Hallo, Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar jullie avonden met een peuter en een baby? Wij willen graag een beetje houvast/duidelijkheid/structuur aan gaan brengen in de avonden (zodat die ook weer een beetje meer van ons worden) en wij zijn benieuwd hoe andere mensen dat doen en waarom dat werkt. Nu eten we tussen 18.00 en 18.30 en rond 19.00 gaat de oudste naar bed en die ligt er rond 19.30 in. Wij deden dit altijd samen maar nu is er ook een lief baby dochtertje en nou ja we willen haar ook wat duidelijkheid gaan geven alleen blijven we vreselijk twijfelen over hoe...sowieso lijkt het alsof ze steeds precies als wij eten ook aan de borst wil. Ondanks dat ze vlak van te voren ook krijgt...!?!? en daarna wil ze ook weer... Eigenlijk drinkt ze tussen 17.00 en 20.00 zo ongeveer ieder uur!?!? Nou goed daarvoor moet ze waarschijnlijk gewoon wat ouder groeien maar wellicht leren wij wat van jullie ervaringen. Dus brand los! Hoe ziet jullie avondritueel eruit??????
Herkenbaar. Mijn zoontjes deden ook aan dat 'clusteren' 's avonds. Vanaf een maand of 3-4 gingen ze eigenlijk pas rond 19.30u naar bed en werden de avonden weer van ons. Ik heb er nooit zo krampachtig over gedaan, go with the flow, het kwam allemaal vanzelf wel goed. Tot die tijd hield ik de baby altijd lekker bij me op de bank 's avonds, dekentje erbij, filmpje opzetten en relaxen maar.
Mijn zoontje was 21 maanden toen zijn zusje geboren werd. Hij is een zeer ritmisch kind wat gewend is aan een duidelijke routine. Het clusteren van de jongste is heel herkenbaar. Het avondritueel is nauwelijks veranderd (hij is een half uurtje naar voren gekomen toen zoonlief stopte met slapen in de middag). 19:00 naar boven (wassen, pyjama, tanden, verhaaltje) dochter kreeg om 18:30 en om 20:00 voeding dus het naar bed brengen van de oudste viel er precies midden in. Eten deden en doen we rond 18:00. voedingen (ongeveer) 8:00 11:00 13:00 15:00 17:00 18:30 20:00 23:00 één nachtvoeding en dit werd: 8:00 - 12:00 - 16:00 - 18:30 - 20:00 - 23:00 weer wat later viel die van 18:30 eruit en ging de voeding van 20:00 naar 19:30. Ik heb alleen de eerste maand op verzoek gevoed, daarna ben ik routines gaan invoeren.
Ik denk eerlijk gezegd dat je met een baby van nog geen 2 maanden niet echt duidelijk een ritme kan gaan aanbrengen. Bij ons werkte dat iig echt niet toen mijn zoontje 2 maanden was. En met een maand routines aanbrengen zoals door bijv. Cygnet wordt geopperd klinkt leuk, maar werkt echt niet voor elke baby (zoals mijn zoontje). Ik denk dat je het beter een beetje los kunt laten. Dat ritme komt vanzelf wel weer. Mijn zoontje is nu 9 maanden en pas sinds hij echt met ons aan tafel mee-eet (nu ongeveer een maand) hebben we een goed avondritueel.
Ik heb een dochter van 19 maanden en een zoon van 2 maanden. Tussen 17.00 en 18.00 eten wij. Dan gaan we pyjama aan doen van dochter en tandenpoetsen.. Rond 18.30/19.00 ligt zij in bed. Dan krijgt zoon de fles en is altijd ongeveer een uurtje onrustig na die fles. Als hij rustig is gaat hij naar boven om te slapen. En rond 23.00 wordt hij wakker gemaakt voor de fles en slaapt hij verder tot 7.00.
Eeeeeehhhhhh, geen planning, die loopt altijd in de soep We eten rond 17.30. 9 van de 10 keer wilt de jongste dan ook eten. Dus hij de fles, en ik met 1 hand mijn eigen eten naar binnen werken, en ondertussen ook onze doochter helpen (mijn man is internationaal vrachtwagen chauffeur, dus ik ben altijd alleen door de weeks). Ondanks dat hij de fles krijgt, heeft hij ook de neiging om 's avonds te clusteren en dit mag ook, daar hij de fles ook op verzoek krijgt. Hij wil dan ook altijd de fles als de oudste naar bed gaat (hoe hij het voor elkaar krijgt, geen idee). Als de oudste niet in bad gaat, dan gaan we rond 19.15 naar boven. Omkleden, tandjes poetsen, washandje over het gezicht, handjes wassen en naar bed. De jongste leg ik dan bij haar in bed, en dan gaan we eerst nog boekje lezen (ze zit dan hele verhalen tegen haar broertje te vertellen) en daarna slapen. Als de jongste onrustig is heb ik hem in de draagdoek zitten. Als de oudste in bad gaat, dan gaan we rond 19.00 naar boven en 9 van de 10 keer, zit ik dan naast het bad de jongste de fles te geven. De ene keer gaat de jongste dan ook naar bed, als de oudste op bed ligt, maar als hij wakker is, gaat hij nog gezellig mee naar beneden. TV aan, voetjes omhoog, laptop op schoot, en vaak ligt hij dan op mijn borst te slapen, tot de laatste fles en we samen naar bed gaan.
Hier proberen we zoveel mogelijk het ritme van de oudste aan te houden, want die moet gewoon op tijd naar bed. De jongste 'doe' ik tussendoor net hoe het uitkomt. Ik voed haar meestal rond 17.00 uur voor ik ga koken en met het eten (tussen 17.30 en 18.00) slaapt ze meestal maar ligt ze in ieder geval even in haar bedje. De oudste gaat om 19.00 uur naar bed en de jongste slaapt dan of is wakker, in dat geval geef ik haar meestal nog een voeding voor de oudste naar bed gaat. En dan let mijn man op haar. Ik bracht mijn oudste altijd al alleen naar bed dus dit is voor ons het meest logische en ik wil ook graag wat tijd alleen met mijn dochtertje doorbrengen omdat ze dat zo gewend is. Moet zeggen dat het hier 's avonds meestal redelijk goed verloopt, vind de ochtenden hectischer met iedereen aankleden en eten geven en alles.
de ritmes lopen hier in een zucht door. dochter gaat om 5 uur op bed voor haar derde slaapje tot half 7 half 7 gaat zoon naar boven pyama aan tanden poetsen en naar bed om kwart voor 7. dochter gaat dan nog mee naar beneden krijgt daar een bv dan gaan we tandjes poetsen pyama aan en om 8 uur gaat zij slapen. een geoliede machine nog (maar dat zal straks anders worden als dat derde slaapjes gaat )
Zou me niet teveel vastpinnen op een vast ritme voor de jongste.. Natuurlijk lekker als er wat regelmaat in komt, maar de ene dag is de andere niet als ze zo jong zijn is mijn mening. Hadden we een paar dagen een redelijk 'vast' ritme (wat zijzelf aangaf), dan kwamen er regeldagen tussendoor, of zomaar weer een paar dagen waarin er een totaal ander slaap/voed-patroon was. Vanaf een maand of 3 gingen we hier echt naar een voor langere tijd vast ritme (3 vaste slaapjes en voeding daar voor, tussen, na ). Bij de oudste hadden we sneller een vast ritme, maar die kreeg op vaste tijden haar flessen, de jongste gaf ik volledig op verzoek de borst dus was toch even anders. En het clusteren wat je omschrijft: herkenbaar!
Hier 3 kinderen en een man die altjid pas na 21.00 uur thuis is. Ik kook vaak s´middags al als de 2 mannen op bed liggen. Eten doen we op het moment op verschillende tijden, soms al om half 5 en soms pas om half 7.. hetzij zo op dit moment. Douchen gebeurd nu vaak al redelijk op tijd, ze lopen dan al vroeg in hun pyjama's hier. Het is maar even wat aanrommelen, het ritme komt wel weer. Ook moet die kleine vaak echt wel even wachten en ligt ook echt wel even een tijdje te huilen in de box wanneer die andere 2 naar bed moeten en hij is wakker, heb maar 2 handen
Begrijp me goed wij proberen ons dochtertje nog niet in een ritme (lees vaste tijden) te forceren maar zijn opzoek naar wat houvast voor onszelf; wat is een fijne volgorde ed en daarbij vinden we het fijn voor haar als ze daardoor wat meer duidelijkheid krijgt. Ons zoontje was zelf ook enorm van de regelmaat. Je kon (en kan) er bij hem de klok mee gelijk zetten. Toen hij ongeveer 7 weken was zat hij op 7, 11, 15, 19, 23 en een vroege ochtend voeding en dat gaf hij helemaal zelf aan. En hij (en wij) vonden dat heel erg prettig. Onze dochter doet dat niet en dat is ook niet erg dat hoeft niet maar langzaamaan willen we wel naar een regelmatige avond en daarom deze vraag. Overigens was ons zoontje ook een tevredener kindje. Onze dochter is erg 'ontevreden' zij heeft nauwelijks ontspanning als ze wakker is. Als ze wakker wordt huilt ze en krijgt ze vrijwel meteen de borst en daarna is ze heel lief in mijn armen maar wegleggen (om bijvoorbeeld even te eten) dat mag nauwelijks. Het lijkt wel of ze nauwelijks rust heeft om gewoon lekker te liggen en bijv een beetje te kijken... na 2 minuten begint ze steevast te 'piepen' en als we niks ondernemen te huilen en te krijsen... Ook vecht ze tegen haar slaap... ze gaat ontspannen haar bedje in maar op het moment dat ze in slaap valt wordt ze 'boos en gefrustreerd' en begint ze te huilen... met 2 minuutjes valt ze dan in slaap... eruit halen troosten en weer opnieuw proberen geeft keer op keer hetzelfde resultaat... Hopelijk groeit ze hier overheen en vind ze mettertijd meer rust.
zoals het nu ong is: lydia word rond 7u moe, pyamaatje aan, verschonen, fles en naar bed (vaak slaapt ze dan al). Daniel gaat rond 8u naar bed, anders staatie om 6u al naast mn bed te dansen. hier gaat het dus nog mooi achter elkaar. In het begin deed wim vaak daniel vast omkleden enzo, maar ik moest hem in bed leggen, anders sliep hij niet. Als ik dan even met daniel bezig was hield wim lydia ff zoet. Maar het probleem heeft zich vanzelf opgelost toen lydia meer regelmatig kreeg
Ik denk dat ik straks het eten s middags voorbereid. Papa is om 16.45u thuis dus die kan zonodig koken of dochter vermaken. Oudste clusterde meestal van 19-22u, even afwachten hoe dat straks gaat. Papa doet dochter altijd in bad/wassen en pyjama en ik breng haar op bed tussen half 8 en 8. Oudste heeft 3 maanden geclusterd en ging met 4 maanden om 19u op bed. Heb me er nu alvast maar op voorbereid dat ik de eerste maanden s avonds met een baby op de bank zit. Ik ben alleen nu gewend om s avonds beneden schoon te maken, dat zal ik dan wat meer overdag moeten doen. Ik schaf in elk geval een draagdoek aan en we zien wel hoe het straks loopt.
Dat herken ik wel deels en vind ik erg vermoeiend, dat ontevredene. Bij mijn dochtertje gaat het beter sinds ze medicijnen krijgt voor de reflux maar ze is met vlagen gewoon wel erg onrustig en pieperig. Er zijn slaapjes waarbij ze elke paar minuten huilend wakker wordt en dan weer wegzakt in slaap en dat gaat maar zo door, ze komt dan ook niet in een diepe slaap. Terwijl ze andere slaapjes rustig 3 uur zonder te bewegen doortukt dus wat dat nou allemaal is weet ik niet. Het zal wel beter gaan als ze ouder worden