zwem-AB (C)...en dan daarna?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meintje, 23 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Mijn dochter is nu bijna klaar met haar zwem-ABC. Ze is vrij klein en tenger maar lijkt zich in het water prima te voelen, vooral onder water.
    Ze wil na het zwemmen eigenlijk wat anders gaan doen (paardrijden of turnen), wij zouden graag zien dat ze nog wat langer door gaat zwemmen of daar iets mee gaat doen. Maar we hebben aangegeven dat ze na het ABC zelf mag kiezen wat ze wil gaan doen.

Hoe onderhouden jullie het zwemmen na de diploma's? Zelf gaan zwemmen of bij een zwemvereniging of zijn er nog andere opties waar ik nog niet aan heb gedacht?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij gaan weleens met het gezin zwemmen, in de zomer wekelijks in de winter meer maandelijks.
    Het is niet zo dat je dochter ineens vergeet hoe ze moet zwemmen als ze niet meer wekelijks gaat. Ik zou haar zeker zelf laten kiezen welke sport ze nu wil.

3. Aloria

Aloria Lid

16 dec 2015
    90
    51
    18
    Misschien vind ze redding zwemmen leuk, wedstrijdzwemmen of waterpolo en waterpolo is vanaf 6 jaar.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Hier is dochter net aan c begonnen.
    Daarna wilt ze graag op dansles, en misschien reddings zwemmen erbij.

We gaan regelmatig zwemmen met het gezin, verleren doet ze het niet zomaar hoor :)

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Onze zoon zat op voetbal en zwemles, na zijn A en B is hij gestopt met zwemmen c wil hij (nog) niet en dit hoeft van ons ook niet, volgend jaar c halen vinden we ook prima

Hij zit nog steeds op voetbal ( nu 2 jaar ) en dat vind hij geweldig hij leeft ook echt op tijdens het voetballen,

Wij gaat sowieso 2 keer per maand zwemmen met het gezin

Onze dochter begint volgende maand met zwemles zij wil wel a B en c en daarnaast doet ze nog aan dansles, bij haar zal het idem zijn, twee keer per maand zwemmen met ons gezin.

Ze hoeven van ons niet door te blijven zwemmen, als ze het met tegenzin gaan doen heeft het weinig nut,

Als je denkt dat ze er wel voor te porren is kun je haar natuurlijk altijd proberen te motiveren tot watersport

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    #6 Athina, 23 jan 2016
    Laatst bewerkt: 23 jan 2016
    Verleren doen ze het niet zomaar - maar het niveau neemt snel af hoor.. daarom stimuleer ik ook altijd door te gaan tot C - als je dan niet of amper meer zwemt - dan blijft er nog iets over zeg maar, van hetgeen je geleerd hebt.

Maar informeer eens bij zwemverenigingen! Onze dochter heeft een tijdje in een voorselectie groepje gezeten maar uiteindelijk heeft ze nu gekozen voor Snorkelen & Aquakids, omdat ze alleen baantjes zwemmen (waar het uiteindelijk op uitkwam) toch niet zo leuk vond. Met name aquakids is wel erg leuk voor kinderen. Het is speels, maar ze blijven wel in contact met het water en de techniek wordt ook wel bijgehouden.

En over zelf laten kiezen: Natuurlijk is het belangrijk dat een kind iets kiest wat het leuk vind, maar als je het een kind niet aanbied, dan heeft het ook geen keuze. Soms moet je wat sporten proberen om te kijken wat het kind echt leuk vind, behalve de dingen die het gehoord heeft van vriendinnetjes etc.

--> dochter combineert trouwens ritmische gym met het zwemmen.. misschien is een combinatie mogelijk?

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij gaan gemiddeld eens per maand zwemmen om het bij te houden.
    Verder zijn ze daarna allebei andere sporten gaan doen. Snorkelen enzo bieden ze hier niet aan en reddingszwemmen is 's avonds.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit inderdaad! Mijn ervaring is zelfs dat na het behalen van C veel kinderen echt drastisch aan zwemvaardigheid inleveren. Niet meteen levensbedreigend, maar voor mij wel een schrikbarende achteruitgang. Daarom als ze niet door willen ook zeker het zwemmen enigszins 'onderhouden' door het met enige regelmaat te blijven doen. Eens een enkele keer zwemmen per jaar of vooral in de zomermaanden is daar mijn inziens vaak niet echt afdoende voor (vooral door het vaak bedroevende zwemniveau dat kinderen 'beheersen' bij het bijhalen van A, daarna in zo'n 6-9 weken B erbij en dan nog eens 6-9 weken voor C). Maar ik ben misschien te kritisch door mijn eigen zwemverleden en het bedroevende zwemniveau dat ik geregeld signaleerde bij het vrijzwemmen als badjuf :)

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113

Nou, toen dochter voor a ging afzwemmen, zwemde er kindjes tussen waarvan ik dacht dat hun echt niet goed konden zwemmen. En en toch hun diploma kregen.
    Als je op zo'n manier al "begint" blijft er idd niet veel over.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nee inderdaad. Onze dochter zwom toen ook echt niet best en wij hebben toen dus de overstap naar mijn oude zwemvereniging gemaakt (waar ze vanaf hun A terecht konden). Waar ze bij het oude zwembad in 6 weken echt haar B had kunnen halen (iedereen zwom de keer erop af, zelfs de kinderen die heel veel slechter waren), zwom ze nu na een jaar pas af voor B (met 2x per week een uur lang zwemmen). Ze zwemt nu heel behoorlijk, gelukkig. Want van een nog zo goed zwemmende papa en mama werd natuurlijk vrij weinig tot niets aangenomen hahaha.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier de mazzel dat ze vanaf dat ze C haalde aan het begin van het schooljaar om de week schoolzwemmen heeft.

Ze zat al op dansen en wilde er nog handbal naast, ook nog zwemmen bij een zwemvereniging (hier ook te laat op de avond trouwens), was dus niet echt een optie.

12. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oudste heeft op zijn 6e zijn A gehaald. Met moeite, hij wilde ook echt niet meer. Nu vroeg ik laatst of hij privé les wel zag zitten (faalangst) en dit wilde hij wel! Dus als hij zijn B heeft hoeft hij niet meer (mits hij door wil voor C). Hij krijgt zwemles op school van mei t/m september, het is goed zo.

13. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    ritmische gym lijkt me ook wel wat, daarhad ik nog niet aan gedacht....ik heb gegoogeld maar kan het ook niet vinden hier in de regio:(

Aquakids is ook wel leuk, kunnen we haar in ieder geval voorleggen.

Ze mag zelf gaan kiezen en we gaan gewoon her en der wat proeflessen doen om tekijken waar ze zich het fijnst bij voelt en waar ze mee verder wil. Erg lastig, soms zie je in een kindje duidelijk een balletmeisje of paardrijmeisje of voetballertje....bij onze meid is dat niet het geval. Ze is stellig dat ze geen voetbal wil gaan doen maar veel verder komen we nog niet. Zal toch uitproberen worden.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier ook geen meisje waar echt iets specifieks bij past, in ieder geval niet duidelijk zichtbaar. Ze vindt ook bijna alles leuk, wat voor- en nadelen heeft.

Inderdaad dingen uitproberen als ze zelf niets weet/zelf geen voorkeur heeft. :)

15. veense

veense Niet meer actief

3 jaar niets gedaan, maar zelden gezwommen.
    Ze heeft 3 jaar gevolleybald, en is nu net een paar maanden geleden met wedstrijdzwemmen gestart. Ze vindt het helemaal geweldig, gaat op zondag regelmatig een paar uur in haar eentje naar het zwembad om op haar duiken, keerpunt etc te oefenen. In hele korte tijd van baan 1 naar baan 3/4 gegaan, ze heeft haar sport helemaal gevonden!

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik heb wat proeflessen aangevraagd bij verschillende soorten sport. Sommige voor klein bedrag ( 5/10 euro) andere waren gratis.

Zo heeft ze geprobeerd
    Turne, schaatsen, dansen op hip hop en Afrikaanse dans, paars rijden, karate etc. Daarna laten kiezen
    Eerst 6 mnd vechtsport gedaan
    Daarna heeft ze een jaar Turne gedaan wat ze erg leuk vond tot ze naar de!volgende groep moest met ook tieners. Wilde ze weg
    Nu zit ze op hip hop. Vind ze geweldig. Alweer 1 jaar ongeveer.

17. tuc

tuc Niet meer actief

hier wordt A en B gehaald en wij zwemmen wekelijks op zondagochtend. C is hier zeker geen must.
    Als broer voor A gaat zwemlessen over 2 jaar vraag ik nog eens of ze voor C wil en anders ook prima.

Ze doet ondertussen ook al turnen.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste twee zwemmen bij de reddingsbrigade. De oudste hield veel van zwemmen, en ik heb zelf jaren bij de reddingsbrigade gezeten, dus dat leek hem ook wel leuk. En de middelste doet braaf wat de oudste doet, haha. Nee hoor, hij kwam er zelf mee, hoewel hij eerst altijd riep dat hij nooit meer op zwemles wilde toen hij zijn B eenmaal had.

En wij gaan zelf ook geregeld vrij zwemmen met de kinderen, omdat we zelf ook allebei veel van zwemmen houden. Dan onderhoud je het vanzelf ook een beetje beter.

19. Pri

Pri Lid

2 nov 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na het halen van haar zwem A,B,C kreeg mijn dochter gelukkig wekelijks schoolzwemmen (maar ik heb begrepen dat dit niet op alle scholen gebeurd), daarnaast is ze lekker wekelijks gaan zwemmen met haar vader.
    Ze wilde destijds ook zelf graag iets anders gaan maar nu na ruim een jaar heeft ze toch zelf weer gekozen voor zwemlessen, in haar geval dan snorkelen. Ze ging het toch wel missen.

Dus naar mijn idee gewoon een beetje het enthousiasme voor zwemmen erin houden en dan komt het uiteindelijk wel weer terug. In de tussentijd heeft ze de gele band gehaald in Kung Fu dus ik vond het prima zo.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij gaan zelf af en toe zwemmen.

Dochter is na het halen van haar C op turnen gegaan. Heb gevraagd of ze verder wilde met zwemmen (ze vindt het namelijk erg leuk) maar dat wilde ze echt niet. Ze wilde heel graag turnen ;). En met turnen leren ze ook heel veel wat ook weer heel goed is vind ik :)

Deel Deze Pagina