Volgens mij ook iets waar niet veel mensen bij stilstaan, gezien het tekort aan donoren. Ben jij al stamceldonor? Jammer dat ze daar zo weinig aandacht aan besteden. Ik ben het vorig jaar geworden.
Ja, ik kwam het tegen via een fb post en had er daarvoor nooit overnagedacht of van gehoord dat je in een databank kon. Daarna me meteen aangemeld.
Jazeker, na iemand die ik via via ken hier onlangs aan is overleden (heb hem tijdje gevolgd via facebook). Het is echt enorm belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich aanmelden, dit kan serieus mensenlevens redden! Je doneert stamcellen bij leven en het is een relatief simpele ingreep. De kans dat je wordt opgeroepen is ook echt enorm klein. Dus echt, mensen verdiep je erin en meld je aan! (Www.matchis.nl)
Nee omdat het vanwege mijn gezondheid niet mag. Zelfde geld voor bloeddonor. Ik ben wel gewoon dobor.
Hier hetzelfde, ook via Facebook achter gekomen. Eerst zelf toen nog uitgebreid informatie gaan achterhalen en vrijwel direct aangemeld toen.
Stamceldonor mag wel als je bloedtransfusies hebt gehad: https://www.matchis.nl/word-stamceldonor/wie-kan-stamceldonor-worden/ Transplantatie (NIET transfusie) met menselijk of niet-menselijk materiaal ondergaan Als je in het verleden ooit een bloedtransfusie hebt gehad is dat geen bezwaar en kun je wel stamceldonor worden.
Ik mis een beetje de optie- "ik mag niet" - zo pakt de poll wat negatiever uit dan het is. Omdat het niet echt een keuze is. Maar zoals duidelijk (en zoals meerderen hier) ik mag niet. Uitgesloten door kanker in het verleden. Ook als bloeddonor. Erg jammer. Doneren bij leven vind ik een gemakkelijkere stap, dan na overlijden gek genoeg.
Ja, ben een goede vriend verloren aan leukemie. Hij had gelukig een donor, maar de leukemie kwam terug. Zijn donor heeft weer gedoneerd, maar helaas heeft hij de tweede keer leukemie niet overleefd. Hij was te zwak geworden en is overleden na de tweede stamceldonatie.
Wat goed! Ik schrok al, want ik mag geen bloed doneren en dacht dat ik misschien toch iets over het hoofd had gezien bij aanmelding voor stamceldonor.
Ja, maar ik ben zo'n rare etnische mix dat ik waarschijnlijk alleen opgeroepen word als er iets met mijn broertje of zusje aan de hand is
Ja, sinds vorig jaar. Ik wist eerst niet dat zo een databank bestaat, maar na mij ingelezen te hebben meteen geregistreerd!
Maar misschien lopen er wel meer etnische mixen zoals jij rond, zonder broers of zussen. Ben jij toch maar een mooie bijzondere mix voor dan. Hier zie ik op FB vaak de oproep voor Indo’s voorbijkomen en half turks/nederlands en half marokkaans/nederlands.