Mijn basis bestaat uit: Peper wit Peper zwart Zout (geen kruid maar staat wel in t kasje) Provencaalse kruiden Italiaanse kruiden Mexicaanse kruiden Oregano Basilicum Rozemarijn Thijm Nootmuskaat Laurier Kaneel Speculaas/koekkruiden Cayennepeper
Ik heb standaard in huis: - Paprikapoeder - Kaneel - Speculaaskruiden - Kerriepoeder - Kurkuma - Oregano - Tijm - Peper - Zout - Laurierbladen
Haha, doen hoor. Bij mij is het nog work in progress maar ben al een eind. Ik was al die verschillende potjes zo zat
Zout Peper Shoarma kruiden Italiaanse kruiden Kip kruiden Biryani kruiden Paprika poeder Kurkuma Kerrie Kaneel
Gaan kruiden over de datum . Ik kan alleen bedenken dat ze wat minder sterk/vers zijn na lange tijd. Maar echt bederven doen ze niet volgens mij. Ik ben een Marokkaanse, ik heb zoveel verschillende kruiden in de kast dat ik niet eens weet wat ik allemaal heb . Ik zou zeggen lees de kruidenpotjes in de supermarkt en bedenk of het je wat lijkt. Zo ja, neem het mee. Je kunt het altijd gebruiken. Desnoods open je volgende week om te vragen waar dat kruid in kan .
Zout Peper Gedroogde munt voor door de tzatziki Rozemarijn voor door de gebakken aardappelen Ik heb een lekker recept voor speklappen waar knoflookpoeder, cayenne peper, mosterdzaad en paprikapoeder in gaat Komijn voor rundergehakt Als ik een kipburger maak, kruid ik deze vaak met gedroogde oregano Kaneel voor pap en appeltaart Garam masala en citroengras voor currys (indiaas of thais) Italiaanse kruiden voor pastas Laurier en salie voor stoofgerechten
Oh ja, mijn blikjes Jonnie Boer kruiden heb ik niet meegerekend omdat dat mixen zijn haha. Ik geloof dat ik daar nog 6 van heb ofzo, iig ook Ras el Hanout, garam masala en zwolsche stoof. Als die op zijn ga ik die in kleinere hoeveelheden zelf maken.
Kruiden raken niet over datum Ik heb er echt te veel om op te noemen. Wij zijn dol op kruiden Kurkuma gebruiken wij bij het bereiden van vlees/vis, het bakken van uien/knoflook (eigenkijk alles wat een sterke/vieze geur heeft), door de soep (heel goed bij verkoudheid en goed tegen keelpijn/ontstekingen), door allerlei sausjes, door de rijst (maar voor het kleuren van de rijst gebruik ik dan weer safran. Ruikt zo heerlijk en ook super gezond).
We hebben verschillende soorten kruiden in onze kast Gevriesdroogde kruiden van de aldi, ui en bieslook Verder Kerrie Gerookte paprika poeder (voor mexicaans eten) Kaneel Oregano Kurkuma Chipotle pepers Cumak Knoflookpoeder (hebben ook altijd vers) Uienpoeder Zwarte peper Een aantal kruiden koop ik juist bij de totko, cumak en kaneel zijn daar veel goedkoper Bij heel veel gerechten zijn ui en knoflook de basis net als wat zuurs (citroensap/ witte wijnazijn) denk aan het zoet, zuur en zout.
Oh, daar kijk ik ook niet naar hoor, volgens mij wordt in de meeste gevallen de smaak gewoon minder sterk. Ik heb naast de kruiden op de foto nog wat kruiden in een andere la.
Ik heb er echt heelveel die ook allemaal gebruikt worden: Peterselie Bieslook Italiaanse kruiden Aromat (gele en groene) Rozemarijn Funghi trifolata van Jonnie Boer Ras el Hanout van Jonnie Boer Curry Madras van Jonnie Boer Kerrie Kaneel Witte peper Zwarte peper Chilipeper Chilipoeder Paprikapoeder Kurkuma Komijn Basilicum Gembersiroop Steranijs Nootmuskaat Kruidnagel (hele en gemalen) Kardemon Cayennepeer Korianderzaad Oregano Uienpoeder Gemberwortel Selderijblad Tijm Knoflookpoeder Rozemarijn Laurierblad Met deze kruiden maak ik zelf mixen zoals gehakt, kip, aardappel, vis, soep en voor pastasaus.
Ik kook veel Aziatische gerechten. Heb dus een hele keukenkast vol met kruiden. Deze stonden nog niet bij de andere genoemde lijstjes. Sereh is citroengras. Djahe is gemberwortel. Maar ik heb nog veel meer kruiden hoor. Hihi Eten hier weinig Hollandse pot
Ik gebruik ook liever vers, vooral Marokkaanse munt. Heerlijk om thee van te trekken. Gewone munt halen we vaak in bosjes bij de Turkse winkel en we maken er zelf limonadesiroop van. Zelfgemaakte muntsiroop is de favoriete limonade van onze dochter
Ik heb: -peterselie -oregano -rozemarijn -munt -tijm -basilicum -chilipoeder -kruidnagel -koekkruiden -knoflook -italiaanse kruiden -dille -bieslook -kaneel -paprikapoeder -komijn -nootmuskaat -kerrie -verse peper -zeezout Sommige daarvan zijn vers uit mijn kruidentuintje, sommige zijn door mij gedroogd en sommige heb ik gewoon zo uit de winkel. Ik hartje kruiden/specerijen!