Lily, die extra l snap ik niet echt. Het is tenslotte een bloem. Je schrijft toch ook geen Rooss of Maddelief of Marggriet?
Lilly. Ik heb normaal gesproken altijd een hekel aan overbodige letters maar op de een of andere manier vind ik het bij deze naam gewoon mooier staan .
Nee ik ook niet echt, vind het ook niet mooi. Maar was even nieuwsgierig hoe de meeste mensen hem zouden spellen. Omdat de naam steeds vaker in lijstjes voorkomt, maar dan met 2 LL'en.
Het gaat denk ik om de taalregel dat wanneer er 1 medeklinker ná een klinker komt je de klinker lang maakt en bij een dubbele medeklinker maak je de klinker ervoor kort. Zo spreek je 'maadelief' uit omdat er maar 1 'd' staat. Bij de naam 'Lily' staat er maar 1 l na de i waardoor je hem volgens de regel uit moet spreken als 'lielie'. En dat is denk ik in de meeste gevallen niet de bedoeling. 'Lilly' zou dan taaltechnisch bij de uitspraak horen. Roos en Margriet hebben met deze regel niks van doen. Het gaat er dus niet om dat het allemaal bloemen zijn het gaat om de uitspraakregel in de nederlandse taal. Misschien dat Lily ook geen Nederlandse naam is, van oorsprong? Wij nemen vaak bij buitenlandse namen hun uitspraak over. En soms wordt daar door andere Nederlanders weer wel de regel bij toegepast en krijg je dus meerdere schrijfwijze. Zo'n zelfde voorbeeld is de naam Colin/Collin.
Ja ik hou erg van taal en alle bijbehorende regels, maar Lily is Engels dus ik zou niet weten waarom je daar een Nederlandse regel op toe zou passen. Dan zou ik gewoon Lelie kiezen als het Nederlands moet.