Naar aanleiding van het topic over kerstboodschappen: Wat koken/bakken/braden jullie? Misschien een leuk idee om dar hier te verzamelen en leuke ideeën over te nemen ben zelf nog op zoek naar leuke/lekkere dingen qua groenten en ben benieuwd wat jullie maken! Mijn voorlopige menu: Vlees: - 2x gebraden kip (1x met zoete aardappel en pompoen en 1x citroen en tijm); - 2x gebraden ham (1x met cranbarry en 1x honing-mosterd). Aardappels: - 1x gratin; - 1x puree. Groenten; - nog geen idee Extra: - Stoofperen; - 2x salade (weet nog niet welke). Dessert: Schwarzwalder Kirshentorte met extra slagroom en ijs.
Wij doen kerst avond gourmetten. En eerste kerstdag ga ik uitgebreid koken: Een amuse ( mini garnalen cocktailtje ) Voorgerecht wordt een bloemkoolsoep met venkel. Hoofdgerecht ossenhaas met rode portsaus diverse groentes en twee soorten aardappel ( puree met creme fraise en bieslook ) en krieltjes uit de oven met kruiden en knoflook. Na gerecht witte chocolade mousse met een frambozensaus. En alles wordt zelf gemaakt
Klinkt goed Luiwammes! Doet je naam geen eer aan hihi. Ik maak ook alles zelf, vind het heerlijk om eens zo lekker uitbebreid (en ongestoord) te kunnen koken. Je toetje lijkt me zalig
Hahaha nee klopt in tegendeel ik ben een kleine stuiterbal Wij koken of 1e of 2e kerstdag ook met mijn broertje en schoonzusje dus hoef het gelukkig niet alleen te doen haha Hier het receptje van het dessert: Witte chocolademousse met frambozensaus - Koken met Jamie
Misschien nog een amuse Voorgerecht: Salade met ossenhaas Soep: Saffraansoep met garnaaltjes Tussengerecht: Lauwwarme salade met knolselderij en paddestoelen Misschien nog een scroppino/spoom Hoofdgerecht: Gevulde kalkoen (weet nog niet precies waar ik hem mee ga vullen) Bijgerechten: Spruiten met peccannoten, haricots verts met spek omwikkeld of gewoon sperzieboontjes, pommes duchesse Dessert: Chocoladeijstaart (denk ik, kan nog veranderen) Ik ga alles zelf maken, behalve de pommes duchesse
Eerste kerstdag : Weet alleen het hoofdgerecht: Crispy tonijn met sesamkrokant, zoetzure groente en avocado nu nog voorgerecht en dessert bedenken Tweede kerstdag: Iedereen maakt een gang, ik doe het hoofdgerecht. Joris Bijdendijks gebraden kip met schorseneer - Recept - Allerhande - Albert Heijn
1e kerstdag willen kinderen gourmetten. 2e kerstdag ga ik entrecote in bierjus maken maar verder weet ik het nog niet
Leuk hoor al die verschillende dingen, ben zelf zo niet creatief daarin. kerstavond : gourmetten bij schoonouders 1ste kerstavond, zalm/makreel tartaartje, ribeye met gepofte tomaatjes en zelfgemaakte frietjes, desertt kant en klaar ( denk ik) Ben alleen met mijn vriend 2de kerstavond: gourmetten... maar nu bij mijn moeder Heel spannend dus Heelr
Nee haha, die rooster ik mee (gooi het samen met de pompoen bij de kip in de braadslee/ovenschaal) met wat peper, zeezout en sesamolie (smeer ik ook de kip mee in), eigenlijk is t meer een extra aardappel gerecht maar maak die kip wel vaker in 't weekend dus heb het op autopiloot als compleet gerecht daarbij gezet
Eerste kerstdag zijn we thuis als gezin en koken we dus ook. Vooraf kippensoep (zelfgemaakt zonder zakjes) Hoofdgerecht Gevulde kipfilet (vulling van pate met noten en ontbijtspek om de kipfilet) Gevulde varkenshaas (oosterse vulling van bosui, sojasaus, bacon, sambal, knoflook en jam. Bijgerecht aardappel-tomaat taartjes Pomme duches Dessert Caramelcake met frosting gedecoreerd met chocoladekerstboompjes Voor het ontbijt kaneelbroodjes, gevuld croissantbrood en baconbakjes met ei tomaat en wat sla etc. Alles zelfgemaakt.
Nog niet echt een menu, meer een lijst met dingen voor 4 dagen (do-zo)die ik ga maken en we zien wel wanneer we wat eten: 's avonds: Gourmet met toebehoren Eendenborstfilet in marsalasaus Beenham met pepersaus Pasta met tomaat, peterselie en chorizo Geglaceerde worteltjes pom duchesses aardappelkroketjes stoofperen Stokbrood groentebouillon (1 grote pan is goed voor een paar dagen) panna cotta met koffiegelei (sorbet)ijs,slagroom, chocosaus Voor middag/borrel vleeswarenplateau toastje paté met cranberrycompote en ??? stokbrood Taart / bonbons en dat soort zoetigheid Zelfgemaakte kerstkrans Chocoladebakjes gevuld met slagroom en/of aarbeienmousse Taart of koekjes voor de kinderen om te versieren Ontbijt: Afbakbroodjes, brood, knackebrod, krentenbollen, stol, jus d'orange, beleg, minicroissaint zelf te beleggen met bijv. hagelslag om ham/kaas voor het afbakken Klinkt heel veel, maar het is dus voor 4 dagen, van alles kleine hoeveelheden, we blijven thuis en krijgen familie over de vloer. Dan valt het wel weer mee
900 gr ossenhaas (dik stuk) 6 sjalotten 3 eetlepels dragon (fijn gehakt) 3 eetlepels bladpeterselie (fijn gehakt) 1 eetlepel basilicum (fijn gescheurd) 3 eetlepels bieslook (fijn gesneden) 3 eetlepels marjolein (fijn gehakt) olijfoliepeper en zout keukentouw. Voor de saus: 3 sjalotten 1dl rode port 1dl rode wijn 2 dl runderbouillon Paar takjes tijm Honing Maak sjalotten schoon en snijd zeer fijn. Snijd, hak, scheur kruiden fijn. Leg ossenhaas op werkbank en snijd 1 cm boven werkbank de ossenhaas in de lengte in. Klap bovenstuk teug en herhaal het insnijden tot er een grote plak ossenhaas van 1 cm dikte is ontstaan. Meng fijn gesneden sjalotjes met de fijne kruiden door elkaar. Kruid vlees met peper en zout. Bestrijk met een beetje olijfolie en vervolgens met het kruidenmengsel. Rol het vlees op en bind dicht met keukentouw gelijk als een rollade. Bak ossenhaas kort in hete boter met olijfolie. Haal eruit en zet weg. Bewaar braadvocht! Voor het uitserveren de ossenhaas in een oven van 180 C in ong 10/15 min kerntemperatuur 53 C rosé bakken en in schijven snijden. (touw verwijderen). Voor de portsaus: Maak sjalotje schoon en snijd klein. Bak sjalotjes in braadvocht van ossenhaas glazig en voeg er tijmtakjes en rode port met wijn bij. Kook in tot 1/3 Voeg vervolgens bouillon toe en kook in tot gewenste dikte. Breng op smaak met honing (eventueel met een beetje arrowroot verder op dikte brengen als saus te weinig dreigt te worden) Haal door zeef.
Hier: Kerstavond gourmetten 1e kerstdag bij mijn ouders. Geen idee hoe en wat met eten. 2e kerstdag uit eten (oh joy) met schoonfamilie. Voor het koken en bakken gebruik ik de rest van de kerstvakantie: oliebollen, kniepertjes, rolletjes en spekkedikken. En vast ook nog wel wat andere dingen