Hallo, wij zijn sinds kort in een gevecht omtrent alimentatie verwikkeld omdat wij sinds de geboorte van ons dochtertje niet meer rond kunnen komen door de voor ons te hoge alimentatie (400 euro) Daarvoor hadden we het al krap maar nu met de kinderopvang houden wij letterlijk geen geld over om van te leven. We hebben een advocaat en een gedeelte krijgen we vergoed van onze verzekering maar helaas gaat het ons alsnog een heel groot bedrag kosten om alles rond te krijgen. Volgens onze advocaat betaald mijn man op basis van het gezamelijk inkomen van hem en zijn ex ten tijde van de relatiebreuk en de bijbehorende tabellen met bedragen al die tijd al veel te veel. Nu willen wij tot de rechtzaak niet meer dan 100 euro betalen omdat we het simpelweg niet hebben. Daarbij heeft zijn ex nog een schuld lopen bij ons omdat zij een lening had die zij zou afbetalen na de relatiebreuk maar die mijn man heeft afbetaald omdat wij anders ons huis niet konden kopen (woonden hiervoor bij zijn moeder, huurwoning kregen we niet) Wij gaan de alimentatie die we inhouden dus verrekenen met die schuld (nog ruim 1400 euro) Nu dreigt ex de alimentatie te gaan innen via het lbio, maar aangezien het huidige alimentatiebedrag niet is vastgesteld door een rechter maar onderling is dat onmogelijk volgens het lbio. Toch zegt zij haar 'recht' te gaan halen en het te innen hoe dan ook. heeft iemand hier ervaring mee? Verder knaagt het hele gedoe enorm aan me. ik slaap slecht en maak me zorgen om de financien. Ook ben ik bang voor mijn dochtertje, ik lees tussen de regels door dat zijn ex haar de schuld geeft van alles. Hij had 'dat kind' maar niet moeten nemen en 'de jongens waren er eerder dus die hebben meer recht op zijn geld' enz. Zij woont onofficieel samen met een man die ze er al 3x uitgeschopt heeft omdat hij volgens haar 'ziek in zijn hoofd is' (zo heeft ze het de kinderen uitgelegd) en ik weet dat hij gokverslaafd is en grote schulden heeft. Ik vertrouw hem dus totaal niet en je weet maar nooit wat voor rare sprongen zo iemand neemt. Mijn mans ex heeft een beeld in haar hoofd dat wij vermogend zijn, hoge inkomens hebben en een riant leven lijden. Terwijl we in werkelijk leven van de boodschappen die mijn ouders voor ons doen en mijn schoonmoeder de luiers van mijn dochter betaald. Kleertjes voor haar zijn allemaal gekregen en kleding voor onszelf zit er al helemaal niet in. Als laatste vind ik het moeilijk om om te gaan met mijn mans reactie op dit alles. Hij heeft nog nooit zo krap geleefd als nu en is ook bang dat als de rechter beslist dat wij het huidige bedrag moeten blijven betalen, ik misschien wel bij hem weg ga omdat ik het alleen op een flatje waarschijnlijk ruimer zou hebben dan nu met hem. Nou is dat onzin en ik hou meer van hem en ons gezinnetje dan ik met woorden kan zeggen, maar maak het hem maar eens duidelijk als hij zo down is....... Zo, lang verhaal en weinig concrete vragen, mar ik heb het wel even van me afgeschreven! En dat lucht al een beetje op
Nu dreigt ex de alimentatie te gaan innen via het lbio, maar aangezien het huidige alimentatiebedrag niet is vastgesteld door een rechter maar onderling is dat onmogelijk volgens het lbio. Toch zegt zij haar 'recht' te gaan halen en het te innen hoe dan ook. heeft iemand hier ervaring mee? Als het niet wettelijk vasstaat staat het lbio er idd buiten. Ik zou het doorzetten en via de rechter straks het nieuwe (lagere/nihil) bedrag vast laten stellen. Dit is afhankelijk van de gezamelijke inkomens (hun en jullie). Dan weten jullie waar jullie aan toe zijn en dan kan ze hoog of laag springen, maar dan en alleen dan als het vasstaat zou ze evt. het lbio in kunnen schakelen mochten jullie niet betalen. Behoefte kinderalimentatie berekenen, ofwel wat kosten de kinderen Hier kun je online uitrekenen wat je evt. kwijt zou zijn. Dan moet je wel enig idee hebben van wat zij verdient en dan kun je beter 100 euro hoger gaan zitten dan valt het iig niet tegen. En zorg ervoor dat alle communicatie via de mail gaat dit ivm evt. bewijzen voor uitspraken die ze dan niet kan weerleggen.
Als het LBIO er niet aan wil, dan staan jullie echt sterk. En als ik je verhalen van eerder zo hoor, geldt dat sowieso. Kan je advocaat geen voorlopige voorziening aanvragen? En anders kan je in ieder geval eventuele 'incassomaatregelen' van la ex afwachten, en in een kort geding bestrijden (met je advocaat). Het is echt héél vervelend allemaal... Probeer het zoveel mogelijk uit handen te geven, en je te concentreren op wat echt telt. Wij hebben binnenkort een zitting (ook over herziening alimentatie), ik zal je de uitslag laten weten met pb, als je dat wilt. Meid, dikke knuffel voor jou, ik weet hoe veel energie dit vreet... Ik leef met je mee. Probeer er zo weinig mogelijk aan te denken... *knuffel*
sterkte er maar mee je hoeft idd niet bang te zijn dat het bedrag nog betaald moet worden of uit eerdere maanden heeft onze advocaat aangegeven bij ons toen dit gebeurd alleen wanneer er een verzoek is verstuurd vanuit een advocaat dan is het terug te vorderen. beetje vreemd ze willen het volgend jaar allemaal anders doen dus zouden de rechtzaken dan voor niks zijn? wij hebben het eindelijk achter de rug en dan komen ze met zo'n wet. zucht
Hmm, nare situatie en jammer genoeg komt het me bekend voor! De alimentatieplicht van m'n vriend is vastgesteld op meer dan 930 euro per maand, wat betekent dat we ons wel failliet mogen laten verklaren................ als we tenminste zouden betalen. Dit is natuurlijk een absurd bedrag als je een modaal inkomen hebt met een huis en vaste lasten PLUS de kinderen TIEN DAGEN per maand. Maar goed, dat bedrag is door de rechtbank maandelijks aan haar toegewezen, maar aangezien m'n vriend in hoger beroep is gegaan (voor peiljaarverlegging) tegen de uitspraak mag het LBIO ook niet innen. In november is de uitspraak en zullen we meer dan 1,5 jaar na de toekenning weer weten waar we aan toe zijn. De ex van m'n vriend vindt het overigens bizar dat ze in levenstandaard achteruit moet gaan (erg kakkineus type) en accepteert het dus ook niet. Succes met alles, maar als het niet wettelijk vaststaat kan het LBIO ook niets doen.
Bedankt voor de reacties, het is idd vervelend dat ze nu bezig zijn met een nieuw model om alimentatie vast te stellen en dat we hier dus volgend jaar misschien opnieuw doorheen moeten Voor nu is het toch gewoon afwachten hoe en wat.
@ CVM: Dat nieuwe model gaat het juist makkelijker maken, geloof me. De berekeningen zijn nu zo verschrikkelijk ondoorzichtig.. Laat nu 10 advocaten en 10 rechters een berekening maken, en je krijgt er 20 verschillende... Maar goed, het is nog maar een wetsvoorstel, in de beginnende fase, dus het duurt nog een hele poos hoor, voordat het zo ver is.
Is jouw vriend toevallig ook zelfstandig ondernemer... ? Het is echt een drama.... Bij mijn man ging de rechtbank er destijds ook vanuit dat hij een ruimte beschikbaar had van 900 (!) euro per maand... Op basis van een piek (in dé economische piekjaren 2006 en 2007), die ten tijde van de vaststelling van de alimentatie al lang voorbij was... En afgelopen jaar had mijn lieve echtgenoot een fiscaal resultaat van... 3000 euro. Deel dat maar eens door 12
We hebben een advocaat en een gedeelte krijgen we vergoed van onze verzekering maar helaas gaat het ons alsnog een heel groot bedrag kosten om alles rond te krijgen. Volgens onze advocaat betaald mijn man op basis van het gezamelijk inkomen van hem en zijn ex ten tijde van de relatiebreuk en de bijbehorende tabellen met bedragen al die tijd al veel te veel. ik heb niet het hele topic gelezen maar heeft de advocaat het niet over peiljaarverlegging gehad? dan berekenen ze de bijdrage over jullie inkomen van vorig jaar en niet over dat van hem en zijn ex van 3 jaar geleden!!!
volgens mij hebben ze het over volgend jaar dat de nieuwe wet ingaat als die er komt. dit geld volgens mij niet voor als je net een ouderschapsplan hebt laten tekenen volgens onze advocaat
Je vertelde dat een deel van de advocaatskosten worden vergoed door je verzekering maar als je een laag inkomen hebt hoef je alleen maar 100 euro eigen bijdrage te betalen.. tenminste dat moesten wij.
''Helaas" hebben wij niet zozeer een laag inkomen maar in verhouding wel hoge lasten. Denk niet dat wij voor een soort prodeo advocaat in aanmerking komen.
Ik ben ook mee aan het lezen, omdat wij ook aan het aanvragen zijn voor verlaging van de alimentatie. Ik wil ten eerste zeggen dat ik hoop dat er snel iets bekend is voor jullie en dan gewoon weer wat normaler kunnen leven. Maar nu lees ik over een nieuw wetsvoorstel...dat heb ik gemist. Wat willen ze dan gaan veranderen? Ik hoorde wel iets over partneralimentatie, maar ook geen details verder..
Ze zijn er mee bezig om de vaststelling van alimentatie makkelijker te maken én ervoor te zorgen dat beide ouders 50/50 betalen. Nu betalen vaders vaak een veel groter deel dat de moeders (die lekker parttime blijven werken enz) Maar zal weer een tijd duren voor het erdoor is gok ik