen )dus weer over gegaan op brokken.

6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Vers vlees of taste of the wild brokken (graanvrij)

7. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    We geven nu van kenner lam/rijst
    Waar ik echt even mee zit is die groeipijn
    En wat ik er van heb gelezen kan voeding ook invloed hebben. Iets met calcium en fosfor die verhouding moet juist zijn. Maar ja hoe kom in daar achter met al die voeding soorten.

Ze hebben ons wel eens smolke aangeraden bij de winkel maar zijn toen toch voor het welkoop merk gegaan. Is smolke idd ook goede voeding ?

8. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier Bosch active.

Dat is simpelweg het enigste wat hij nu langere tijd verdraagd en waarbij hij op gewicht blijft.

Zelfs carnibest ging niet van harte (vers).

Wij hebben al zo onwijs veel geprobeerd door de jaren heen. Proplan rijst/zalm ging ook een tijdje goed.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben een labrador met gevoelige darmen, uiteindelijk blijkt bonzo het enige merk te zijn waar ze geen last van heeft en echt super goed gaat.
    Maar als het even kan, jat ze ook graag kattenvoer of een stuk cake dat klaar ligt op een bordje. :roflmao:

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Als iedereen op dit forum zou antwoorden krijg je ongelofelijk veel verschillende antwoorden. Ik fok nu 14 jaar honden en het is een van de discussie punten als het gaat om honden.
    Want WELK voer is nu het beste?

Iedereen die een hond heeft (of gehad) heeft andere ervaringen en iedere hond is weer verschillend. Waar de een het geweldig doet op brokken van de Lidl zal de andere hond er verschrikkelijk uit zien, als voorbeeld.

Om te kijken naar welk voer het beste is moet je kijken naar je hond.
    Belangrijk is om te kijken naar zijn (of haar) algehele gesteldheid. Ziet de hond er goed uit? Vacht, ogen, oren en vooral belangrijk: de ontlasting. Niet het leukste om naar te kijken wel het belangrijkste. Hoe meer en groter de ontlasting hopen van je hond zijn (en stinkerig) hoe minder voedingstoffen de hond opneemt.
    Het is een kwestie van zoeken en uitproberen waar je hond het goed op doet en wat je kunt betalen (ja dat kan een reden zijn voor bepaalde voeding).

Wanneer je een voeding hebt gevonden die je wilt uitproberen onthoud dan dat het minimaal 6 weken duur voor voeding volledig door het lichaam is opgenomen en je vanaf dan pas kunt zien hoe je hond er op reageert. Verander je van voeding en krijgt je hond diarree ligt dit niet altijd aan het voer maar kan het best zijn dat je hond eraan moet wennen.

Het is goed om te kijken wat je wilt voeren. Wil je brokken geven, of KVV (kompleet vers voer) of wil je gaan Barfen. (Bones and Raw Food) Dan heb je ook nog een enorm verschil tussen de brokken. Je hebt geperste brokken en geexpandeerde brokken. De ene zet uit en de ander valt uit elkaar wanneer het in aanraking komt met vocht.

Het merk is echt moeilijk om aan te raden. Persoonlijke ervaring leert dat brokken zonder granen en het liefste met een hoog vleesgehalte het beste resultaat geven. (Als ik pupkopers en persoonlijke ervaring na 14 jaar mag geloven)
    Daar heb je verschillende merken in. B.v. Taste of the Wild of Dog Lovers Gold zijn zulke brokken.

Ga je over op vlees dan kom je uit op KVV. Dit zijn diepvries rollen die je op tijd moet ontdooien vaak. Ook daarin heb je veel verschillende merken waar honden anders op reageren. Carnibest, Lotgering, Duck zijn maar 3 merken die wij geven (en gegeven hebben) en waar onze honden het goed op deden en doen.

Bij grote rassen is het overigens wel goed om te weten dat voeding met een hoog eiwit gehalte KAN leiden tot meer gewrichtspijn. Eiwitten zorgen er immers voor dat je goed groeit en bij grote en zware rassen kan dit voor extra ongemak zorgen. Om deze reden hoor je veel dat er geadviseerd wordt dat dit soort honden bv geen puppybrokken krijgen of een voeding met een (iets) lager eiwitgehalte.

Hoe dan ook is het een lastig iets. Lezen, informeren en proberen maar wees slim en probeer niet 10 soorten uit in 2 maanden tijd want dat werkt absoluut averechts.

Leesteken vindt dit leuk.
  11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Royal canin kreeg onze hond ontstekingen van en werd er dik van. Zit veel tarwe in.

Hij heeft vanaf puppy tot ongeveer 10 jaar altijd Carocroc gehad. Redelijk goedkope brok van Pets Place.
    Toen was die een tijd ineens niet te leveren en gingen we over op royal canin voor 1,5 jaar. Toen werd hij vaker ziek en kreeg ook ontstekingen.
    Gelukkig was Carocroc ineens weer terug en krijgt hij ze weer.

Hij is inmiddels 14,5.

Ik ben erg tevreden over de brokken. Samenstelling is voor onze hond echt helemaal goed.

12. Roetje08

Roetje08 Niet meer actief

#12 Roetje08, 11 okt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2019
    Wij geven Real Nature Wilderness van Maxi Zoo, minstens 70% vlees en graanvrij. De katten krijgen dit trouwens ook en onze kat komt soms mee-eten uit de eetbak van de hond.

Vroeger hebben we nog Taste of the Wild, Wolf of Wilderness en Acana gegeven (via Zooplus), maar ik vergeet al eens op tijd te bestellen. Dus via de winkel kopen, valt ons beter.

We hebben ook al KVV geprobeerd, maar daar kon zijn maag niet tegen, hij spuugde alles uit. Van goedkoper voer wil hij amper eten en dan gaat hij zijn gal uitspugen.

Daarnaast eet hij 's avonds natvoer, omdat de katten dit ook krijgen en omdat hij de neiging heeft om snel wat te mager te staan.

13. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier versvlees, en ook hier zit verschil in merk. In de zomervakantie voer ik een ander merk ivm slechte verkrijgbaarheid eigen merk, en daar doen ze het toch minder goed op.. dus ik zou gewokn even goed kijken waarvan jij zelf denkt dat past en dat uitproberen..

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    Vers vlees was hier geen succes. Liet ze vaak staan. Ze krijgt op dit moment Wolf of Wilderness taste of Alaska. Van zooplus. Hiervoor Taste of the Wild. Ze kan niet goed tegen granen en lam daarom altijd graanvrij en met een hoog vleesgehalte. Maar inderdaad er is zoveel keuze, voor iedereen is weer een ander voer "perfect".

15. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

14 okt 2013
    1.036
    158
    63
    Farmfood
    Super voer, biologisch zonder kleur geur en smaak stoffen.

16. Niets

Niets Actief lid

1 mrt 2019
    129
    109
    43
    Vrouw
    Kivo en kiezenbrink Barf. Vooral het (hoge) gehalte aan bot in sommige smaken is goed voor hun ontlasting.

Ze eten alles graanvrij dus ook enkel natuurlijke snacks, gedroogd vlees en gedroogde organen bijvoorbeeld of stukjen bot.

Ze doen het hier perfect op. Zijn al aardig op leeftijd maar geen kwaaltjes en krijgen regelmatig complimentjes over hoe goed ze eruit zien

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.178
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij hebben ook een lab van bijna 2 jaar en bij de fokker kreeg hij al Purina pro plan medium sensitive met zalm smaak, hij doet het er prima op. Als die twee jaar wordt stappen we over op Adult maar ik verwacht geen problemen.
    Vervelend die groeipijn, hier gelukkig nooit gehad, familie van ons met een lab had het ook heel erg, die liep niet meer, is gelukkig over gegaan

18. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    @Amaranthas nooit geweten dat er meer fokkers waren op zp :)

19. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Wij fokkers krijgen ook wel eens baby's :roflmao:

20. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Groeipijnen, of enostosis, heeft te maken met een verkeerde hoeveelheid calcium en fosfor in het voer.
    Een labrador is een grootras hond.
    Heeft dus veel kans op groeipijn.
    Daarom is de samenstelling van puppyvoer voor een groot ras ook van anders dan voor een pup van een klein ras.
    Heeft je DA daar uitleg over gegeven?
    Je zou de site Voerwijzer eens kunnen bezoeken.
    Daar staat veel nuttige info en kan je ook via filteren op ingrediënten een weloverwogen keuze maken voor een voeding.
    Wij hebben zelf een labrador en een duitse herder.
    Onze lab krijgt nu speciaal voer ivm kristallen in de urine.
    De duitse herder krijgt voer van het merk Jarco.
    Succes met je zoektocht en akkers voor vragen gewoon je DA raadplegen. Daar zijn ze voor.

Kanarie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina