Bij eerste verplicht (door VK) op linkerzij moeten liggen om indaling te bevorderen. Uiteindelijk ook begonnen met persen in linkerzij, maar dat vond ik niets, toen gedraaid naar rug. Na 20 min persen was baby er. Bij tweede wederom verplicht op linkerzij moeten liggen om indaling te bevorderen. Bij persen op rug moeten draaien, baby floepte er al zuchtend uit (ging heel erg snel...). Bij derde eerst verplicht op plat op rug moeten liggen (ivm gebroken vliezen en niet ingedaalde baby), ontsluiting schoot toen voor geen meter op . Na 7 uur weeën mocht ik weer staan van VK en staande naast het bed brak toen een weeënstorm los (zwaartekracht)... VK vond dat ik moest blijven staan omdat ik eindelijk echt effectieve weeën leek te hebben en ze me anders naar ziekenhuis moest insturen wegens niet vorderen van ontsluiting. Ze wilde het een uurtje aanzien . Na 45 min enorme persdrang en moest ik gaan liggen voor inwendig onderzoek. Mocht daarna meteen persen, binnen een paar minuten baby geboren. Dat uurtje heb ik niet gehaald, ha ha! Tja, al met al, heb ik geloof ik niet zo veel keus gehad in welke houdingen ... Maar kan ook niet zeggen dat ik dat als vervelend heb ervaren.
Tijdens de weeen: op mijn rug en op mijn zij. Omdat het niet opschoot, ben ik ook eens op handen en knieën gaan zitten. Dat hielp de ontsluiting veel verder! De bevalling zelf op mijn rug met benen ik beensteunen.
Ja, dat ding is niet voor niks eeuwenlang de meest gangbare manier geweest. Het gaat zo veel makkelijker als je de zwaartekracht mee laat werken. Ik ben eigenlijk bijna in shock dat de overgrote meerderheid nog "gewoon" op haar rug bevalt. Dacht eigenlijk dat dat al helemaal uit was. Hier ook twee bevallingen op de baarkruk, en de derde hopelijk weer. Ik moest tijdens de ontsluiting natuurlijk af en toe eventjes op bed voor hartslagcontrole en toucheren. En ik werd telkens helemaal gek! Iemand zei hier "gewoon op mn rug, ik zou niet weten hoe anders", en dat gevoel heb ik ook (maar dan andersom ): ik kan me voorstellen om op mn rug te (moeten) bevallen. Allebei de kinderen (de tweede zelfs met handje naast haar hoofdje) er binnen 3 persweeën uit, zonder knip of scheur. Ik kan het aanraden!
Werd ingeleid dus aan bed gebonden om weeen op te vangen ivm infuus. Heb heel lang in kleermakerszit gezeten. Vraag me niet waarom maar ik dacht zo zat ik bij de yoga ook altijd dus dan maar zo. Voelde voor mij vertrouwd.. en ging heel goed! Kon ze heel goed opvangen. Tot dat dochtertje begon te dippen met hartje tijdens een wee. Toen moest ik op een zij gaan liggen. Had toen veel meer moeite de weeen op te vangen en kreeg een weeenstorm. Toen heb ik een pompje met pijnstilling gevraagd. Kon ze liggend echt niet opvangen zo snel achter elkaar. Met de persweeën op de rug gelegen, voelde heel goed. Succes!
Bij mn dochter heb ik de hele nacht onder de douche gezeten, met de warme straal op mn rug. Bij mn zoontje heb ik tijdens de ontsluitings weeën op mijn linker zij gelegen, toen was ik helemaal in mezelf gekeerd. Toen ik op mn rug moest draaien om te kijken hoever de ontsluiting was, kon ik de weeën niet meer opvangen. Op mijn zij ging dat prima. Bij allebei ben ik op mijn rug bevallen. In het ziekenhuis werd eigenlijk ook geen andere manier genoemd. Ik zat vast aan infusen en de baby zat vast aan zo'n draadje. Ik heb 2x een zware bevalling gehad met een uur of meer persen. En ik heb het idee dat een andere houding misschien soepeler had gegaan. Dus ik wil nu van te voren even informeren bij de gyn wat er mogelijk is bij een inleiding.
Bij de oudste heb ik voornamelijk gelegen. Ook het persen enzo ging liggend. Bij de middelste had ik rugweeën en toen heb ik eerst een uurtje gestaan en daarna nog op de baarkruk gezeten, waar hij ook geboren werd. Dat ging bij mij ook heel snel, maar is me toch niet zo goed bevallen. In 10 minuten 6 cm ontsluiting erbij én in 1 perswee de baby eruit ging toch wel heel erg snel. Ik had ook veel schaafwonden van binnen, omdat hij er zo snel langs is geschoten. Bovendien scheelde het niet veel of hij was op de grond beland, omdat ook de verloskundige niet aan zag komen dat hij er binnen een paar tellen uit kwam vliegen. Bij de jongste heb ik vooral veel gezeten, op een stoel met een hele rechte rugleuning. Daar zat ik lekker tegenaan te duwen. Het bevallen zelf heb ik weer liggend gedaan, op de baarkruk was het zo snel gegaan, dat ik dat niet nog een keer durfde. En dat was maar goed ook, want zelfs liggend hoefde ik niet eens te persen, alleen maar te stoppen met krampachtig níet persen was al genoeg.
Ik Ben in het ziekenhuis bevallen. Liggend en zittend.. Toen ik een ruggenprik kreeg die niet goed gezet was, moest ik uiteraard blijven liggen maar ik had zoveel pijn. Tegen het advies van alle dokters en verpleegkundigen in, heb ik mijn weeenstorm al zittend op bed met mijn benen naast t bed opgevangen(zoals je op bed zit als je op gaat staan). Helemaal in elkaar gedoken van de pijn. Persen op m'n rug gedaan, maar die steun beugels waren het niet voor mij. Iedere keer als ik m'n benen erin liet rusten leek de baby terug te zakken.
1e bevallling rugligging.. Dit kon ook gewoon. 2e bevalling zijligging op verzoek van vk. Moest er snel uit.
Weeën opvangen heb ik slapend gedaan! Haha! Ik heb bij ongeveer 4/5 cm een ruggenprik gehad en geslapen totdat ik volledige ontsluiting had. (verloskundige kwam mij wakker maken om te kijken hoe het ervoor stond) Persen (2u lang) op mijn rug. Zat aan allerlei draden en uiteindelijk de vacuüm erbij.
Ik had me bij de eerste al ingelezen over het feit dat op de rug bevallen de op 1 na ongunstige houding is om een kind te baren (de meest ongunstige is op z'n kop ) Je heiligbeen en staartbeen kunnen dat helemaal niet bewegen en die kunnen juist enorme ruimte geven tijdens een bevalling. Ook is er veel meer ruimte (6%) in je bekken als je bijvoorbeeld op handen en knieën zit. Bevallen op de rug is echt heel onnatuurlijk en westers. De kans dat de hartslag van baby gaat dippen is veel groter als je op je rug ligt omdat de bloedtoevoer minder goed is. Uiteindelijk ben ik twee keer in bad bevallen, op handen en knieën en hangen aan de badrand. Ging heel snel, zonder scheurtje, super fijn!
Hier ging de hartslag juist dippen op de baarkruk en herstelde toen ik ging liggen. De druk was gewoon te groot op de baarkruk. Ligt gewoon helemaal aan de bevalling hoe het allemaal gaat. Bij de jongste ben ik op mijn rug gaan liggen en toen ging het zo ontzettend snel, dat ik juist blij ben dat ik niet op de baarkruk ben gegaan, denk dat ze er dan na 1 perswee uit was gegleden. En dat kan misschien best goed zijn, maar het lijkt me dat je dan sneller uitscheurt.