Eerste hapjes in combinatie met borstvoeding: rapley of prakjes?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Thauma, Jan 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij neigen naar de rapley methode vanaf een maand of 5-6 voor de eerste hapjes. Waarom weet ik eigenlijk niet. Het voelt wel goed om dingen aan te bieden zoals ze zijn en niet allemaal in prakvorm.

Is dit ook zo? Is het beter dan de olvarit-achtige dingen? Ben je bij flesvoeding eerder geneigd om door te gaan met opvolgmelk en daarna de potjes voeding en bij borstvoeding misschien meer richting rapley te gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Geen idee of 't met bv of fv heeft te maken.
    In elk geval hier nog steeds bv en gestart met Rapley met 6 maand.
    Voor ons is het een bewuste keuze, om meerdere redenen.
    Rapley sluit goed aan op "voeden op verzoek".
    Wij bepalen wat ze eet, maar ze bepaalt zelf hoeveel ze eet (momenteel dus niets:D).
    Ze leert haar mond- en tongspieren goed ontwikkelen en ze komt er dus spelenderwijs achter dat elk eten een andere structuur kan hebben.

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier een combi van beide gedaan.werkte hier ook prima.ik denk dat het echt een gevoelsding is.ik wilde haar leren hoe iets uit zag maar tegelijk was geprakt of gepureerd ook fijn en kon ik op het begin er wat afgekolfde melk doorheen doen.
    Dus volg je gevoel en kijk wat je kindje ervan vind.

4. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Er is ook nog iets anders dan Rapley en Olvarit he ;)

Ik maak de hapjes zelf, maar ik prak ze wel. Eigenlijk eet ze gewoon met de pot mee, maar ik prak alles fijn met de vork.

Rapley heb ik even geprobeerd, maar ik vond het eng. Bij elk stukje dat ze binnenkreeg, moest ze heel hard kokhalzen (precies of ze ging stikken)

Nu is ze 9 maanden, en gaat het al wat beter. Nu kan ik haar bijvoorbeeld al een banaan in de hand geven.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M vanaf 6m groenten in stukjes. Ging heel goed. M vindt nog steeds los eten het lekkerste (losse pasta en losse groenten ipv pasta met saus).

T iets eerder begonnen. Vond de stukken geinig maar is pas goed gaan eten vanag dat hij met ons mee at. Zijn lievelings is juist de saus.

S wilde beide niet en at pas met een maand of elf goed. Wel in de blender. En nog eet hij liever prut ipv stukjes (daaronder valt ook pasta met saus mey stukjes groente ed).

L gaan we ook weer starten met stukken.

Voorwaarde voor Rapley is wel dat je kindje al een beetje kan zitten.

We hebben hiervoor gekozen omdat we dat het meest logische vinden. Maar niet fanatiek en we kijken vooral naar ons kind :)

6. Hevn

Hevn Actief lid

May 22, 2011
    236
    1
    18
    Wat grappig, ik vroeg me dit laatst ook af. Als mijn zoontje straks eraan toe is om bijvoeding te krijgen wil ik graag de rapley methode toepassen. Ik denk inderdaad dat dit komt doordat hij borstvoeding krijgt. Het lijkt mij niet meer dan logisch om voeding aan te bieden in de vorm zoals het bedoeld is, want dat is de borstvoeding nu ook.
    Ik denk wel dat het andersom niet bewust zo is: kindjes die kv krijgen, krijgen niet expres olvaritpotjes. Misschien dat je door de borstvoeding heel bewust met de voeding om gaat en je daarom ook goed bedenkt wat de vervolgstap zal zijn, i.v.p. de 1, 2 en 3 nummertjes volgen, en doen wat nutricia zegt.. Tis een hypothese..

7. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik ben bij de oudste begonnen met prakjes, tot hij happen uit mijn peer nam. Maar ik ben toen ook.met 4 maanden begonnen. Met 5 maanden at hij stukjes. Dat was allemaal voordat ik wist dat het een methode was. Ik vond het gewoon handiger. Pas vanaf 7 maanden kwam ik op borstvoeding.com terecht en kwam ik dus het voeden met stukjes tegen.
    Bij de jongste later begonnen met bijvoeding, vooral omdat zijn kokhalsreflex nog heel sterk was. Maar wel meteen in stukjes, gewoon omdat het de keer ervoor erg beviel.

Ik denk dat fv kindjes sneller prakjes krijgen omdat die vaker vanaf 4 maanden bijvoeding krijgen. Borstvoedingsmoeders zijn daar vaak wat later mee en dan kan Rapley wel.

8. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

Dec 14, 2013
    1,422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Wij geven een combinatie, dus regelmatig een paprika stuk in de hand om lekker op te sabbelen maar ook af en toe een prakje (zelf gemaakt, geen potje).

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik was ook zeker niet van plan om gekochte prakjes te geven hoor, maar even als voorbeeld :)

Leuk dat jullie ook stukjes geven. Het bevalt goed, zo te horen?
    Merk je aan een kindje als hij er aan toe is? Heeft hij/zij dan meer interesse in wat je zelf eet bijv of geef je op een gegeven moment maar gewoon stukjes en zie je wel of hij er wat mee doet?

10. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Wij hebben ook Rapley gedaan. Dat was voor ons niet eens een keuze maar gewoon logisch. Want waarom zouden we onze dochter laten wennen aan glad gepureerde prutjes die niet eens meer naar eten smaken als dat niet nodig is en ze ook gewoon het echte eten kan eten? Zolang ze nog niet zelf kunnen eten hebben ze het ook niet nodig. Die potjes gepureerde troep zijn ontstaan doordat mensen ineens dachten dat een baby al veel eerder eten nodig had dan dat hij kon eten. Maar dat is niet zo. Een baby heeft zeker tot 6 maanden maar vaak zelfs tot 12 maanden geen eten nodig. Genoeg tijd dus om te wachten tot hij kan eten voordat hij ook werkelijk kan eten. Dus met andere woorden: waarom zou je een baby die nog niet kan eten wel eten geven?

Goed, voor ons was het dus logisch om onze dochter pas eten te geven als ze ook werkelijk kon eten. Dat was vrij vroeg, met 5 maanden had ze het onder de knie. Toen pakte ze het eten van onze borden en at dat op. Dat hebben we eerst een paar dagen zo gehouden, zij op schoot onder het eten en gewoon van onze borden mee eten. En toen dat goed ging kreeg ze haar eigen bordje. Gewoon bij ons aan tafel wanneer wij ook eten. En ze eet dus ook vanaf het begin gewoon met ons mee.

Ik ben niet van het stukjes geven maar zelf laten pakken. Dus zorg gewoon eens dat er stukjes binnen bereik liggen. Leg bijvoorbeeld wat op het blad van de kinderstoel of op een bordje op tafel terwijl je hem op schoot neemt. En dan niet geven maar kijken of hij het zelf pakt en opeet. Een baby zal namelijk alles wat je hem geeft aanpakken en uit reflex meteen in de mond stoppen en zo kun je dus niet goed zien of hij er wel echt klaar voor was. Dat zie je wel als je gewoon niets doet en kijkt of hij het helemaal uit zichzelf pakt en opeet. En tot die tijd is spelen met eten ook heel goed. Juist dat is ook zo geweldig aan de Rapley methode. Voordat ze het echt gaan opeten zijn ze wel al bezig met voelen van het voedsel. Zo leren ze het heel goed kennen.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Hier ook een combi gedaan.
    Lekker knabbelen op stukjes en bijv stamppot wel van een lepeltje.
    Een bakje yoghurt met een lepeltje.En fruit uit het vuistje.

Share This Page