Op zuivelonline staat een lijst met kazen die wel mogen. Gorgonzola (schimmelkaas) staat daar tussen en mag dus wel, roquefort weer niet, maar das ook een rauwmelkse kaas. alle Nederlandse gepasteuriseerde kazen Nederlandse boerenkazen Deze harde kazen worden ook van rauwe melk gemaakt, maar bevatten weinig vocht waardoor de listeriabacterie niet kan groeien. de volgende buitenlandse kazen (gerangschikt op alfabetische volgorde): AH fêta kaasblokjes (koeienmelk) AH Roombrie 60+ Ambassador Camembert 45+ Arla Apetina Deense Fêta kaas 45+ Arla Deense fêta in olie Bettine Blanc 58+ geitenkaas Boursin Champignon Cambozola 70+ Danone Hüttenkäse Gorgonzola 48+ Gormas 70+ Monchou Paturain Philadelphia Port Salut President Roombrie 60+ President Brie 60+ Rochebaron 58+
Schimmels zijn schimmels: nou, je wilt niet weten hoeveel soorten schimmels er wel niet bestaan. Peniciline is ook schimmel, je hebt goede en slechte schimmels. Schimmels op je bakje smeerkaas zijn toch echt andere schimmels dan die op blauwaderkaas en brie. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een domme vergelijking van je vk. Ik blijf het lekker eten hoor, zolang het niet au lait cru is, maakt het geen moer uit.
Je hoeft je toch niet aangevallen te voelen? Alle schimmels komen van de penicillinum-stam; van de schimmel op mijn badkamerplafond tot de champignons in mijn koelkast en de schimmel op de blauwaderkaas (penicillinum rouqueforti) en dan heb je ook nog de penicillinum candida. Ja, die bij vrouwen tussen de benen voorkomt en weet je waar die ook op zit? Op brie! Zo interessant; schimmels! Mijn vk is niet dom, dom is degene die zo'n uitspraak doet, omdat ze niet weet waar ze het over heeft! Zij is enorm zorgzaam en betrokken en gezien mijn PDS en verleden van ernstige maag- en darmklachten raadt zij mij aan de blauwaderkaasjes voor een periode van 9 maanden te laten staan. Ik kan prima zonder, ben nergens aan verslaafd en er is genoeg ander lekkers. Een ieder moet doen waar zij zich goed bij voelt! Ik voel me uitstekend en wil dat graag zo houden!
Ja, say cheese ! Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de gevolgen van schimmelkaas eten tijdens de zwangerschap voor mensen zonder maag- of darmaandoening. Er vanuit gaande dat de gemiddelde persoon niet dagelijks zich volpropt met schimmelkazen, dus een paar toastjes per maand met schimmelkaas of een stukje door de pasta eet. Hoe kom je dan aan een overvloed aan schimmels in je lichaam en hoe uit zich dat dan? Heeft iemand een link ofzo waar dat staat en wetenschappelijk bewezen is? Ik kan er namelijk niets over vinden. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, misschien is het best waar, maar ik neem niet klakkeloos iets aan, waarvan ik zelf de logica niet inzie.
Ik zal het de volgende keer eens navragen aan mijn vk. Ik denk ook niet dat het voor iedereen geldt. Ik reageer ook heel heftig op gist, dus ik heb speciaal brood enzo. Het liefst prop ik me de hele dag vol met warm stokbrood met saint-agur of roquefort.... ouwe rode port erbij.... haard aan; goddelijk!
Oke, dat zou kunnen dat je VK meer op jouw specifieke situatie doelde dan algemeen. Ik heb ook niet geschreven dat ik jouw VK dom vond, alleen de opmerking van schimmels zijn schimmels, bovendien stond er nergens nog dat je PDS had, dus vandaar mijn misschien niet zo aardige reactie, het verhaal was wat incompleet . Zelf kan ik ook erg genieten van schimmelkazen, maar we hebben slechte vaten en een hoog cholesterol in de familie, dus vandaar dat ik het binnen de perken houd, anders zou ik er vast meer van eten.