Wie oh wie heeft voor ons de beste tip? We krijgen in december een meisje en we willen haar graag Lois noemen (zeg: Lowis) Voor de uitspraak zou er dus een trema op de i moeten komen maar die is soms verdomd lastig te vinden op je toetsenbord. Ook lijkt het ons lastig in gebruik, zie je het voor je? Ja maar mevrouw... op uw geboorte akte staat een trema op de i en hier niet, helaas u mag niet deelnemen aan uw examen (of zoiets dergelijks....) Maar we willen ook niet dat ze voor altijd moet zeggen: ik heet geen LoJs, ik heet LoWis!! What to do, what to do??
Bedoel je dat het zo geschreven moet worden: loïs, want dat is makkelijk te doen op de computer. alt ingedrukt houden en dan 1+3+9 indrukken.
Of shift undrukken en vasthouden en dan de " intoetsen, daarna de toetsen loslaten en dan de i intoetsen, dan krijg je ï. Werkt sóms niet op álle computers, maar dat heb ik nog maar één keer meegemaakt (alle streepjes doe ik ook zo) Ik zou dus wel gewoon Loïs doen! Lowis vind ik niet zo heel mooi, dan krijg je denk ik snel LOOwis, dan zou je alweer Lowís moeten doen, maar dan zit je met hetzelfde probleem. Of je doet Lowies, dat vind ik nog wel weer grappig staan! Succes!
Tja, als je kiest voor zo'n soort naam moet er geen twijfel over de uitspraak zijn. Dan zou ik zeker weten echt voor een trema erop gaan. Anders krijg je zeker weten Lojs te horen.
Of " indrukken en daarna de i, krijg je ï Maar ik zou haar Loïs noemen hoor, want of die trema er nou wel of niet op staat aan dat examen mag ze wel mee doen, en als je de trema weg laat krijg je inderdaad verwarring met het uitspreken!
Ik zou het zonder trema doen. Kan me niet voorstellen dat mensen haar Lojs gaan noemen, da's toch geen naam? En anders vertel je even de juiste uitspraak. Mijn dochter heet Moyra, spreek uit als mojra. Klasgenootjes maar ook volwassenen noemen haar van alles, mona en mora, en weet ik veel wat nog meer. Dan staat die wijsneus van 4 gewoon net zo lang haar naam te herhalen tot ze het wel doorhebben. Ik vindt Lois met trema niet mooi, maar het is ook niet mijn dochter he!
En bedankt, mijn dochter heet zo TS: Ik zou wel voor een trema kiezen. Dan is er geen onduidelijkheid over. Wij horen nog heel vaak Lowis ipv Loojs. Blijft toch moeilijk voor veel mensen Het is een beetje 50/50 met het uitspreken. Ik denk dus dat als je geen trema doet je ongeveer de helft vd tijd wel Loojs gaat horen ...
Bedankt voor alle reacties, vind het nog steeds lastig, de meningen zijn dus echt verdeeld. Zelf dacht ik ook dat "Lojs" niet bestond maar ik hoor inderdaad vaker dat er toch kindjes zijn die zo heten. Dat alt 139 werkt bij mij niet kijk maar: ¡³‘ En " en dan de i werkt ook niet, kijk maar: í Dus dat ligt echt aan je toetsenbord. Ik hoorde ook al ctrl shift : en dan i, werkt ook niet kijk maar: i Denk dat we toch voor het gemak kiezen voor Lois en dan moet ze maar af en toe zeggen dat ze geen Lojs heet....
Je moet als je " doet ook de shift ingedrukt houden he. Als je dat niet doet krijg je dus ' Dus: " en shift, dan i
Maar omdat je de ï niet kan vinden op het toetsenbord ga je het zonder ï doen? De naam zal toch de meeste tijd geschreven worden, dus in dat geval maakt 't niet uit. En die kleine is tegen die tijd dat ze een computer gaat gebruiken echt wel zo handig om een ï te vinden. Ik persoonlijk ben dus voorstander van Loïs.
Mijn man heeft een streepje op de 'e' in zijn naam (é). Hoewel hij het wel leuk vond een iets apartere naam te hebben, irriteert het hem sinds het computertijdperk echt is losgebarsten, dat veel sites en programma's het niet ondersteunen (hyves, sommige officiele overheidssites etc.). Je krijgt dan regelmatig op de plaats van de é een vraagteken of nog raardere tekens. (Hij is goed met computers, het ligt echt aan die systemen ) Naarmate er meer mogelijk is op computers, is het ook erger geworden. Puntje voor je om mee te nemen in je beslissing?
Ik vind Loïs ook veel mooier,plus je weet direct hoe je het uitspreekt. Ik dacht eerst toen je alleen Lois schreef dat je louise ofzo bedoelde, beetje dom van mij maar ja als ik met trema zie, zie ik direct de juiste naam, plus vind het ook sjieker staan. Over examen, ja begrijp wel wat je bedoeld maar dat gaat vaak meer om vliegticket waarin ze moeilijk kunnen doen, maar dan gaat het nog vaak alleen over de achternaam die tot in de puntjes goed moet staan. Ik heet dus Charissa, ik moest het regelmatig corrigeren bij mensen, maar liever dat dan dat ik Sjaarissaa zou moeten schrijven hahaha. O trouwens ik vind Loïs echt een prachtige naam, onze naam vind ik natuurlijk ook erg mooi maar misschien als ik ooit nog een dochter krijg noem ik haar wel zo als wederhelft dat ook mooi vindt, maar echt zo mooi!
Mijn dochter heet Loïs, en ondanks de puntjes op de i, spreken mensen het vaak uit als Lois... En idd gewoon shift+aanhalingstekens tegelijk indrukken, loslaten en dan de de i indrukken...
Ik zou de naam wel met een trema schrijven, want anders krijg je geheid de verkeerde uitspraak. Ik ben van mening dat een klank geschreven moet worden hoe je hem uitspreekt. Soms zie je de meest vreemde lettercombinaties en klanken en klagen mensen over de verkeerde uitspraak. Dan denk ik: Schrijf het dan goed! In jouw geval dus met een trema op de i.
Tis maar net waar je voor kiest bij de schrijfwijze. Als je van het Engels uitgaat, zonder trema (Lois Lane van Superman is zonder trema). Als je van het Nederlands uitgaat, dan met trema (de band Loïs Lane is met trema). Persoonlijk vind ik zonder trema mooier (ik las 'm trouwens gelijk als Lowis). Als mensen het verkeerd uitspreken, kan je het altijd mondeling corrigeren. Hoeveel namen worden er wel niet verkeerd uitgesproken?
Mijn naam is nog nooit verkeerd uitgesproken . Ook de naam die we voor ons kindje hebben kan gewoon maar op een manier worden uitgesproken... Tja
Of geschreven. Mijn dochter heet Lisette (nou die spreek je altijd wel goed uit) maar er word zoveel geschreven: Lizette, Lissete, Lissette. En mijn zoontje Marcus, lees ik ook nog vaak Markus terwijl ik dat dan weer lees als Markoes, meer scandinavisch.
Wij hebben daar ook heel bewust bij stil gestaan, hoe schrijf je iets en spreek je het uit? Mijn voornaam (Lynn is niet mijn echte naam) is al mijn hele leven een hel, mensen verstaan het altijd verkeerd, schrijven het verkeerd, en ik moet altijd het favo rijmpje erop aanhoren....nee ik heb dat als kind heel vervelend ervaren, en wil ons kind niet aandoen dat het een lastige schrijf/uitspreekbare naam krijgt. Hoewel ik Loïs ook een erg mooie naam vind, is het toch misschien het overwegen waard om dat niet als voornaam maar anders als tweede naam bijv. te doen, als het nu al zo verwarrend is. Ik zou trouwens wel voor trema kiezen, want de naam roept toch al ietwat verwarring op, het trema kan er dan ook nog wel bij. Kan hem hier overigens gewoon met deze toets doen: ' en de schift ingedrukt, daarna de i intoetsen en dan heb je hem.
Ik zou kiezen voor het trema. Mijn eigen naam schrijf je ook met een trema. De een gebruikt wel een trema en de ander niet. Op mijn paspoort staat mijn naam ook zonder trema. Volgens mij wordt daar echt niet naar gekeken bij officiële documenten hoor.