Onze zoon van bijna 1,5 eet in tegenstelling tot zijn zus geen fruit. Ook potjes fruit gaan moeizaam. De warme maaltijd daar in tegen gaat vlekkeloos, hij eet met de pot mee. Maar ik wilde vragen om advies wat ik voor alternatieven aan kan bieden zodat hij niet de hele dag alleen maar koek eet of ontbijtkoek. Hij eet ook wel rozijntjes en rijsttafels maar wie heeft er nog meer ideeën? Yoghurt eet hij ook graag, maar zou het kwaad kunnen om dit twee maal per dag aan te bieden ipv 1 maal daags na de warme maaltijd, zoals we nu doen. Groetjes Natascha
Rauwkost..maar verder gewoon blijven geven en geen alternatief als koek geven..geen fruit is geen koek in mijn ogen. yoghurt (zonder smaakjes) is prima om te geven maar geen vervanging van fruit.
Mijn oudste eet nu nog steeds geen fruit (6) Ze walgde ervan en dan is t voor mij klaar (eet zelf ook geen fruit) Ze eet wel veel groentes en banaan. Ik maak me er niet druk om, ze is nu op een leeftijd dat ze veel meer snapt en dus probeert ze meer. Het komt dus wel. Ook ziet ze mijn jongste wel alle fruit eten en is daardoor soms nieuwsgierig.
Wellicht vind hij dit lekker. Nurture Inc. (Happy Baby), happycreamies, Veggie & Fruit Snacks, Carrot, Mango & Orange, 1 oz (28 g) - iHerb.com Hier igg een groot succes en boordevol vitamine
Drinkt hij ook geen sinasappelsap? Mijn dochter eet ook slecht fruit maar elke dag krijgt ze 2 uitgeperste sinasappels en dat vind ze wel heel lekker gelukkig.
Komkommer tomaatjes gedroogde pruimen gedroogde abrikozen etc etc. In stukken aanbieden, bijvoorbeeld een heel stuk meloen om Af te kluiven, reuze interessant!
Banaan lust hij ook niet? Anders zou je bv. stukjes kiwi/aardbei etc. kunnen snijden en dan dit achter een plakje banaan kunnen verstoppen geprikt aan een vorkje en dan zo in zijn mondje doen. Vandaag had mijn zoontje geen zin in de kiwi, maar in combinatie met de banaan ging het prima.
Al es geprobeerd om het fruit te mixen in de blender met melk of yoghurt? Maar dat hij dus geen "echt fruit" ziet. Of inderdaad knijpfruitjes? Of zelfgemaakte confituur op zijn brood?
Stukjes fruit/groente op een prikker doen, dan kunnen ze het er zelf af halen, en zelf opknabbelen. Dat werkte hier altijd erg goed! Dus een spiesje met komkommer/appel/banaan/tomaat. Verschillende kleurtjes, verschillende smaakjes. Ik heb hier eigenlijk niet iets als alternatief aangeboden. Geen fruit/groente=geen koek En uiteraard zelf het goede voorbeeld geven. Dus lekker mee eten! Nu investeren in wel fruit eten ( op zich wel belangrijk qua vitamines die goed zijn voor kinderen in de groei) is wellicht wat makkelijker dan een ouder kind die nooit fruit heeft gegeten er wel aan te krijgen.
Hier geen kind wat moeite heeft met fruit, alhoewel ze wel in het begin meer van het hartige was. Banaan vindt ze heerlijk, maar dit krijgt ze niet elke dag. Ik doe wel eens stukjes appel door haar warme maaltijd (bereid het zelf) of ze krijgt het als smoothie/fruitsap (1/2 fruit met 1/2 water in de blender. Peer eet ze zo niet op, maar als het dus even in de oven gaat en het warm en zacht is, gaat het goed naar binnen!
Probeer anders eens smoothies? Dan doe je eerst weinig fruit in yoghurt en geleidelijk aan verhoog je het fruitaandeel en verlaag je het yoghurtaandeel. En wellicht kun je in de toekomst dan de yoghurt eruit laten. Of creatief doen? Bijvoorbeeld druiven aan een stokje rijgen, een gezichtje op de eerste maken met een chocoladestift en je hebt een rups. Er zal vast wel vanalles te vinden zijn over wat je ervan kunt maken.
Inderdaad rauwkost aanbieden als tussendoortje, rijstwafels zoals je al doet en ook een cracotte-cracker is hier erg geliefd. Een extra schaaltje yoghurt lijkt mij geen probleem, zeker niet als je magere yoghurt gebruikt. Zoals hier al stond, kun je inderdaad nog gedroogd fruit proberen, omdat rozijntjes wel goed gaan. En heb je al geprobeerd fruit juist door het warme eten te doen? Vooral in rijst-gerechten kun je vaak wel appel, perzik of ananas kwijt. En in pannenkoeken natuurlijk! En er is vast nog wel meer te bedenken / te vinden op receptensites zoals die van AH.
Tutti frutti? Appelfrietjes maken.. Gewoon het klokkenhuis eruit halen en net zo snijden als kleine frietjes.? Hmm lastig, want mijn dochter houdt vreselijk veel van fruit.. Geef het haar, en ze eet het op..
Tim eet ook geen fruit, maar als ik het in de blender doe met wat melk erbij gaat het als een tierelier... maar ik moet het niet in stukken geven want dan gaat het niet naar binnen.