In zomervakantie jarig, toch al wennen vóór de zomer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chantico, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze peuter wordt in de zomer vier. Hoewel ze de school waar ze na de zomervakantie naar toe gaat al kent vindt ze het toch erg spannend. Ze kan zich natuurlijk niet goed voorstellen wat het inhoudt om naar school te gaan.

Misschien zou het daarom helpen om voor de zomer al een keer een ochtendje te wennen, dan hoeft ze niet de hele zomer naar 'het onbekende' toe te leven.

Aan de andere kant, voor de zomer zit de kleuterklas natuurlijk heel vol, ook met een stel hele grote kleuters die volgend jaar toch niet meer bij haar in de klas zullen zitten. Geen ideale of representatieve wensituatie, die misschien juist meer (onterechte) angsten oproept dan oplost...

Ik weet dat niet alle scholen kinderen in de weken (sommigen zelfs enkele maanden) voor de zomervakantie nog de gelegenheid geven om een keertje te komen wennen. Ik weet niet hoe deze school daar in staat, maar wil me vast voorbereiden op of ik dit wil vragen/voorstellen als we binnenkort een kennismakingsgesprek hebben.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met 'in de zomer vier worden en voor de zomer wel/niet wennen'. Mama's maar misschien ook wel kleuterjuffen. Graag hoor ik jullie ideeën hierover!

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik ken een hoop kinderen die 4 worden in de zomervakantie, ook 2 oppaskinderen deze zomer. En ze gaan niet oefenen voor de vakantie. Over 2 jaar ook mee te maken met zoonlief en ik laat hem echt niet oefenen voor de vakantie. Veel te druk in de klas, heel veel 6-jarige die toch niet in zijn klas komen, veel dingen die afgerond worden. Ik zou gewoon het nieuwe schooljaar lekker rustig starten. De klas is nog niet zo groot, iedereen is 4 of 5 jaar, alles moet opgestart worden.

Hier zijn de aanstaande 4-jarige ook veel met school bezig en weten ook dat ze na de vakantie naar school mogen.

3. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Sam is van augustus en mocht vorig jaar 1 dagdeel komen kijken (samen met alle nieuwe kleuters, die na de vakantie zouden starten)

4. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Dit vind ik wel een goed idee van school.

Ts, alleen wennen, zou ik niet doen. Lekker laten starten in een klein klasje na de zomervakantie.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou niet voor de vakantie laten wennen, maar na de vakantie beginnen.

Hier hebben we trouwens nooit aan wennen gedaan, Eva is gewoon meteen volledig naar school gegaan na de kerstvakantie. Had ook nog getwijfeld haar te laten wennen voor de kerstvakantie, maar dat is denk ik veel te onrustig (in ons geval net na Sinterklas en net voor kerst) en dan 2 weken later pas weer (en in jullie geval nog meer weken én een heel andere klas). Dan heeft wennen geen zin denk ik.

6. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier is mijn dochter net na de zomervakantie jarig
    en zij gaat dus wel net na de zomervakantie 1 dagje wennen in de klas waar ze in komt
    maar voor de zomervakantie zou ik persoonlijk ook niet doen
    dan mogen ze wennen en moeten daarna 6 weken wachten voor ze voor het echie mogen
    nu is het gewoon net als anders en kan je ze voorbereiden op het grote onbekenden

7. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    P is van september, maar mocht meteen in augustus na de zomervakantie beginnen op school. Hij is toen ook 2 uurtjes op school geweest voor de vakantie, met de andere nieuwe kindjes. En na de vakantie is hij er vol in gedoken. Ging prima.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ene kant kan je denken... Grote klas, veel kinderen die weggaan etc..

Aan de andere kant is wel zo dat ze dan wel weet wat ze kan verwachten...

Je kunt ook wat later echt beginnen met school... Dan ga je wennen na de vakantie.. En 2 weken later echt naar school.

Per saldo maakt het weinig uit en is het maar net waarvan je denkt dat je dochter het prettig vind :)

9. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    bij ons op school is er een doordraaiochtend waarbij iedereen in zijn/ haar nieuwe klas gaat. dit is ook het moment waarbij de nieuwe kleuters die na de zomervakantie beginnen mogen komen.
    (alle groep 2 kinderen zijn aan het kijken in groep 3)
    ik heb dat vorig jaar wel gedaan en als erg prettig ervaren

10. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Dit is ook zo gegaan met manolito die werd vorig jaar 17 augustus 4.
    de juf vond het ook niet handig om voor de zomer te komen wennen, omdat de hele vakantie er dan tussen zit.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.063
    113
    Zoontje van september, die mocht ook 1 dagdeel voor de vakantie komen kijken (maar toen gingen wij al op vakantie) en hij is na de vakantie gewoon rustig gaan wennen.

12. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Danique start ook school op 3 september, direct na de zomervakantie.
    Onze basisschool heeft een heel duidelijke voorkeur om in zo'n geval het kind niet te laten wennen vlak voor de vakantie. Zij vinden er dan te veel tijd tussen zitten, de klas verandert daarna heel veel en hun ervaring is dat kindjes aardig geïntimideerd kunnen zijn van zo veel 'grote' kinderen om hun heen.

Bij ons is er een paar maanden van tevoren een intake met het kind erbij. Wij hebben 'm in april gehad. Toen mocht Danique even in een kleuterklas kijken (en we kregen haar nauwelijks meer mee, hahahaa) dus ze heeft er al een beetje beeld bij.
    Verder gaan we in de komende periode er es langs fietsen, paar keer beetje spelen op het schoolplein, dat soort dingen.

In september laat ik haar gewoon meteen hele dagen naar school gaan, maar ik hou er op m'n werk wel rekening mee dat dat misschien te veel kan zijn voor haar en dat ik dan vrij kan nemen.
    Plus ik denk dat ik de eerste 2 weken nog geen BSO doe, dan de middagen vrij neem.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter is van 14 juni en heeft dan nog 3 weken voordat de vakantie begint, ze gaat niet wennen of beginnen in de kleuterklas maar blijft nog iets langer in op de psz zitten. Scheelt wel dat mijn dochter in hetzelfde gebouw en praktisch naast de kleuterklassen op de psz zit dus ze kent het daar allemaal al redelijk goed. Na de vakantie gaat ze eerst met halve dagen beginnen.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier is het standaard dat begin juni een woensdag opgeschoven wordt. Dus alle kindjes naar de volgende groep, en groep 8 vrij. Kindjes die na die dag, of in de vakantie jarig zijn, mogen ook komen kijken. Maar ze beginnen dan pas na de zomer echt..

15. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik zou dit echt niet doen. Wij raden ouders het ook echt aan om het niet te doen. Klassen zijn vol, veel oude kinderen (wat je al zegt). Maar het wennen zelf heeft vaak niet zoveel zin, omdat er dan gelijk weer een pauze tussen zit van 6 weken. Het enige wat je ermee bereikt is verwarring voor zo'n kleintje.

Meestal spreken we dan af om na de vakantie heel rustig aan te gaan wennen. Dus niet gelijk boem bats 5 dagen in de week naar school, maar rustig opbouwen. Vaak werkt dat het best.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Mijn kinderen zijn beide in de zomervakantie jarig.

Kylian is 1 morgen voor de grote vakantie wezen wennen maar dan wel meteen in de klas zoals die er na de zomervakantie uit zou zien. (dus de kindjes die dan bij hem in de klas komen en de juf die hij dan kreeg)

Elke laatste vrijdag voor de zomervakantie doen ze dit met alle klassen. Groep 8 wordt op donderdag uitgezwaait en op vrijdag zit iedereen in de klas waar die na de zomervakantie in terecht komt met de juiste juf of meester.

17. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank voor al jullie reacties. Als ik alles zo lees, denk ik inderdaad dat mijn aarzeling om voor de zomer al een wenmoment te doen terecht is. Dat dacht ik al een beetje, maar toch twijfelde ik opeens ;), en nu niet meer :)
    Mocht er een speciaal wenmoment voor nieuwe kleuters zijn, is dat een ander verhaal, maar daar hoor ik dan vanzelf wel over bij de kennismaking.

18. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij Lianna was dit ook zo. Bij ons noemen ze het een doorschuifmiddag, dan kunnen alle kindjes alvast zien bij wie ze in de klas gaan komen.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje is in augustus jarig, ze is voor de vakantie 1 ochtend naar school geweest, na de zomervakantie is ze gewoon helemaal 'echt' naar school gegaan.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier doen ze ook vlak voor de zomervakantie een dag/middag dat de kindjes in hun nieuwe klas zitten.

Deel Deze Pagina