Dan heeft t een functie. Als ik mijn dochter verschoon of onder de douche zet heeft ze uiteraard ook geen kleertjes aan. Maar ik wil haar niet aanleren dat t normaal is om maar overal naakt te lopen. Mijn nichtje liep als kleintje ook vaak in haar blootje, en toen ze een jaar of 5 was trok ze nog steeds ineens al haar kleren uit of bij mij (was destijds 11) wilde ze "mijn vagina zien" Want ja, dat is toch heel normaal? Nou ja, ik vind dat dus niet normaal.
Het heeft te maken met de opmerking van veera dat ook familieleden haar kinderen niet naakt mogen zien en ik mij afvraag hoe ze dat dan doet met logeerpartijtjes...
Nee, dat vind ook niet normaal. Maar dat kun je toch gewoon uitleggen? Dat heeft toch niks te maken met een enkele keer zonder zwembroek op het strand rond te lopen?
Pff heb je er wel eens aan gedacht dat dat gewoon nieuwsgierigheid is...? Mijn kinderen mogen best naakt lopen, en zien mij ook naakt, en nee ik loop geen uren in m'n nakie door t huis, maar wel boven vanuit de douche, of ik douche samen met ze... Nou mijn zoontje interesseert zich echt niet voor m'n vagina hoor... En tussen PVERAL naakt lopen, of gewoon thuis of 2x pj op een strand zit nogal een verschil zeg... Nee ik loop ook niet naakt naar buiten naar de supermarkt om boodschappen te doen.. Niemand loopt overal naakt
Ik vind dat je er wel behoorlijk spastisch mee omgaat. Ik ben ook niet voor bloot lopende kinderen op het strand, maar als een kind al niet bloot mag zijn bij familie, dan leer je ze aan dat bloot zijn slecht is.
als mijn kinderen bij opa en oma logeren (waar nog gemiddeld 4 broertjes/zusjes van me wonen/slapen) dan is het gewoon in de badkamer uit/aankleden en vaak komt dan alleen degene die moet helpen in de badkamer (oma of zusje). Maar als ik zou merken dat ze onnodig lang in hun blootje rondlopen zou ik er wel wat van zeggen en mijn eigen kennende niet heel lief Bij vriendjes/vriendinnetjes nog geen ervaring, evenals bij ooms/tantes maar daar denk ik hetzelfde over. Alleen bloot als het nodig is bij bijv douchen.
Jawel want je leert aan dat t normaal is om naakt te zijn in het openbaar. Dat is namelijk exact wat je doet als je je kleding uittrekt op t strand. En dat is dus wat ik niet voor mijn kind zou willen, náást dat t niet slim is om wat al genoemd werd over foto's
Nee hoor, bloot zijn is niet slecht. Maar wel in het openbaar. Net als peuters die masturberen. Heel normaal, niets om je voor te schamen máár doe t maar in je bedje als je alleen bent. Niet in het openbaar. Dat ze niet zomaar naakt rond mag lopen in t bijzijn van (vreemde) anderen wil niet zeggen dat ik spastisch doe over haar lichaam, dat wil ik ook helemaal niet.
Ja, maar naakt is ook niet raar? En je kunt elk kind toch het verschil uitleggen tussen naakt op het strand en naakt in het dorp? Mijn kinderen snappen dat in ieder geval dondersgoed.
Laatst zag ik een jongetje van een jaar of 5/6 naakt rondlopen en zwemmen in zee Dat vond ik niet zo handig van de ouders. Mijn keuze zal dat nooit. Niet omdat het voor mij aanstootgevend is of omdat ik naaktheid niet normaal vind maar meer vanwege gekken die op deze planeet rondlopen. Hier lopen de meiden ook wel eens naakt rond en ze zien mij en hun vader ook naakt. Familie daar heb ik ook geen problemen mee als zij de kinderen naakt zien. Mijn zusje gaat ook weleens met de meiden in bad als ze daar logeren. Maar naakt in het openbaar, nee liever niet. Moet er trouwens ook wel bij zeggen, bedenk ik me nu, dat ik laatst wel hun bikini's uit heb gedaan in een openbare douche bij een zwembad. Maar toen waren ze er zo onderuit. Dat vind ik toch wel anders dan een kind een dag in zijn blootje rond te laten spelen in het openbaar.
Iets wat hoort, is een verplichting. Je hoort te stoppen voor rood, je hoort rechts te rijden in Nl, je hoort kleding te dragen op straat. En je hoort ook kleding te dragen op het strand! Naaktstranden daargelaten natuurlijk.. Dus naaktlopen hoort niet
Lezen is ook een vak. Straat is niet geschikt, duidelijk, zijn het we allemaal over eens denk ik. Strand mag dus blijkbaar wel.
Tja, ik wil toch even off topic inhaken op de naaktheid op niet-nudisten stranden: Ik had het als kind van 3 à 4 niet gewaardeerd als mijn ouders een andere norm voor zichzelf als mens hadden, en dat mij als mens dat niet hadden gegeven (privacy van geslachtsdelen). Ik heb dat als 4-jarige zelfs besproken met mijn moeder: waarom deed die mama wel zwemkleren aan, maar mocht haar dochter dat niet? Ik was blij dat ik niet bloot moest/hoefde en dat ik me mocht kleden als mama. (Ik snap dat de andere blik voortkomt uit seksualiteit vanaf puberteit, maar zelf zie ik geen verschil dan want een pedoseksueel heeft die gevoelens helaas al wel (ook zonder er wat mee te doen, zijn ze er nu eenmaal). Of een man/vrouw nu zo naar mij kijkt als ik bloot ben en ik naar hen toe niks voel/wil, verschilt m.i. niet met een pedoseksueel die zo naar mijn kind kijkt zolang ze niks doen ermee (!). Maar het is wel ongewenst voor mij en mijn kids. Nog meer zelfs voor mijn kids, want zij kunnen zich hiertegen nog niet weren. Ik kan nog voor mijzelf beslissen. Zo is mijn norm ook voor mijn kids. Mijn man is er iets anders in, maar goed, zijn ouders hebben ook een strandfoto in openbaar fotoboek waarin zowel mijn man/hun zoon bloot op het strand zit met een eveneens blote schoonmoeder. De foto is prima stijlvol hoor . Normen kunnen anders zijn en dat is prima, maar voor mijzelf en omgeving vind ik het wel zo prettig dat je een eigen norm niet wijzigt voor jouw kind: Ik ben geen nudist, dus mijn kind ook niet totdat ze oud genoeg zijn om zelf te beslissen. Thuis douchen en lopen we prima bloot rond overigens er vlak na. Geen rare ideeën over bloot en prima dat ze weten dat mannen en vrouwen andere geslachtsdelen hebben.
Ik zal je maar even quoten dan. Ze zei dat naaktlopen niet hoort, en dat zeg je nu dus ook zelf. En omdat het niet hoort, is het dus ook niet zo normaal dat je kinderen op het strand wél naaktlopen.