Even een vraag: - Beide zoontjes net 5 dagen koorts gehad - veel hoesten tot overgeven aan toe - beide nu een witte aanslag op de tong die niet weggaat - in het begin benauwd/versnelde ademhaling - geen eetlust (wel drinken) - weinig spelen, even spelen daarna bekaf en hangen op de bank of bij mama - slecht slapen Omdat ze tussendoor niet altijd een zieke indruk maakten heb ik de huisarts nog niet gebeld, maar nu zag ik vandaag dus ineens bij allebei die witte tong erbij. Als ik op internet kijk zie ik alleen roodvonk of spruw (zo wit als de afbeeldingen hiervan is het wel echt en bij oudste zie ik ook rode puntjes door het wit heen), maar ze hebben niet de uitslag die je bij de beschrijving van roodvonk ziet. Bij spruw zie ik verder geen ziekteverschijnselen staan. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Aangezien ze verder al opknappen weet ik niet of het noodzakelijk is om de huisarts te bellen.
Klinkt toch echt als roodvonk, vooral vanwege die tong, die wit is en rode puntjes krijgt. Ik zou even de HAP bellen voor overleg, omdat roodvonk soms naar kan verlopen! De tong kan na de witte fase heel erg dik worden.
Een witte aanslag op de tong kan duiden op een tijdelijk verminderd immuunsysteem wat niet zo gek is na een ziekte, want het immuunsysteem is net heel druk bezig geweest en nu "moe". Misschien was het gewoon een verkoudheid en verder weinig bijzonders. Als ze nu opknappen lijkt de dokter bellen me niet nodig. Die kan er verder ook niets aan doen.
Klinkt inderdaad als roodvonk! Blijkbaar heerst het want je bent al de 4de waarvan ik deze symptomen lees/hoor. Beterschap!
Geen paniek hoor, als het toch roodvonk blijkt te zijn. Gaat ook vanzelf gewoon weer over. ISI Roodvonk - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
De rode aardbei tong komt ook na de koorts. Allebei onze meiden hebben het gehad en zijn er goed ziek van geweest. Het gaat met een dag of 10 over. Beterschap!
Dus roodvonk kan ook zonder verdere uitslag op de huid? De jongste heeft wel wat rode en korstachtige plekjes/bultjes bij zijn billen, maar dat leek me luieruitslag vanwege 2 nieuwe tandjes. Zal voor de zekerheid morgen wel even bellen dan. Bedankt dames voor de snelle reacties.