Een vraag van mijn man. Hij wil al heel lang docent worden op een middelbare school. Wegens omstandigheden is het hier nooit van gekomen. De laaste tijd heeft hij zo'n 'nu of nooit' gevoel. We hebben een gezin te onderhouden, dus er moet ook salaris binnenkomen. Nu vroegen wij ons af, zou het mogelijk zijn om te solliciteren bij middelbare scholen en een deeltijdopleiding te gaan doen? Dus leren-werken met salaris? Op internet kan ik er weinig over vinden. Wie oh wie kan wat licht schijnen in de duisternis
Er zijn zeker wel deeltijdstudies van hoor, maar dat is per universiteit/hogeschool verschillend. Ligt er ook aan wat hij aan vooropleiding gedaan heeft, of je er voor in aanmerking komt of niet. Daar hoort inderdaad bij bivoorbeeld 1/2 dagen school en dan de rest werken en thuis doen.
Er bestaat een zij-instromers traject hiervoor vanuit de overheid. Misschien moet je daar even op voogd en. Volgens mij is het wel zo dat een school zelf mag kiezen of ze met zij-instromers willen werken
Dank je, dat had ik inderdaad gevonden. Ik vraag me alleen af of je dan een redelijk salaris ontvangt tijdens je studie? Hij gaat natuurlijk ook informeren op verschillende scholen, maar ik ben altijd ongeduldig..
Weet niet waar je vandaan komt.. maar ik wil ook die opleiding doen (lerares Frans) en Windesheim (Zwolle) heeft ook deeltijd-opleiding en zelfs een thuis-studie!
Je kunt via de LOI, verbonden aan Windesheim, de studie doen en dan solliciteren bij een middelbare school voor een stageplek. Het is niet per definitie zo dat je betaald of een bepaalde vergoeding krijgt. Het ligt er dan maar net aan of je een vacature vervult (ze kunnen nog een collega/stagiaire gebruiken voor een paar uur) of je bent "over", d.w.z. dat je uren overneemt van een docent die je tevens begeleidt. Verder ligt het er ook aan welk vak je wilt gaan geven. Naar docenten Duits, Frans, Natuurkunde, Wiskunde en Scheikunde is best veel vraag, maar docenten geschiedenis en Engels zijn er genoeg (dit kan overigens per regio nog wel verschillen). Ik zou bij jou in de buurt eens rondvragen op de middelbare scholen of ze nog personeel zoeken en zo ja, voor welke vakken. Misschien kun je een keer een dag/paar dagen meelopen om een beeld te krijgen van het vak? Bij ons op school komen ook wel eens mensen een dagje kijken en het is best leuk om zo'n iemand een keer een dag rond te leiden Bedenk je wel dat de uitval binnen beginnende docenten de eerste paar jaar best hoog is. Het is een ontzettend leuke, gave en te gekke baan, maar het moet je wel liggen Bedenk je wel dat het ontzettend veel discipline vergt om zo'n opleiding (geheel) thuis te volgen. Ik heb mijn bevoegdheid als dagstudent behaald en ik ben nu bezig om mijn tweede bevoegdheid verkort te halen via LOI afstandsleren (dus via Windesheim, waar ik ook mijn eerste bevoegdheid heb gehaald) en ik merk dat het ontzettend veel tijd en discipline kost. Natuurlijk zal de een daar wat beter mee om kunnen gaan dan de ander, maar zo'n studie 4 jaar lang thuis volgen zou ik een opgave vinden!
Een deeltijdopleiding is enkel een opleiding he? Je krijgt er geen baan bij zeg maar. Dus je zult hoogst waarschijnlijk een andere baan moeten zoeken, niet die van aspirant docent. Wat is je vooropleiding? Ik weet dat er voor WO'ers speciale (post)masters bestaan.
Een deeltijd-opleiding wordt vaak betaald door een werkgever. Je krijgt dan geen studiefinanciering.. Ook kan je een baan zoeken, een deeltijd-opleiding erbij volgen. Duaal studeren is 4 dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school.. dan verdien je ook niet bizar veel. Je bent en blijft student! @Locusta Kost zeker veel discipline.. maar het is wel een optie En daar vroeg TS naar..
wat is zijn vooropleiding? Beginnen als zij-instromer is een goede optie. Je bent dan volgens mij in 2 jaar klaar met je studie, veel al reflecties, portfolio's etc... Andere collega heeft idd een deeltijdopleiding bij Hogeschool Windesheim gevolgd en was daarnaast fulltime aan het werk bij ons op school. Er komen wel nieuwe regels in de cao, een docent mag maar max 2 jaar zonder diploma werken!
Bedankt voor alle reacties, het geeft wat meer duidelijkheid. Helaas is hij geen zij-instromer. Heeft MBO bouwkunde gedaan. Hij werkt momenteel wel op HBO nivo, maar dan nog kun ben geen zij-instromer. Hij heeft besloten dat hij vandaag wat scholen gaat bellen om een dagje mee te lopen. Spannend. Hopelijk gaat het er eindelijk van komen, hij wil het al zo lang! Marloes: vanaf wanneer worden de regels in de CAO aangescherpt? Yukl: dat klopt ja, maar je moet al vrij snel stage's gaan lopen. Met een betaalde baan buiten het onderwijs wordt dat denk ik lastig. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar 10 weken onbetaald verlof nemen om stage te gaan lopen. Voor ons financieel niet haalbaar, maar voor de werkgever ook niet fijn..
Het verschilt per school: bij ons werden er wel zij-instromers aangenomen. Je start dan gewoon met lessen geven en volgt tegelijkertijd de deeltijd-lerarenopleiding. Inderdaad dus gewoon een paar scholen bellen en een dag meelopen en hopen dat je zo een goede indruk maakt. Op die manier zou hij zomaar geluk kunnen hebben
Het ligt eraan waar je een baan probeert te vinden... het noorden stroomt leeg maar in de randstad bieden ze je soms nog bijna een auto erbij aan ook Het ligt ook aan het vak. Je man kan gezien zijn vooropleiding het bijv proberen op vmbo scholen die praktijk aanbieden. Daar zit vaak ook bouwkunde bij. Tenzij hij een heel ander vak zou willen doen. Je wordt dan gewoon betaald als docent maar dan in LB schaal 0 dus dat is het eerste stapje. Niet dat dat karig is hoor Ik heb collega's die fulltime werken en de studie ernaast doen. dat is wel te doen. Wel zijn het niet altijd makkelijke studies als je van het mbo komt.
Ik heb in het eerste jaar van de opleding gesolliciteerd en ben toen aangenomen. Ben de opleiding in deeltijd gaan doen en ben de rest van de week gaan werken. De mogelijkheid is er dus zeker wel. Het ligt er maar aan voor welk vak en in welke regio je iets wilt. Ik doe wiskunde en natuurkunde, vooral natuurkunde is een tekortvak, dus kon ik daardoor heel makkelijk dit voor elkaar krijgen
Ik ben trouwens ook tijdens mijn opleiding gaan werken, kwam zo op mijn pad maar bleef wel voltijd student maar ja... moet nu na 8 jaar nog steeds mijn scriptie afronden (heb eerst de hbo-v gedaan)
Napoleon, we wonen in de randstad, dus dat is positief Mijn man wil absoluut geen bouwkunde of iets dergelijks gaan geven. Hij heeft de opleiding met veel pijn en moeite gedaan omdat hij het niet leuk vond. Daarna is hij ook meteen iets anders gaan doen. Hij wil heel graag docent biologie worden. Als ik op internet rondneus worden die regelmatig ook gevraagt.
PenF, dat ik ook altijd nog een mogelijkheid natuurlijk. Hij kan de deeltijd studie beginnen en intussen gaan solliciteren. Ik denk toch dat het makkelijker is om aangenomen te worden als je al begonnen ben met je studie.
Dat is ook wat ik zeg Je gaat de opleiding volgen en vervolgens kun je solliciteren naar een baan binnen het onderwijs. Soms heb je geluk en kun je een vacature vervullen, anders kun je een stageplek krijgen. Dan zul je inderdaad wel een andere baan ernaast moeten nemen. Ik ken veel studiegenoten en collega's die in het eerste jaar van hun deeltijdopleiding gesolliciteerd hebben en nu de gehele opleiding op dezelfde school afmaken. Dus je kunt wel degelijk gelijk aan het werk binnen het onderwijs. Het heeft er natuurlijk wel mee te maken hoeveel behoefte er is aan een docent binnen jouw gekozen vakgebied.