je huis veilig maken of niet

Discussie in 'Verzorging' gestart door Vogelinnetje, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Nu Damien langzaam het tijgeren gaat ontdekken, moeten we nadenken over de veiligheid van ons huis. Nu zijn er heel lange lijstjes beschikbaar die ik eigenlijk maar onzin vind.

Wie vond dit ook, maar heeft achteraf spijt iets toch niet veilig gemaakt te hebben (dus toen het eigenlijk al te laat was)?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat ik het belangrijkste vind is
    - traphekjes (als ze eenmaal kruipen zijn ze zo de trap op, maar ze donderen er ook zo weer af)
    - keukenkastdeurdichthouders zodat ze niet zomaar dingen uit de keukenkastjes kunnen pakken (vooral schoonmaakmiddelen etc)
    - verder heb ik ook een hekje bij het fornuis zodat thijmen niet bij de pannen kan. Dat wordt vooral nu handiger omdat hij zo nieuwsgierig is en mee wil helpen enzo.

Heb verder geen tafelhoekjes (die sloopte thijmen er zo af) of andere dingen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    En stopcontactdingetjes?

4. jannie1980

jannie1980 Fanatiek lid

15 dec 2010
    3.773
    1
    38
    NULL
    NULL
    wij hebben stopcontactbeveiligers en een haakje op de kast van de schoonmaakmiddelen en de medicijnen hoog..

traphekje hebben we pas gedaan toen de oudste in een gewoon bed lag.. hij kwam nooit in de buurt van de trap en toen hij interresse kreeg hebben we gelijk trap leren lopen.. sommige vinden dat onbegrijpelijk, maar boven was ik er altijd bij en zat hij in de kamer waar ik ook was.. zodra we de gang op gingen kreeg hij de waarschuwing dat hij daar weg moest blijven..
    beneden zit er een deur tussen, dus ook daar geen problemen...

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Oh ja, die heb ik ook :)

6. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja wij hebben 4 traphekjes, sander was al heel vroeg een echte klimgeit en gek op de trap......
    maar zijn genoeg mensen die ze niet hebben en hun kindje totaal geen behoefte hebben om te klimmen.

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij hebben wel tafelhoekjedingen, en stopcontactdinegn en onze tvkast heeft hardijzeren vierkante scherpe handvat, hier hebben wij piepschuim omheen gedaan :)

traphekjes zal hier ook nog niet nodig zijn, wij hebben een deur naar de gang waar de trap is...

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Maar ik bedoelde: ik wil mijn huis niet veiliger maken dan noodzakelijk is. Bijv slotjes op deuren: ikzelf heb vroeger ook nooit in deurtjes gezeten, dus waarom bij voorbaat al af gaan sluiten? Heb het idee dat het juist dan spannend wordt. Maar wie had dezelfde gedachte als ik, maar had toch spijt, omdat er iets gebeurt was dat voorkomen had kunnen worden?

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik heb de stopcontactdingetjes in huis en we hebben traphekjes.. Het traphekje beneden is vooral gedaan voor de hond, dat die niet naar boven kan of op de trap gaan liggen, als het donker is, zie ik hem niet liggen.. Tijdens mijn zwangerschap ben ik al een keer op de hond gestapt die op de trap lag en naar beneden gekukeld..

Er komt ook een hekje tussen de bijkeuken en de keuken/kamer als onze dochter gaat kruipen, ik wil de hond een rustig plekje geven zonder hem in een bench op te sluiten..
    Keukendeurtjes wil ik niet gaan beveiligen, gevaarlijke dingen liggen hoog en de schoonmaakmiddelen staan in de bijkeuken..

Ohja en we doen beschermers over de verwarmingsbuizen in de woonkamer.. Kindje van mijn vriendin heeft tweedegraadsbrandwonden opgelopen toen hij aan een buis zat..

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    wij hebben de stopcontacten beveiligd en de schoonmaakmiddelen weggezet.
    Daar hebben we het ook bij gelaten.
    Ze heeft alle kastjes wel 1000x opengetrokken, maar wij hebben haar daar ook 1000x in gecorrigeerd

11. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb het eigenlijk gedaan zoals jij zei, eerst eens even kijken hoe het loopt. Weet wel dat je dan heel oplettend moet zijn. Op zich was het hier al redelijk veilig. Schoonmaakmiddelen stonden al hoog, stopcontacten ook allemaal hoog, daar kan ze nu nog lang niet bij, de trap is in de gang met een deur ervoor. Heb geen scherpe meubels enz.

Ik heb dus eigenlijk weinig beveiligd en heb het ook nog niet nodig gehad.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij zijn van plan in eerste instantie de schoonmaak middelen te beveiligen. Of ze in een hoger kastje gaan of dat er een haakje op de deur komt weet ik nog niet. Traphekje alleen boven straks, zodat ze op de overloop kan spelen/kruipen als ik ook boven ben.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    alleen traphekjes en schoonmaak middelen en andere akelig spul hoog weggezet.
    Je zou maar een keer het deurtje niet goed dicht doen en de kleine kan alsnog van de jif drinken.

14. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik heb nu ook beveiliging op de kastjes van de keuken...
    vooral als ik borstvoeding geef is het geweldig voor onze dreumes de pak rijst of weet ik veel op de kop te zetten.
    traphekjes hebben we al met 6 mnd geplaatst toen meneer boven zat. We dachten we doen de deur dicht, mijn man vergat het 1x en hij zat binnen 5 min al boven.
    maar onze knul is erg ondernemend.

15. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Kijk wat je zelf nodig vindt voor veiligheid (traphekje/stopcontact/glazen flessen/zeer giftige planten) of je eigen gemak (eten).

Ik probeer in elk geval de dingen die echt veel kwaad kunnen veilig op te bergen. Voor mijn medicijnen moet ik nog wat beters bedenken, hoog weg leggen is niet meer voldoende inmiddels. De maatregelen groeien dus gewoon met ons kind mee.

De andere kant is dat kinderen inventief zijn. Hier gaat het kinderslot open, het deurtje open, de emmer of stoffer wordt gepakt. Ons brave jongetje doet dan ook nog heel netjes het deurtje dicht en het kinderslot er weer op :D. (Het slot zat er op voor ons gemak).

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je beveiligt in ieder geval die zaken die een groot risico op ernstig of fataal letsel geven en dat zijn:
    - trappen
    - messen
    - stopcontacten
    - schoonmaakmiddelen

en goed letten op kleine dingen als munten, batterijen, pennen losse koorden etc etc

17. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ik heb de schoonmaakmiddelen naar een hoge kast in de bijkeuken verhuisd, de stopcontacten (zitten hier laag) beveiligd met stopjes en boven op de overloop is een traphekje geplaatst. Beneden hebben we geen traphekje (trap is in de gang achter gesloten deur), en de zoldertrap zit ook achter een deur. Verder hebben wij eigenlijk niks beveiligd, geen sloten op kastjes oid. We hebben Julie al heel jong geleerd dat bepaalde dingen niet mogen, ontzettend consequent daarin geweest en een beetje geluk dat ze heel goed luistert. Ze blijft uit de kastjes, van de planten, van de spulletjes op de salontafel af. Ze is wel nieuwsgierig, loopt bv naar de bloemenvaas op de salontafel, zegt zelf uh-uh als ze te dichtbij komt en draait om :D.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben niet veel beveiligd, we vonden het beter om onze zoon te leren wat wel en niet mag, daar hebben we veel plezier van.

Alleen écht gevaarlijke zaken moet je natuurlijk wel wat aan doen.
    Wij hadden traphekjes bij de trappen waar hij zelf bij kon (alleen op slaapverdieping; bij de woonkamer zat er eerst een deur die hij niet open kon krijgen) en overal een beveiliging in de stopcontacten. Kleine spulletjes lagen altijd hoog. Geen messen of scharen of hete schalen op de rand van het aanrecht, waar hij er nét bij kon. Als je een steelpan op het fornuis hebt staan, handvat naar binnen draaien en niet laten uitsteken. We hebben een oven die van buiten niet heel heet wordt, maar toch hebben we onze zoon geleerd dat hij er niet aan mag komen als het lampje aan is.
    Giftige planten hebben we niet, binnen noch buiten. Die zou ik weg doen, als je ze wel hebt.

Maar we hebben nooit slotjes o.i.d. op kastjes en lades gehad. Kwestie van goed in de gaten houden.
    Nu met twee kindjes is het wel wat spannender; de oudste laat nog wel eens een deur openstaan waardoor zijn zusje ineens ook bij de trap kan. Als we nu de kamer uitgaan, zetten we haar uit voorzorg dus altijd in de box.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Klopt.. en dat 100% van de tijd.. dat lukt eigenlijk niemand... iedereen laat zich afleiden (zeker met 2 kinderen). Het is dus verstandig om zaken die gevaar kunnen opleveren buiten het gebied van het kind te zetten (OF door het weg te zetten OF door er een slotje op te doen)

Wij heben er voor gekozen schoonmaakmiddelen e.d. niet weg te zetten maar een slotje op de deur te doen. Dit geldt ook voor lades met messen. De rest van kastjes en lades zijn niet beveiligd maar mag hij nog altijd niet aankomen...

In een split second gebeurt het toch... gelukkig is het mes wat hij dan gepakt heeft van plastic!

20. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Hier die stopcontactdingen en een haakje op het kastje van de schoonmaakspullen. Verder geen haakjes hekjes of dingen om buizen gedaan.

Ja aan de verwarming heeft ze zich eens gebrand..die was wat warm en het deed zeer (verder niks aan over gehouden hoor) maar daarna ging ze het ding niet meer vastpakken. Stopcontact vind ik gewoon eng.
    Ik heb pas een stopper op het aanrecht (wij hebben een extra hoog aanrecht van dat harde natuursteen) gezet toen ze zo hard rende naar de keuken en onderuit ging (niet tegen aanrechthoek maar scheelde niet veel).

Traphekje pas gedaan toen ze in een peuterbed ging..en dan nog..mevrouw kwam niet zelf uit haar bed want wij moesten haar altijd uit bed ophalen ;). Met trap nooit iets gebeurd.

Hoe is je kindje? Erg van het ontdekken en hoe met het luisteren?
    WEet je sommige dingen moeten ze toch leren heh..

Deel Deze Pagina