Ik begin me langzaam maar zeker weer wat te verdiepen in de BV, en ben er helemaal van overtuigd om weer te gaan borstvoeden. Het enige nadeel is dat ik bij Julia ben gestopt (na 8 mnd) omdat ik nauwelijks kon kolven. Ik werkte niet buitenshuis, maar heb regelmatig gekolfd voor een avondje weg of een voorraadje in de vriezer voor nood. Helaas kwam er na een goede toeschietreflex gewoon nauwelijks meer melk uit. Mijn records stonden geloof ik op 40-50 cc, maar meestal was 30 cc de max. Nou moet ik zeggen, mijn dochter was geen grote drinker. Ik had een verkeerd beeld van "een volledige voeding" want keek daarbij af bij de kunstvoeding en dacht dus dat ik minstens 150-200 cc moest hebben om een voeding te kunnen vervangen met een flesje. Inmiddels heb ik gezien dat er genoeg kindjes gewoon minder BV drinken per voeding, en ik denk dat Julia (met 7-8 keer op een dag, 5 minuten drinken) dat ook zeker deed. Maar een dagje weg is nooit gelukt, gewoon omdat ik dan wel 6 keer had moeten kolven om een beetje productie te behouden. Al met al kijk ik daar nog een beetje tegenop bij een tweede BV-kindje, want ik wil eigenlijk niet om die reden weer stoppen. Ik had toen trouwens een weekend per maand wat ik voor studie weg moest, dus ik zou dan echt hele weekenden moeten gaan kolven en dat lukte echt niet. Nu hoeft dat gelukkig niet meer, maar er is natuurlijk wel eens wat, waarbij de baby gewoon niet altijd mee kan. Al is het een dagje! Iemand tips, ervaringen, manieren hoe ik toch zou kunnen kolven? Ik hoorde laatst iets over een tabel met verschillende soorten 'kolvers' en dat sommige mensen gewoon standaard minder kolven dan anderen. Weet iemand hier iets van? Ik hoor graag advies en ervaringen, zodat ik er wat zekerder in kan gaan de volgende keer!!
Hmm, hier ook een slechte kolver. Vraag me soms ook weleens af of ik het bij een tweede zolang vol zou gaan houden als ik nu gedaan heb.Mijn kindje sliep avonds een hele lange ruk door, dus ik kon rustig een avondje weggaan. Maar op mijn werk heb ik de eerste maanden wel 3x p dag gekolfd en dan avonds nog extra en op vrije dagen extra.. pfff Maar mijn kindje is ook echt een kleine eter, nog steeds, dus ik vraag me ook echt af in hoeverre mijn kleine beetjes kolven niet toch overeenkwamen met wat hij dronk. Je weet het niet, het kan bij een tweede kindje ook weer heel anders zijn he?
Ik kan ook niet kolven. Toen dat bij 8 maanden ivm een staking van mijn zoontje wel nodig was, heb ik Syntocinon gekregen. Maar ik zou het er nooit voor over hebben om voor een dagje weg de hele borstvoeding te staken. Lijkt me ook niet nodig, ik snap het niet zo. Toen ik nog geen Syntocinon had en mijn kind inmiddels erge honger, heeft hij kunstvoeding gekregen.
Ik zou eerst maar eens kijken hoe het bij een volgend kind gaat. Want het drinkgedrag van een kind kan ook invloed hebben op de hoeveelheid die je kolft. En daarnaast het soort kolf dat je gebruikt. Bij de oudste kreeg ik er met een Medela niets uit, terwijl ik met de Avent genoeg kolfde om een flinke voorraad te houden. En bij de jongste deed de Avent niets en kolfde ik met het simpelste trekkertje van Medela 5 dagen per week zat voor het kind. Daarnaast: kolven is iets waar je borsten aan moeten wennen, en als je onregelmatig kolft is het helemaal niet raar dat je er iets van 40cc uithaalt (terwijl je kind er echt wel 4 keer zoveel uithaalt bij een voeding). Dus, ik zou zeggen, kijk het aan en begin tijdig (week of 6) met het wennen aan het kolven (gewoon elke dag even een momentje), waardoor je kind ook op tijd aan een fles kan wennen. Lukt het echt niet, dan kun je altijd nog bij je huisarts om Syntocinon vragen.
Laat het los, dat zou mijn advies zijn. Kijk waar het strandt, je kunt nu niet voorspellen hoe het straks gaat. En als je niet voldoende hebt gekolft, dan hebben we gelukkig kunstvoeding zodat je kleintje geen honger hoeft te leiden. En als je er dan weer bent is er al het goede van mamamelk. Geef jezelf rust, ga niet overanalyseren en beren bestuderen, het komt zoals het komt en als je jezelf de ruimte geeft om het iets minder dan perfect te doen kan je kindje heel lang bij je drinken. En dat is het mooiste toch?