Nog even hulp gezocht. Al eerder een keer vraagje over gesteld, maar we komen er nog niet echt uit. Wij willen onze dochter graag met haar 2e naam vernoemen naar mijn moeder. Haar doopnaam is Elisabeth en wij willen daar graag Elise van maken. Mijn broer heeft een dochtertje en zij heeft als roepnaam Elyze, wat overigens geen vernoeming is naar mijn moeder. Vinden jullie dat wij Elise als 2e naam kunnen gebruiken of is dit toch een beetje gek? De andere afgeleide namen van Elisabeth vinden we allemaal net niet zo mooi als Elise.
Als je het puur als vernoeming en als tweede naam gaat gebruiken, zou ik het wel oke vinden. Zeker omdat het een andere schrijfwijze is, en daardoor een heel ander soort naam wordt. Wel zou ik, als ik je broer was, het op prijs stellen om dit te weten voor de geboorte. Maar dat ligt aan jullie verhoudingen .
Elsa? Toch wat meer eigen dan misschien? Maar wat eerder al gezegd is; als 2e naam met de achterliggende boodschap van vernoeming lijkt mij ook geen drama.
Ik zou het gewoon doen, omdat het de tweede naam is een een familienaam. Er zal geen verwarring ontstaan, omdat de naam in de praktijk niet gebruikt wordt. Je kunt makkelijk uitleggen waarom je deze tweede naam wilde. Je broer inlichten vind ik dus persoonlijk ook niet nodig!