Beslaglegging, kan dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 18 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn man heeft samen met zijn broer een bedrijfspand. Nu heeft de broer van mijn man bepaalde privé rekeningen niet betaald dus is er beslag gelegd op zijn geld. Ook is er beslag gelegd op het saldo van het bedrijfspand dat van mijn man en zijn broer samen is. Nu komt echter het vreemde, er is ook geld van mijn man zijn privé rekening weg gehaald? Volgens mijn schoonvader is dit allemaal geld waar beslag op is gelegd... Maar kan dit wel? Ze mogen toch niet van onze privérekening geld pakken omdat de broer van mijn man schulden heeft?:( Het complete bedrag wat op de rekening van het bedrijfspand stond en wat van mijn man zijn rekening afgehaald is, is allemaal overgemaakt naar een oranje spaar rekening. Gaat dit altijd zo? Iets in mij zegt dat dit niet klopt...

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Pfoe. Zijn ze samen eigenaar?

Want dan lijkt het me dat het wel kan.

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ja helaas zijn ze samen eigenaar van het pand.. overigens heeft deze schuld niks met het pand te maken. Het zijn echt privé schulden van de broer zelf

4. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

12 jun 2015
    342
    40
    28
    Ik weet niet of het geld ook daadwerkelijk van rekeningen gehaald mag worden op die manier. Zal ook liggen aan het soort bedrijf dat ze hebben. Als je beiden verantwoordelijk bent en ze kunnen bij A niks halen gaan ze wel naar B.

5. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Als zij beiden eigenaar zijn, zijn zij beiden hoofdelijk aansprakelijk en kunnen ze dus ook beslag leggen op rekeningen van je man..

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    een oranje spaarrekening? dat is gewoon een particuliere spaarrekening van de ING ik vind dat wel heel vreemd hoor om eerlijk te zijn.

Ik zou morgen direct even juridisch loket bellen

7. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

12 jun 2015
    342
    40
    28
  8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Als er beslag wordt gelegd onder een bank dan is dat ten laste van 1 persoon. Alle rekeningen op naam van die persoon worden daarbij meegenomen. Dit kunnen ook zakelijke rekeningen zijn (zo kan de rekening van een eenmanszaak bijvoorbeeld worden meegenomen, maar niet de rekening op naam van de BV logisch want die staat ook op naam van de BV en niet op naam van die persoon).

Als het privé schulden zijn van de broer van jou man dan kan het niet zo zijn dat er beslag is gelegd op geld dat staat op een rekening die van jou man is (tenzij het een en/of rekening is die op naam van hun allebei staat).

Overigens zie je dan bij de boeking ook staan dat het om beslag gaat. Tenminste zo zie ik het altijd voorbij komen.

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Priveschuld staat tot het los van het privegeld van een bedrijfspartner?

Je legt toch ook geen beslag op de rekening van de buurman omdat jullie een gezamenlijke schutting hebben.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dan gaat het hier denk ik om een veel gemaakte fout.. De broer is namelijk de tweelingbroer van mijn man. Ook hebben ze dezelfde voorletters, achternaam en uiteraard geboortedatums. Waarschijnlijk hebben ze dan per ongeluk geld van mijn man zijn rekening gehaald zonder het BSN te checken? Althans dat denkt mijn man nu.. We gaan er morgen achteraan bellen 😞

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dit dacht ik dus ook... Dat is toch te bizar?

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ja dat is echt super vervelend maar dat gebeurd. De bank zoekt op achternaam en geboortedatum (bsn over het algemeen niet).. De deurwaarder vermeld in hun beslag ook de voornamen maar helaas houdt de bank weinig rekening met tweelingen en kijken die vaak enkel naar de achternaam en geboortedatum. Ik zou morgenvroeg gelijk de bank bellen met het verzoek het beslag erbij te pakken en even goed naar de voornamen te kijken.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Hadden zijn ouders niet een andere naam aan 1 van de broers kunnen geven 😊.

Hebben ze vaak last van gehad.

14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.086
    12.044
    113
    Ligt aan het type bedrijf, NV heeft andere gevolgen dan BV en ook weer dan bij een VOF. Ik weet nog dat mijn ouders ooit van bedrijfsvorm zijn gewijzigd, omdat ze privé niet aansprakelijk gesteld wilden worden. Al vind ik het argument van de tweelingbroers en vergissing van de bank ook wel een realistisch scenario. Is de bank niet nog open zodat je nu kan bellen?

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Helaas het mag niet, maar gebeurt heel regelmatig!

Daarom moet je een andere bank prive hebben dan zakelijk.
    Vooral ing heeft er een handje van om bij zakelijke schulden prive ook te bevriezen.
    Dus ja het kan en je bent gewoon de sjaak...

(wel ongelofelijk stom!!! Ik hoop dat jullie er goed uit gaan komen)

16. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hebben ze samen alleen een bedrijfspand of ook samen een bedrijf?

17. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Als ze samen een VOF hebben, kan het wel. Hangt er een beetje vanaf wat voor bedrijfsvorm en structuur ze hebben dus, helaas.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113

Dat denk ik ook ja met vof.. Mijn man is ooit samen met een partner een vof begonnen. Toen hij ging scheiden hebben wij flink in de zenuwen gezeten, dat als het een vechtscheiding zou worden wij ons huis ook hadden kunnen verkopen.. Er viel echt een gigantische last van onze schouders toen ze besloot niet achter de zaak aan te gaan

19. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Schuldeisers van een vof kunnen zich wel verhalen op privévermogen, maar privé schuldeisers kunnen zich niet op het zakelijke vermogen verhalen. Dus nee... ook al is het een vof, zolang het om een privé schuld gaat kan het niet dat de zakelijke rekening of die van de compagnon privé wordt leeggehaald.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tuurlijk kan een schuldeiser niet de privérekening van een compleet ander persoon leeghalen...

En dan paar Posts verderop blijkt dat je man een tweelingbroer heeft... dan had je gelijk al kunnen bedenken dat het gewoon een fout is toch ;)

Gewoon even bellen vandaag en dan is het vast zo opgelost

Deel Deze Pagina