Loempia’s maken

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 11 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.808
    4.192
    113
    Ik ben dol op koken maar loempia’s maken heb ik nog nooit gedaan omdat het me best lastig lijkt. Maar wil me er nu toch eens aan wagen.
    Heeft er iemand een goed recept? Bakken jullie ze in de frituurpan of los in een pan olie?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.506
    14.006
    113
    Vrouw
    Ik heb nu helaas geen recept bij de hand (dus hier onder even uit mn hoofd kan wat vergeten), maar ik bak ze altijd in de airfryer. Stuk gezonder en ze worden ook heerlijk knapperig.
    Loempia vellen
    Kleine stukjes kipfilet
    Ui
    Winterpeen
    Taugé
    Knoflook
    Selderij
    Sojasaus
    Rijst vermicelli
    Rijstwijn
    Ik speel altijd wat met de hoeveelheden, tussendoor goed proeven en zo nodig wat peper toevoegen.

3. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik maak verschillende, met kip, met ei en pittige met gehakt.

Die met kip maak ik hetzelfde als @Cin85 alleen voeg ik nog knoflook toe.

Met ei hetzelfde als de kip alleen dan ipv kip ei.

Gehakt gaan 4 pepertjes in wat tomatenpuree, rijstvermicelli prei en fijngesneden wortel en knoflook.

En ook ik bak ze in de airfryer.

Cin85 vindt dit leuk.
  4. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Zelf loempia maken is heel makkelijk, alleen heel veel werk... Ik maak r dan altijd gelijk 200 en doe ze in de vriezer. Voor recept mag je me berichten, ik moet dan even foto maken van het recept.

Glass en Zulema vinden dit leuk.
  5. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Het is echt easy!
    Ik wok de groentes (wortel, prei, selderij, taugé, knoflook) en kook de kip met een Knorr blokje. De kip pluis ik, doe ik bij de groente samen met knoflookkruiden, kipkruiden, gember of loempia kruiden van de toko.
    Vervolgens de mihoen weken en klein knippen, die doe ik erbij en dan de loempia’s draaien (daar heb je filmpjes van op YouTube). Volgens afbakken in wat olie of invriezen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.385
    10.329
    113
    Juist grotere hoeveelheden. Doen wij ook altijd met worstenbroodjes.
    Zou ik aub ook het recept mogen? Dit stond nog op mijn te maken lijstje:D

goblins vindt dit leuk.
  7. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wat leuk dat je je aan de loempia’s wilt wagen :p

De eerste keer dat ik loempia’s ging bakken was een fiasco. Ik had ze verkeerd gerold en alle olie kwam in de loempia terecht, loempia die los liet in de pan en alle vulling er los in dreef... etc. Echt een ramp. Dus echt goed vouwen/rollen zoals op het pak van de loempiavellen staat. Dan komt het wel goed.

Mijn basisvulling is altijd met witte of Chinese kool, soe-oen (glasvermicelli/glasnoodles), ketoembar, maggi blokje, wortel (julienne gesneden), knoflookpoeder, gemberpoeder, prei of ui. Verder doe ik er kipgehakt, kipfilet, garnalen, ham/kip, tonijn of extra groente doorheen.
    Het vlees kruid ik dan altijd nog extra met wat soja en sambal.

De ene keer maak ik ze rond (sigaarvormig) en de andere keer plat en rechthoekig.

8. Elisa199

Elisa199 Actief lid

15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ook lekker is met spinazie, knoflook en geprakte feta. Eventueel een uitje fijn snijden en door het mengsel doen.

9. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Oh dit klinkt zo goed!
    Krijg er helemaal zin in!
    Alleen het maken is niet zo mijn ding haha.
    een keer geprobeerd met een recept van Chicks love food. Daar moesten ze in de oven.
    Uiteindelijk toch nog maar in een pan met olie gedaan.
    Ze waren best lekker, maar wat een werk!

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    Ik heb een ontzettend leuk kookboek (vet lekker van Danny Jansen), waarin alle snacks die je in een snackbar kan krijgen in staan. En dus ook de loempia. Deze wordt gemaakt op basis van flensjes, dus nog meer werk :roflmao:
    Maar wel heel lekker. En de flensjes zou je ook wel kunnen vervangen voor loempia vellen.

Bijgevoegde bestanden:

Catou vindt dit leuk.
  11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.959
    33.634
    113
    Ik hou van Danny. Hij krijgt alles van me gedaan als hij op tv is en per ongeluk iets tegen mij zou zeggen :roflmao:

Adje vindt dit leuk.
  12. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Thanks deze heb ik opgeslagen voor onze vegetariër ( en wij eten ook meestal vega mee).

Adje vindt dit leuk.
  13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Oooh zo lekker! Nu wil
    Ik loempia eten. Ik heb ze ooit wel zelfgemaakt maar heb mijn man moeten zweren dat nooit meer te doen haha was uuuuren bezig :)

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    Hahaha ik vind het ook een leuke vent, maar zooo leuk denk ik niet :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  15. Marsepein

Marsepein Fanatiek lid

31 mei 2019
    1.412
    1.253
    113
    Vrouw
    Lekker!
    ik maak meestal een hele voorraad en die vries ik in.
    Ik kook eerst 2/3 hele kippen en die pluis ik
    Dag 2 snijd ik verschillende groentes en die wok ik samen met de kip En kruiden naar smaak en doe er mihoen doorheen.
    Daarna aan tafel en rollen maar. Ik leg ze meteen in bakjes om in te vriezen.

16. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.959
    33.634
    113
    :roflmao:
    Wie vind jij leuk dan :D

Adje vindt dit leuk.
  17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ik vidn het niet zoveel werk. Als je alle groenten voorgesneden haalt en kipfilet en kruid en bakt.. daarna de kipfilet knipt met een keukenschaar (ipv plukken dus ben je sneller klaar). Dan alles mixen. Loempiavel voor je, vulling erop en strak rollen, sluiten met water en meel (klein kommetje meel met water mixen wat als lijm dient).

18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.281
    25.751
    113
    Ik denk dat Eddie Vedder wel alles van me gedaan kan krijgen :D Alleen jammer dat hij waarschijnlijk niet zo goed kan koken als Danny :roflmao:

Iertje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina