Beetje rare vraag, mijn vriend is heel ernstig ziek geweest in korte tijd heel vaak geopereerd dus ook narcose. Zijn geheugen is van zichzelf al een drama en nu dit er boven op is hij echt dingen "kwijt". Nu wil ik (hij weet er van hoor) weten op welke voorwaarden hij met zijn ex getrouwd is geweest? Dus bijvoorbeeld op huwelijkse voorwaarden of een ander vorm? Het zit namelijk zo, zijn ex verkoopt zijn spullen (ook spullen van zijn overleden vader) via marktplaats. Tevens de gehele inboedel die zij tijden het huwelijk samen gekocht hebben. Dit begon 2 jaar geleden al, maar wij wouden eigenlijk eerst de rechtzaken omtrent de kinderen afwachten, laten bedaren en de omgang regelen voordat we nog een rechtzaak zouden beginnen. Echter zijn wij er nu na 2 jaar achter dat de rechtzaken betreft de omgang wel tot hun 18e duurt dus wij willen niet meer afwachten, maar mevrouw eigenlijk gewoon flink aanpakken. Spullen verkopen van een ander en van zijn overleden vader is echt te gek voor woorden. Dus heeft iemand enig idee hoe ik daar achter kom? Ik heb een huwelijksakte liggen alleen daar staat het niet op helaas.
Als er verder niets op staat, zijn zij in gemeenschap van goederen getrouwd. Maar: zij zijn inmiddels gescheiden toch? Dan moeten er toch afspraken zijn gemaakt over de boedel? Als zij zich daar niet aan gehouden heeft, zou ik nu direct een advocaat inschakelen en kopietjes maken van de marktplaats-advertenties...
Bij de scheiding is een boedelverdeling geweest en dat moet ergens op papier staan. Als hij heeft aangegeven dat zijn ex alles mag hebben heeft hij nu geen recht van spreken meer. De spullen van zijn vader vallen niet automatisch in de gezamelijke boedel en die zouden dus nog steeds van hem zijn. Als zij ze niet af wil geven en doorverkoopt is ze volgens mij gewoon strafbaar. Zou hiervoor toch rechtsbijstand inschakelen.
Dank voor jullie reactie. Er is geen boedel verdeling geweest bij de scheiding deze staat dus niet op papier, is namelijk niet verplicht. Wij gaan onze advocaat inschakelen, en zullen de procedure starten.
Als daarover niets op papier staat, heeft hij recht op de helft van de spullen en moeten ze dat onderling regelen. Hij heeft dan trouwens recht op de helft van het geld dat zij verdient met verkopen van die spullen...