Wanneer mensen in je omgeving de naam steeds verkeerd spellen....

Discussie in 'Babynamen' gestart door mausi, 21 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hoe reageren jullie, wanneer mensen in jullie omgeving de naam van jullie kind, steeds verkeerd spellen.
    Hier een moeder van een vriendinnetje die steevast appt: 'hoi, wil Sofie vandaag komen spelen', terwijl het Sophie is. Ik antwoord wel steeds met: 'ja leuk, Sophie heeft er zin in' of 'Sophie kan vandaag helaas niet', maar het kwartje valt nooit. Ik vind het zo zeuderig overkomen om te typen: 'het is Sophie!!!!' dus laat ik het maar.
    Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie dit aanpakken?

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier namen die steeds verkeerd uitgesproken worden (Nederlandse uitspraak, maar wordt vaak in het Engels uitgesproken).

Bij mensen die ik niet meer verwacht te spreken, spreek ik de naam een paar keer correct uit in de hoop dat het kwartje zal vallen. Denk dan bijvoorbeeld aan een verpleegkundige die zegt dat mijn kind bij de dokter mag komen.

Mensen die ik vaker spreek waarbij het kwartje niet valt op deze manier, leg ik kort uit hoe de naam wel uitgesproken moet worden.

In jouw geval zou ik deze moeder dan ook een keertje kort vertellen hoe ze de naam van je dochter moet spellen. Zeker omdat het je zo hoog zit dat je hier een topic voor opent.

mausi vindt dit leuk.
  3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een naam die met -th- geschreven kan worden, onze dochter heeft echter enkel een -t-. En dat gaat vaak fout, ik corrigeer het niet meer - uitspraak is hetzelfde dus ach ja...

De naam van de oudste wordt wel eens verkeerd uitgesproken (op z’n engels of met een -aa- ipv korte -a-), dat verbeter ik wel.

mausi vindt dit leuk.
  4. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier word de naam van de oudste vaak met een S geschreven ipv met een C.
    Dan krijg ik dus Kan Seline vandaag komen spelen?
    Ik antwoord dan simpelweg met Ja hoor vandaag kan Celine wel.

ik ga er niet elke keer wat van zeggen..

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik doe hetzelfde als jij: gewoon een berichtje terug sturen waarin de naam wèl correct staat gespeld.

Enige wanneer ik me er groen en geel aan irriteer is als het op de verjaardagskaart verkeerd staat geschreven. Doe even wat extra moeite denk ik dan :rolleyes:

En met appen/mailen snap ik gewoon nogsteeds niet waarom men niet vaker de copy/paste functie gebruikt :confused:

Maar goed, irriteer me meer aan de verkeerde uitspraak dan aan een verkeerde spelling.

We hebben het allebei: oudste heeft een naam die vaak verkeerd wordt uitgesproken, maar miraculeus genoeg meestal goed wordt geschreven. Jongste heeft een naam die altijd goed wordt uitgesproken, maar nog regelmatig verkeerd wordt geschreven.

M'n man heeft overigens een simpele, maar niet veel voorkomende nederlandse naam die nog vaak verkeerd wordt geschreven. Vorige week nog, toen kwam ie in de 37 jaar dat ie op aarde is een variant tegen die hij nog niet eerder voorbij had zien komen :roflmao:
    Inmiddels moeten we er wel om lachen :D
    Maar vind het minder leuk als het om de namen van onze kinderen gaat haha. Verkeerde schrijfwijze had ik wel verwacht dus die had ik ingecalculeerd, verkeerde uitspraak van oudste z'n naam niet. Is helaas een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Misschien overbodig te zeggen: maar ben onwijs trots nu onze net 5-jarige tegenwoordig zèlf mensen corrigeert met de juiste uitspraak :D

Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. Novi

Novi Niet meer actief

Ik vind het vooral zelf dom overkomen als ik een naam meerdere malen verkeerd typ. De dochter van vrienden heeft een naam waarvan ik steeds de schrijfwijze vergeet. Dus ik zoek dan iedere keer op in de app gesprekken hoe ik het moet spellen. Bij een ander zou ik ook alleen de naam in een zin herhalen met de juiste schrijfwijze. Verder niet.

7. Hemeltjelief

Hemeltjelief VIP lid

23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Ik vind het vreselijk als mensen de naam verkeerd uitspreken.
    Mijn kinderen hebben Ierse namen.
    Maar spreek je uit op zijn Engels. En dat ze er dan plat Hollandse namen ervan maken.

8. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Maar ja simpelweg niet iedere platte Hollander is in staat om de Engels uitspraak te produceren dus dat lijkt me dan toch een beetje consequentie van jullie eigen keuze voor een Engelse naam in Holland.

Zuul, Leraje, EdN en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Ik zou het gewoon een keer face to face benoemen.

10. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik doe t net als anderen: ja hoor X vond t leuk. 1 tante schrijft zijn naam met een k ipv c. Nou ja, c'est la vie. Ik zie wat er staat en wie er wordt bedoeld.

Verkeerde uitspraak vind ik vervelender. Maar scrhijfwijze ach. Zolang er geen Henk staat :p ik maak ook wel eens een fout. Ik ken 3 nora(h)'s en ja in de snelheid vergeet ik wel eens welke een -h heeft.

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Jup hier ook enkele bekenden die de naam van één van mijn dochters verkeerd schrijft op bijv kaartjes of in de app. Haar naam heeft een letter i erin die ook weleens voorkomt met een y.
    Ik schrijf dan dus ook regelmatig de naam in de app maar op een of andere reden beklijft dat niet ofzo :oops:. Ach ja, tis verder een super lief persoon.

12. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.665
    113
    Ik vind het niet tof maar goed Let IT gooooo.

De naaste mensen om mij heen doen het goed maar heb ook wat mensen die schrijven de naam van m'n oudste met een d en bij m'n jongste zette sommige er een extra a bij.
    In de app dan zet ik het goed neer. Maar verder laat ik het los.

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Uitspraak vind ik erger. Ik heb een naam die zowel verkeerd uitgesproken als geschreven wordt. Dat is pas ergerlijk. Ik corrigeer wel.

Maar wat ik vooral dom vind, en eigenlijk gewoon asociaal, is dat ik vaak een reply op een mail krijg (met dus mijn naam onderaan) met in de aanhef mijn naam compleet verkeerd gespeld. Echt hele letters weggelaten of andere klinkers. Dat vind ik echt idioot over komen en dat soort mails beantwoord ik al standaard niet. :|

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Of idd mensen die mijn naam verkeerd uit blíjven spreken. Op een gegeven moment ga je je afvragen of mensen gewoon te laks zijn om moeite te doen om je naam te onthouden en eraan te denken hoe het wel moet.

kleine toevoeging; man heeft een super simpele Hollandse naam en die wordt ook wel eens verkeerd geschreven.

15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ligt eraan welke naam. Heet je kind bijv Saoirse, ja dan snap ik het.
    Maar een Logan, James of Otis moet toch uit te spreken zijn

hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb een George gekend, ook niet de moeilijkste naam zou je zeggen.

Maar hij was inmiddels zo gewend aan de Nederlandse variant Sjors dat hij bij het zich voorstellen aangaf ze allebei te gebruiken.

17. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Ik denk dat dat echt niet voor alle Nederlanders op gaat hoor. Zal misschien ook van de kringen afhangen. Maar ik zou ze niet graag de kost willen geven die het over Looogàn en Jeems of Zjeems hebben. Otis is dan nog de makkelijkste gok ik.

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Exact dat heeft mijn man dus ook.
    De meest fantastische creaties komen voorbij. Gelukkig kunnen we er vaak om lachen, maar het is inderdaad te dom voor woorden dat mensen zijn naam niet eens uit een mailtje letterlijk over kunnen nemen kennelijk..

Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.800
    8.469
    113
    Vrouw
    Vrouw heeft dat ook. Haar naam is Engels en op verschillende manieren te spellen (je weet welke naam ;) ) maar je wil niet weten hoe vaak het fout gaat. Zelfs op verjaardagskaartjes of kaarten voor onze trouwdag etc.

Een goede vriendin van mij noemt haar K. Ook in geschreven tekst. Of ze is te lui om de naam voluit te schrijven of ze heeft nog steeds geen idee.

20. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik zou het zelf ook correct spellen in appjes terug, maar er verder niets mee doen. Het is maar de moeder van een vriendinnetje, ze heeft waarschijnlijk zelf een Sofie in haar omgeving of zo en is dat nu eenmaal gewend, big deal. Als het m’n moeder zou zijn of zo zou ik er wel wat van zeggen.

Uitspraak vind ik veel storender. Mijn oudste heet David, gewoon op z’n Nederlands: Daa-vid. Maar hoe vaak hij als eerste als Dee-vid wordt aangesproken is echt onvoorstelbaar, daar snap ik helemaal niets van. Waarom zou je er in Nederland zomaar vanuit gaan dat een naam met een hele normale Nederlands uitspraak op z’n Engels moet worden uitgesproken?

Deel Deze Pagina