Uitspraak?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Sneeuwwitje, 21 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Hallo,

Ik vind de naam Tue geweldig geschreven voor een jongen. Kort en stoer.

Maar nu.... het is een echte Deense naam, maar hoe spreek je dat nu echt uit?

Is het Tuu-e? (Is mijn sterke vermoeden ivm vergelijking Zweeds)
    Is het Toe-we?
    Is het Tjoee (als in Tuesday)?

Wie onder de kenners van de Deense/Scandinavische taal weet hoe je Tue uitspreekt?

Erg bedankt voor de info!

2. emje

emje Niet meer actief

ik weet niet wat de oorspronkelijke uitspraak is. maar toen ik de naam las. las ik het eigelijk meteen als Tuu-e

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    ik ook en vind de naam niet zo

4. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik dacht true zonder r ;)

5. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik zou het eigenlijk niet weten, maar mijn eerste gedachte was Tuu-ee.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik kan het voor je navragen aan mijn zus. Die woont in Zweden.

7. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Denk dat je het beter aan een Deen kunt vragen. De uitspraak van het Zweeds is heel wat anders dan het Deens.

Tue geeft op google als eerste hit trouwens "Technische Universiteit Eindhoven". Zou zelf niet voor een naam kiezen, die zo'n afkorting weer kan geven...

Feitje:
    In 2009 werd de naam Tue 21x aan een Zweedse man gegeven, en 7x aan een Zweedse vrouw. Weet niet hoe het in Denemarken zit, keek even snel op Zw. namensite. Svenska namn - namnbetydelser statistik namnförslag

Mijn voorkeur zou overigens uitgaan naar Ture/Thure. Dit is een variant op Tore, en wordt al sinds de 14e eeuw in Zweden gebruikt.
    Maar als je voor Deens gaat, heb je daar natuurlijk niks aan :p

8. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Dank jullie wel voor het meedenken!

Ik vind dat korte en stoere wel mooi in Tue. En Scandinavische/Deense namen heeft heel erg mijn voorkeur merk ik. Orgineel in Nederland dan weer.
    En deze kwam ik in een Deens lijstje tegen, vandaar :)

9. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Ik kan hem nergens vinden online. Ik moet zeggen dat ik de naam ook niet eerder heb gehoord. Ik zou hem als toe - (w)e uitspreken. Met een zachte w. Ik heb 5 jaar in Denemarken gewoond en ik spreek het ook vloeiend maar zoals ik zeg ken ik deze naam niet.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gewoon uitspreken zoals jullie hem mooi vinden ;)

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dat is een optie, maar je kind mag dan overal zijn/haar naam verbeteren lijkt me niet zo handig en een verkeerde uitspraak komt ook niet al te slim over.

Hoewel in dit geval heb ik ook echt geen idee van de uitspraak. En ik denk ook aan de TUE (technische universiteit Eindhoven.

12. fafa

fafa Niet meer actief

bedenk ook wel dat je kindje dit probleem dan ook zn hele leven gaat houden... constant mensen die zn naam verkeerd uitspreken omdat ze niet weten welke van de drie correct is.

Weet niet of je dat erg vindt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mooie naam, maar ik ben het wel met bovenstaande eens: het is niet zo leuk als hij overal uit moet gaan leggen hoe je het zegt.
    Behalve natuurlijk als je de meest voor de hand liggende uitspraak neemt - Tuu - (w)e. Dat zeggen de meesten hier toch?

14. Mamase

Mamase Bekend lid

11 dec 2009
    957
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik dacht aan de uitspraak Tue(sday). Succes met de naamkeuze!

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Okay eens .. gewoon uitspreken zoals jullie hem mooi vinden en nooit naar Denemarken op vakantie gaan dus ;)

Staat los van het feit dat je kind zijn hele leven moet uitleggen hoe zijn naam wordt uitgesproken. Maar goed ik neem aan dat TS zich dat realiseert, aangezien ze zelf met dezelfde vraag zit ;)

Ik zou trouwens tjoe-ee zeggen.

16. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    De uitspraak maakt het inderdaad wel een twistpuntje.... Maar ik vind het wel mooi geschreven zeg maar.

Tja... uitspraak blijft altijd lastig. Ik heb zelf een vrij simpele naam om uit te spreken denk ik zelf. Maar nog altijd worden er letters bij geplakt met schrijven en zeggen die er niet in staan..... :(

Deel Deze Pagina