Rietjesbeker ook slecht voor kaak/tandjes?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jessmin, Nov 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hai Dames,

De titel zegt het al: is een rietjesbeker net zo slecht voor de tandjes/kaak als men beweert dat flessen zijn? Het cb zei mij dat mijn dochter uit een beker moest leren drinken. Toen ik zei dat dat een zooi werd, zei ze 'probeer dan maar eerst een rietjesbeker'. Dit gaat prima, maar ik vraag me af of ik nu door moet proberen om toch naar de beker over te gaan. Ik vind het eigenlijk wel best zo, met zo'n rietje, en als het net zo goed voor de tandjes en de stand van de kaak is als drinken uit een gewone beker, zie ik niet in waarom ik dat weer zou moeten introduceren. Iemand die iets meer weet hierover? :)

2. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,814
    3,340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    rietjesbeker is in elk geval veel beker, omdat ze hierbij de mondspieren op een betere manier gebruiken, wat weer belangrijk is voor het leren praten ook.
    Kijk, uiteindelijk gaat je kindje naar een gewone beker, maar een rietjesbeker is ook zeker niet verkeerd ofzo.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat klopt wel. Er zit een verschil in het zuigen op de fles/fopspeen, en op een rietje. Op een rietje is een betere techniek voor het leren praten enzo voor later.
    Daarom praten sommige kindjes die als peuter nog een fopspeen hebben ook raar. Omdat hun kaak en tongspieren raar zijn ontwikkelt. Al trekt dat normaal ook wel weer bij..

Maarja, mijn zoontje kreeg tot 17 maanden de fles, omdat hij alle andere manieren weigerde.

4. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    dacht ook altijd dat een rietjesbeker beter was dan een fles of tuit.

Maar merk wel dat ze nu nog steeds niet begrijpt dat als ze een gewone beker krijgt (of fles of tuitbeker) dat ze die achterover moet houden om te drinken. Als ze een fles of tuit krijgt gaat ze staan zuigen aan de speen of tuit, tja dat werkt niet echt. Ze is bijna 18 maanden en drinkt denk ik vanaf een maand of 8 / 9 een rietjesbeker.
    Dus de overstap naar gewoon drinken verloopt hier wat moeizaam. Maar als ze 18 is zal ze vast wel uit een glas kunnen drinken.

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Hoe oud is je kindje?

Ik ben hier sinds een paar weken begonnen met een (oefen)beker. Die hou ik dan nog wel voor hem vast. Een tuitbeker snapt ie niet echt en vind ik ook niet nodig omdat die ook afgeraden worden door logopedisten.
    Verder krijgt ie de borst.

6. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn dochter is 14 maanden en ze drink eigenlijk al vanaf 9 maanden denk ik wel uit de rietjesbeker. Maar ik weet niet meer hoe ik nu naar een gewone beker moet overgaan, omdat ze idd niet weet dat ze 'm achterover moet kantelen om bij de vloeistof te kunen. Bovendien heb ik haar aangewend dat de rietjesbeker vortdurend bij haar ligt zodat ze gewoon slokjes neemt als ze een beetje dorst krijgt. Dus dan moet ik haar dat eerst weer afleren zodat ze dorst genoeg zal hebben om weer uit een gewone beker te willen proberen te drinken. Ik dacht eerst dat die rietjesbeker erg handig was, maar nu twijfel ik omdat ze wel ook uit een gewone beker moet leren drinken. Maar idd, er is nog nooit iemand het huis uitgegaan op z'n 18e terwijl ie niet uit een beker kon drinken, haha.

7. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    grappig, mijn dochter heeft die rietjesbeker juist nooit begrepen (die kantelt ze als een gewone beker en ja dan komt er niks meer uit).
    Ik zou toch een gewone beker introduceren, dat is toch waar je uiteindelijk naartoe wil (neem ik aan; als ze 4 zijn wil je ze toch gewoon laten drinken!? en hoe oud ze ook zijn, in het begin zal het af en toe wat geknoei geven (en ook als ze 8 zijn gooien ze nog wel eens een beker om hoor). Ik gaf drinken gewoon altijd in de kinderstoel op de oefenleeftijd. Dan zit je erbij en als er wat omgaat is het geen grote ramp (niet je hele kamer onder ofzo).
    Eventjes troep accepteren, zo erg is het toch niet!?

8. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Zo heb ik het in het begin idd gedaan met normale beker, maar mijn meisje vond het leuker om haar handjes erin te stoppen en er daarna flink mee te schudden, om 'm daarna keihard door de kamer te smijten. Vandaar de intro van de rietjesbeker. Heb jij dit dan niet gehad?

Share This Page