Airbag bijrijdersstoel aan of uit?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door margreet78, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik kom er niet uit wat het veiligst is bij het vervoer van een kind in een voorwaarts gerichts stoeltje op de bijrijdersstoel (voorin dus): moet de airbag dan aan of uit? Op diverse "officiële" websites lees ik ofwel tegenstrijdige richtlijnen, ofwel vage tekst die voor meerdere uitleg vatbaar is. Ook het boekje van de auto (Peugeot 308 SW) is er niet duidelijk over.

Het betreft goede groep 1 en groep 2 stoeltjes, leeftijd kinderen 3, 4 en 6 jaar. Is lengte en gewicht nog van invloed? Zo ja, dan gaat het om kids tussen de 103 en 128(?) cm, en tussen de 18 en 25(?) kg.
    Dus ik ben benieuwd of iemand weet wat nou echt wijsheid is mbt de airbag.
    Alvast bedankt.

2. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Margreet,

Goede vraag! Je bent niet de enige die hierover twijfelt.

Bij voorwaarts vervoeren hoeft de airbag niet uitgeschakeld te worden.
    Alleen bij achterwaartse autostoeltjes moet de airbag uitgeschakeld zijn. De zij-airbags hoeven sowieso niet uitgeschakeld te worden.

Dit advies is gebaseerd op onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) en op de wettelijke verplichtingen vanuit de overheid.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

3. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Super, bedankt voor de snelle reactie!

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb teveel filmpjes gezien en informatie gelezen over de gevolgen van een airbag die afgaat terwijl er een kind voorin zit, dat ik het echt NIET zou doen!
    Google maar eens.

Gehoorschade en hersenschade als risico... bij mij komt er geen kind kleiner dan 1.50 m. voorin als de airbag aanstaat.
    Een airbag is ontworpen op maat van een volwassene.

Edit: als het écht niet anders kan, zet dan de voorstoel zo ver mogelijk achteruit en rechtop.

5. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    #5 margreet78, 17 jun 2015
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
    Ik had de vraag nou juist gesteld omdat ik door de bomen het bos niet meer zie vanwege alle tegenstrijdige info die ik lees via Google.;)

Angela/VeiligheidNL, zou jij of een collega eens willen reageren op de post van kusjesmama?

Kusjesmama, maar wat zijn dan de resultaten als je een serieuze aanrijding hebt met een kind voorin ZONDER airbag, weet jij dat? Even gechargeerd hoor, maar als ik moet kiezen tussen gehoorschade of overlijden, dan vind ik de keuze niet al te ingewikkeld.
    (en dit los van de discussie over de veiligheid van een kind voorin - soms is het door omstandigheden niet anders)

6. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Beste margreet78,

Onze inhoudelijk deskundige gaat ermee aan de slag, hopelijk kunnen we maandag bij je terugkomen met een antwoord!

Groet, Annet
    VeiligheidNL

7. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Wat fijn, bedankt!

8. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Beste Margreet,

Een dagje later dan voorspeld, maar onze onderzoeker antwoordt het volgende:

- Bij kinderen van 0-1 jaar die vervoerd worden in een achteruitrijdend zitje, ALTIJD de air bag uitschakelen.
    - Kinderen van 0-12 jaar liefst vervoeren op de achterbank, dat is voor hun het veiligst.
    - Kinderen 1-12 jaar kunnen veilig voorin vervoerd worden als:
    * de gordel goed wordt gebruikt
    * het kind in een stoeltje zit dat past bij leeftijd en gewicht, en het stoeltje goed geplaatst is.
    * kinderen niet voorover leunen in hun stoeltje
    * de bijrijdersstoel helemaal naar achteren geplaatst is.

Waarom helemaal naar achteren plaatsen? De air bag wordt met grote kracht gelanceerd. deze kracht is in de eerste paar cm het grootst (2-3 inches, is 5-7,5 cm).

Een veilige afstand, waarbij je geen letsel oploopt door de air bang, maar deze je nog wel beschermd, is 10 inches, oftewel ongeveer 25 cm.

Deze afstand geldt voor iedereen! Zorg er dus voor dat je altijd op minimaal 25 cm afstand hebt tussen je borstbeen (of het borstbeen van het kind) en de plaats waar de air bag zit.

Kinderen die zijn overleden door een air bag, zaten of niet in een zitje, of hadden de gordel niet om, of zaten in een baby autostoeltje dat achterwaarts reed.

Als je een kind niet op 25 cm afstand van de air bag kunt zetten, of geen goed gebruik kan maken van de gordel, of je kind absoluut niet stil kan blijven zitten, vervoer dan je kind op de achterbank.

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid verschaft!
    Groet, Angela
    VeiligheidNL

9. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Dag Angela,

Heel erg bedankt, dit vind ik erg verhelderend!
    Heel fijn dat jullie zo veel moeite hebben gedaan om dit uit te zoeken.

mvg Margreet78

10. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zou het zelf nooit doen. In Scandinavische landen is het zelfs verboden een kind jonger dan 12 jaar (in welk stoeltje ook) bij een actieve airbag te zetten.

11. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat niet alleen om gehoorschade, ernstig hersenletsel kan ook ontstaan. En dat heb je in vele gradaties!

12. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik zei ook al dat het even gechargeerd was - het gaat me om de vraag eronder. ;)

Dus echt een serieuze vraag: zowel jij als kusjesmama geven aan dat je het pertinent niet zou doen, maar ik zou dan zo graag willen weten wat de risico's voorin zijn als je het NIET doet. Snap je?
    Jij (en kusjesmama) geeft aan dat de risico's erg groot zijn als de airbag aan staat, Veiligheid.nl komt met andere gegevens, maar kun jij (of iemand anders) me ook -onderbouwd- aangeven waarom het risico van de airbag aan zoveel groter is dan het risico van de airbag uit bij een ernstig ongeluk?
    Want het idee dat mijn kind in het dashboard gedrukt zit vind ik óók geen fijn idee. Snap je wat ik bedoel?

En nogmaals: dat los van de vraag of je een kind überhaupt voorin wenselijk vindt. Puur het gegeven: je kind zit voorin, wat gebeurt er dan met airbag aan en wat gebeurt er met airbag uit op het moment dat je een ernstige aanrijding hebt. Want zolang ik dat niet onderbouwd zie, neig ik toch echt naar de versie van Veiligheid.nl omdat ik die plausibel vind en omdat het gebaseerd is op onderzoeken.

13. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
  14. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Dankjewel. Maar ik heb geen facebook dus dat filmpje kan ik niet bekijken.
    Het blijft gewoon ingewikkelde materie vrees ik...

(overigens: in Zweden wordt ook nagenoeg altijd achterwaarts vervoerd toch? dan mag het natuurlijk sowieso niet)

15. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Jammer dat je het filmpje niet kunt bekijken. Dan waren al je vragen namelijk meteen beantwoord. Uitgelegd door veiligheids experts.
    Misschien iemand die wel facebook heeft en je het zo kunt bekijken ?

In Zweden is achterwaarts vervoeren inderdaad de norm tot minimaal 4 jaar en daarnaast is het vervoeren van een kind onder de 12 jaar bij een airbag verboden ongeacht de rijrichting.

In het filmpje wordt nog genoemd dat het in Engeland tot 7 jaar verboden is, maar dat deze grens veels te laag ligt. Ook andere landen hebben een verbod tot een bepaalde leeftijd.

De airbag is ontworpen en getest op het veilig opvangen van een volwassen persoon. Bij ontwerp is er niet gekeken naar kinderen.
    Ben je kleiner als 1.50 m komt de airbag niet op de juiste delen van het lichaam en heeft de gigantische impact die er vrij komt bij het opblazen kans om Veel schade toe te richten.

botervliegje vindt dit leuk.
  16. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Een boel reacties, dus we hebben de vraag ook voorgelegd aan een externe expert op gebied van kinderveiligheid in de auto. Dit is zijn antwoord, wat niet veel verschilt met het advies van onze interne deskundige op het gebied van veilig vervoer van kinderen.

Er wordt momenteel nog volop onderzocht vanaf welke leeftijd de airbag ingeschakeld kan blijven. Ook zijn er momenteel volop ontwikkelingen. Sommige auto's hebben bijvoorbeeld een airbag die het gewicht op de bijrijdersstoel registreert. Op basis daarvan past de airbag de snelheid van uitvouwen aan. Bij een zwaarder persoon gaat de airbag sneller open.

In nieuwe auto's staat steeds vaker een advies over de airbag en kinderen op de voorstoel. Het is dus altijd raadzaam om eerst de handleiding van de auto te lezen.

Het algemene advies - als je een kind op de bijrijdersstoel voorwaarts vervoert - blijft om de bijrijdersstoel zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen. Zodat de afstand tussen kind en airbag het grootst is.

Omdat er veel verschillende auto's zijn, is het lastig om verder een echt eenduidig advies te geven. Als je de afstand tussen airbag en kind niet groot genoeg kunt krijgen, schakel dan de airbag uit. Als uitschakelen niet kan, dan vervoer je je kind het beste op de achterbank, of helemaal niet.

Samengevat:
    - Kinderen van 0-12 jaar vervoeren op de achterbank.

Indien vervoer op bijrijdersstoel noodzakelijk is, dan
    - bij achterwaarts vervoer ALTIJD de airbag uit.
    - controleer handleiding van je auto over advies over de airbag bij voorwaarts rijden.

Indien geen advies vanuit fabrikant:
    - Plaats de bijrijdersstoel zover mogelijk naar achteren. Hiermee wordt het grootste risico al ingeperkt. De afstand moet minimaal 25 cm bedragen.
    *Als je de afstand tussen airbag en kind niet groot genoeg kunt krijgen, schakel dan de airbag uit.
    *Als uitschakelen niet kan, dan kind vervoeren op de achterbank, of niet vervoeren.
    - Gebruik een geschikte stoel en de gordel.
    - Voor jonge kinderen wordt geadviseerd om de airbag uit te schakelen. De precieze leeftijd/lengte/gewicht wordt momenteel nog volop onderzocht.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina